قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مادران ونوزادان > وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟

وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟

وزن نوزاد هنگام تولد، وزن او درست بعد از به دنیا آمدن است. نوزادی که در هنگام تولد کمتر از 2500 گرم وزن داشته باشد، وزن پایینی دارد. همچنین نوزادی که وزنش هنگام تولد از 4000 گرم بیشتر باشد وزن بالایی دارد. وزن متوسط نوزادان در هنگام تولد 3400 گرم است. این در حالی است که بازه نرمال وزن نوزادان هنگام تولد بین 2500 تا 4000 گرم است و تنها وزن 5 درصد از نوزادانی که متولد می شوند، در این بازه قرار نمی گیرد.

وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟
وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد چقدر باید باشد؟

نوزادانی که در هنگام تولد وزن پایینی داشته باشند ممکن است بیش از حد کوچک باشند یا زود به دنیا آمده باشند یا هر دو مورد. این موضوع می تواند علل مختلفی داشته باشد. ممکن است این نوزادان در معرض بیماری های خاصی قرار داشته باشند. بیماری در آغاز تولد یا عفونت های مختلف می تواند برای این دسته از نوزادان اتفاق بیفتد. برخی دیگر نیز ممکن است از مشکلات بلند مدت مانند اختلالات یادگیری یا رشد اجتماعی رنج ببرند.
نوزادانی که وزن آن ها هنگام تولد بالا باشد معمولا دارای جثه ای بزرگ هستند، چون والدین آن ها نیز این گونه بوده اند یا اینکه مادر در هنگام بارداری مبتلا به دیابت بوده است. این نوزادان ممکن است هنگام زایمان دچار مشکل شوند یا قند خون بالا، برای آن ها مشکلاتی ایجاد کند.

برخی از عللی که ممکن است باعث شود نوزاد شما هنگام تولد وزن عادی نداشته باشد عبارتند از:

  • وزن و رژیم غذایی شما قبل و حین بارداری (اگر در هنگام بارداری اضافه وزن داشته باشید نوزاد هم ممکن است دچار اضافه وزن شود و اگر مقدار کافی مواد غذایی به شما نرسد ممکن است نوزاد وزن پایینی هنگام تولد داشته باشد).
  • وضعیت سلامت شما قبل از بارداری از جمله مصرف مشروبات الکلی، مصرف دخانیات و مواد مخدر، دیابت، وزن شما هنگام تولد و مسائل ژنتیکی
  • جنسیت نوزاد (پسرها سنگین تر هستند)
  • اینکه چندمین فرزند خود را به دنیا می آورید (فرزند اول از فرزندان بعدی کوچک تر است)
  • دو قلو یا چند قلو بودن نوزاد (دو یا چند قلوها کوچکتر از نوزادان معمولی هستند)
  • نژاد نوزاد

منابع

http://www.whattoexpect.com/baby-growth/newborn-weight.aspx
http://www.medlineplus.gov/birthweight.html

دیدگاهتان را بنویسید