قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > نابغه کارآفرین مارتا کاستیرا

نابغه کارآفرین مارتا کاستیرا

سلطان خانه داری جهان، سوم اوت ۱۹۴۱ در نیوجرسی به دنیا آمد. نخستین دخترخانواده ناداری که اصلیت شان لهستانی بود. نابسامانی اقتصادی خانواده، مادر «مارتا» را ناچار کرده بود که افزون بر آشپزی و دیگر کارهای خانه، به دوختن پوشاک برای خانواده سرگرم شود. او مارتا را کنار خود می نشاند و به او خیاطی و آشپزی آموزش میداد.

نابغه کارآفرین مارتا کاستیرا
نابغه کارآفرین مارتا کاستیرا

 مارتا از مادرش روش خشک کردن سبزی و میوه ها را نیز یاد گرفته بود. پدر مارتا کشاورزی سخت کوش بود. دوست داشت به مارتا هنرهای مختلف را آموزش دهد. او را به مزرعه می برد و روش کاشت گل ها، درختان میوه و بوته های تمشک را به او آموزش میداد.

پس از پایان دبستان و دبیرستان به دانشگاه نیویورک رفت. در آنجا برای گذران زندگی و پرداخت هزینه دانشگاه، به عنوان مدل در آگهی های تلویزیونی و برخی مجلات سرگرم به کار شد. در درسهایش هم همیشه پیروز و شاگرد اول کلاس بود.

 او هر کاری را اراده می کرد به بهترین نحو انجام میداد. . بار دیگر به دانشکده Bernoerd در نیویورک رفت و به تحصیل  رشته باستان شناسی پرداخت. در سال دوم با «استوارد اندی» آشنا و او را به همسری برگزید. آنها از جایی که سرمایه کافی نداشتند، یک آپارتمان کوچک و کهنه دست و پا کردند و به نوسازی و تغییر دکوراسیون آن پرداختند. سال ۱۹۶۵ تنها فرزند آنها (آلکسیس) به دنیا آمد.

پس از اندکی مارتا کارش را با عنوان مدل کاهش داد و به بورس نیویورک رفت. در آنجا با عنوان  دلال سهام کار می کرد و به خوبی به کار بازرگانی و داد و ستد تجاری و کارگشایی آشنا گردید. با خرید خانه نو و انجام زیبایی آن با همکاری خودشان، او و همسرش به یک خانوادهی دکور آرای حرفه ای تبدیل شده بودند.

 در همین خانه مارتا آموزه های پدر را به کار گرفت و به کاشت گلها و درختان و بوته های تمشک در زمین خانه سرگرم شد. یک آگهی کوچک برای برگزاری و چگونگی مراسم جشن در روزنامه چاپ کرد. نخستین درخواست مربوط به جشن همسرگزینی شد و او به بهترین روش آن را برگزار کرد و آفرین همگان را برانگیخت.

در همین جشن که گروهی از نویسندگان و ناشران شرکت داشتند، مارتا توانست با آنها رابطه ی خوبی برقرار کند. او در سال ۱۹۸۲ کتابی زیر نام سرگرم کننده ها» نوشت، به چاپ رساند. که از پذیرش بی همتایی برخوردار شد. پس از آن دو کتاب آشپزی نوشت که فروش بالایی هم داشت. اکنون دیگر نام وی به عنوان زنی هنرمند بر سر زبانها افتاده بود.

در چند برنامه تلویزیونی شرکت کرد و اکنون همه او را یک کارشناس خانه داری شناخته و درآمد کلانی به دست آورده است. در همین زمان  مجله ای ویژه بانوان با دانش و آموزش خانه داری چاپ کرد. سال ۱۹۹۰ مجله living Marthastewart را که دارای عناوین آشپزی، خیاطی، دکوراسیون منزل، باغبانی، و… بود را چاپ و پخش کرد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت و یکباره به شهرت و دارایی افسانه ای رسید. ایده ها و انرژی بالای او پایانی ندارد. وی زن هنرمند، توانمند و دارای ثروتی کلان است. زنی که در یک خانواده پرجمعیت تنگدست پرورش یافته بود.

منبع : کتاب نابغه های کارآفرین

دیدگاهتان را بنویسید