قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > هارودس بزرگترین فروشگاه انگلستان

هارودس بزرگترین فروشگاه انگلستان

فروشگاه Harrods بزرگترین و مجهزترین فروشگاه انگلستان است که برای گستردگی و گوناگونی کالایش، یا روش فروش و رفتار ویژه اش، پرآوازه ی جهانی یافته است. محمد عبدالغاید ۲۷ ژانویه ۱۹۲۹ در شهر « باکوس» مصر نزدیکی اسکندریه به دنیا آمد.

هارودس بزرگترین فروشگاه انگلستان
هارودس بزرگترین فروشگاه انگلستان

او فرزند بزرگ خانواده تنگدستی بود که یک آموزگار ساده سرپرستی آن را – بر دوش داشت. بنا به ناتوانایی خانواده، فرزندان از همان زمان کودکی به کار و کوشش روی آوردند.

 محمد در آغاز به فروش نوشابه روی آورد. او جعبه های نوشابه را از جاهای دیگر خریداری می کرد و برای فروش به جاهای پایین شهر و کم درآمد می برد. از همین سود اندک نوشابه توانست نوشت افزار دبستان را خریداری کند.

 پس از اندکی با بیشتر شدن نیازها و کاهش توان خریدش کار تازه ای پیدا کرد. این بار به فروش چرخ خیاطی روی آورد. پس از چندی نیز با گرفتن گواهی و پایان نامه آموزگاری را برگزید. و این روزها، روزهای بسیار سختی برایش بود.

آشنایی او با خواهر یک بازرگان بین المللی به نام «عدنان خاشوجی» زندگی اش را به کلی زیر و رو ساخت و ازدواج او با این دختر سبب شد تا به سرپرست کارهای بازرگانی «عدنان» در عربستان سعودی گمارده شود. پس از زمان کوتاهی توانست سر رشته همه ی کارها را بدست بگیرد.

 پیروزی او در این زمینه سرآمد آوازه ی او میان بازرگانان و مدیران اقتصادی کشورهای امارات، هائیتی و انگلستان گردید. با بازگشت او به مصر و گشایش نخستین کمپانی بازرگانی شخصی خود، و آگاه شدن سلطان برونئی» انگیزه ای شد او را به رایزن اقتصادی اش برگزیند.

سال ۱۹۷۴ دوران تازه ای برای الغاید بود. او رسما وارد انگلستان و شهر لندن شد و کار بازرگانی خود را پی گرفت. پس از یک سال به عضویت هیئت مدیره کمپانی بزرگ Lonrho درآمد و در نقش یک مدیر بزرگ ظاهر شد. سال ۱۹۷۹ هتل Ritz پاریس را خریداری نمود و سال ۱۹۸۵ به همراه برادرش «علی» فروشگاه Harrods را به مبلغ ۶/ ۵ میلیون پوند در دست گرفت.

خرید این فروشگاه سروصدای بسیاری را پدید آورد. هیئت مدیره با پروژه ادعایی بیهوده کوشش در خراب کردن چهره ی «غاید» و برادرش داشت. چنان که در سال ۱۹۹۰ با اتهام دزدی این دو برادر دستگیر شدند. اما پس از زمانی با درگذشت رییس هیئت مدیره دو برادر آزاد شدند.

با شناخت بی گناهی آنها کمپانی دوباره سامان گرفت و رونق بازرگانی دو برادر آغاز گردید. پروژه اتهامی پشتیبانی از القاعده، همواره از سوی سیاستمداران درباره ی الغاید شنیده می شود، تا این که سرانجام او ناچار به ترک این کشور و برگزیدن سوئیس برای زندگی گردید.

منبع کتاب نابغه های کارآفرین

دیدگاهتان را بنویسید