قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > نقش سبزیجات در پیشگیری از غلظت خون

نقش سبزیجات در پیشگیری از غلظت خون

مطالعات جدید نشان می‌دهد ماده‌ای به نام نیترات که در سبزی‌جات پهن برگ مانند اسفناج، کاهو و کرفس موجود است، می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر ابتلا به چاقی و دیابت و غلظت خون را کاهش دهد.

نقش سبزیجات در پیشگیری از غلظت خون

محققان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند که خوردن سبزیجات سبز غنی از نیترات، خطر تولید هورمون اریتروپویتین که از کبد و کلیه‌ها ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد.

این هورمون تعداد گلبول‌های قرمز خون را در بدن تنظیم می‌کند. هنگامی که بدن مبتلا به بیماری قلبی عضلانی می‌گردد، دچار کمبود اکسیژن می‌شود. اریتروپویتین با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون، این کمبود اکسیژن را جبران می‌کند.

با این حال، بالا رفتن تعداد گلبول‌های قرمز خون باعث غلیظ شدن خون می‌گردد. در چنین شرایطی اعضای بدن و بافت‌ها ممکن است دچار کمبود شدید اکسیژن شوند و به دلیل اینکه خون بسیار غلیظ شده و از مویرگ‌ها به آسانی رد نمی‌شود اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند.

براساس یافته‌های این مطالعات، مصرف سبزیجات غنی از نیترات می‌تواند خون را رقیق کرده و تعداد گلبول‌های قرمز خون تولید شده را کاهش دهد که تأثیر بسیار مهمی بر روی سلامت دارد. مصرف این سبزیجات می‌تواند از ایجاد لخته خون در رگ‌ها، سکته یا حملات قلبی جلوگیری کند.

نیترات همچنین می‌تواند با تبدیل کردن چربی‌های “بد” به چربی‌های “خوب” از دیابت و چاقی جلوگیری کند. در این فرایند، سلول‌های سفید دارای چربی بد، به سلول‌هایی که چربی خوب دارند تبدیل می‌شوند.

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید