قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ویتامین B3 محافظ خوبی در برابر سرطان است

ویتامین B3 محافظ خوبی در برابر سرطان است

جذب کافی ویتامینB3   ممکن است در محافظت از ابتلا به سرطان پوست نقش کمکی داشته باشد. این ویتامین در ماهی، گوشت، دانه‌‌‏ها و مغزهای خوراکی مثل بادام و فندق –به‌‌‏خصوص بادام زمینی- وجود دارد. میزان ابتلا به سرطان پوست درحال افزایش است، باوجودی‌‌‏که ملانوم بدخیم خطرناک‌‌‏ترین نوع آن است ولی میزان بروز سرطان‌‌‏های پوست غیرملانومی هرساله، حداقل ۱۰ برابر بیشتر است. برخی از انواع سرطان‌‌‏های پوست غیرملانومی  به ندرت در سایر نقاط بدن گسترش می‌‌‏یابند ولی برخی دیگر می‌‌‏توانند در هرجایی از بدن گسترش پیدا کنند. کارسینوم سلول سنگفرشی «SCC» از این نوع است که گاها به‌‌‏خاطر پیشرفت ضایعات غیرسرطانیِ دیگری مثل کِراتوزهای آفتابی به‌‌‏وجود می‌‌‏آید.

ویتامین B3 محافظ خوبی در برابر سرطان است1
ویتامین B3 محافظ خوبی در برابر سرطان است۱

سلول‌‌‏های سنگفرشی، یکی از انواع سلول‌‌‏های تشکیل‌‌‏دهنده بافت پوششی بدن هستند که شکل نازک و مسطحی دارند و بخش عمده‌‌‏ای از لایه‌‌‏های بیرونی پوست را تشکیل می‌‌‏دهند. «کارسینوم سلول سنگفرشی»، نوعی سرطان پوست است که این سلول‌‌‏ها را درگیر می‌‌‏کند.

کِراتوزهای آکتینیک چه هستند؟

به این کراتوزها، «کراتوز آفتابی» نیز می‌‌‏گویند. درواقع ضایعاتی هستند که دراثر آسیب طولانی‌‌‏مدت اشعه UV خورشید به‌‌‏وجود می‌‌‏آیند. سرطانی نیستند، ولی ممکن است کم‌‌‏کم به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند. این ضایعات به‌‌‏صورت لک یا گاها برجستگی‌‌‏هایی سخت و زبر بوده و در بخش‌‌‏هایی از پوست که بیشتر در معرض خورشید هستند، ظاهر می‌‌‏شوند؛ مثل، صورت، کف سر، بخش فوقانی سینه، پشت، دست‌‌‏ها و ساعدها. عموما قرمزرنگ‌‌‏اند ولی ممکن است قهوه‌‌‏ای، صورتی یا مشابه رنگ پوست بدن باشند.

از هر ۱۰ نفر بالای ۴۰ سال، یکی مبتلا به کراتوز آفتابی است. بعد از ۶۰ سالگی، تعداد مبتلایان بیشتر شده و به یکی از هر ۴ نفر می‌‌‏رسد. اگر این ضایعات پیشرفت کنند به سرطان پوست تبدیل می‌‌‏شوند، که البته قبل از پیشرفت می‌‌‏توان آنها را با روش‌‌‏های مختلفی درمان کرد مثل، ژل‌‌‏ها و کرم‌‌‏های موضعی، سرمادرمانی، پرتودرمانی یا جراحی. اخیرا به‌‌‏نظر می‌‌‏رسد مقادیر بالای ویتامین B3 نیز ممکن است از تکرار مجدد «عود» آن جلوگیری کند.

ویتامین B3 در محافظت کردنِ پوست از اثرات مضر اشعه ماورای بنفش خورشید نقش دارد.

ویتامین B3 در محافظت کردنِ پوست از اثرات مضر اشعه ماورای بنفش خورشید نقش دارد- در بیماران مبتلا به پلاگرا، کمبودِ این اثر محافظتی کاملا مشهود است. زیرا پلاگرا نوعی از بیماری به دلیل کمبود ویتامین B3 در بدن است. یکی از علایم این بیماری التهاب پوستی است که به‌‌‏ویژه در مناطق در معرض آفتاب تشدید می‌‌‏شود.

مطالعه‌‌‏ای روی ۳۸۶ نفر استرالیایی انجام شد که طی ۵ سال گذشته سابقه ابتلا به حداقل دو نوع سرطان پوست «از نوع غیر ملانومی» داشتند. به‌‌‏طور تصادفی و بدون انتخاب قبلی، به برخی از این افراد نیکوتین‌‌‏آمید «دوبار در روز و هربار ۵۰۰ میلی‌‌‏گرم»، و به برخی دیگر نیز دارونما تجویز شد.

نیکوتین‌‌‏آمید، نوعی از ویتامین B3 با عوارض جانبی کمتر است. یک مکمل ایمن و مقرون‌‌‏به‌‌‏صرفه در بیشتر کشورهاست که می‌‌‏تواند در کاهش هزینه‌‌‏های حاصل از سرطان پوست نقش داشته باشد.

این افراد مرتبا از نظر مشکلات پوستی چک می‌‌‏شدند. افرادی که به آنها نیکوتین‌‌‏آمید تجویز شده بود نسبت به کسانی که دارونما خورده بودند، بررسی شدند. نتایج نشان داد که تعداد کراتوزهای آفتابی و یا احتمال پیشرفت و تبدیل آنها به انواع دیگر سرطان‌‌‏های پوست، در مصرف‌‌‏کنندگان نیکوتین‌‌‏آمید کمتر شده بود.

کرم ضدآفتاب نیز در کاهش تعداد کراتوزها و کارسینوم‌‌‏های سلول سنگفرشی موثر است. ولی در کمال تعجب، در مطالعه فوق فقط نیمی از افراد در هفته پیش از شروع مطالعه ضدآفتاب مصرف کرده بودند.

پوست خود را مرتبا چک کنید

از یک نفر بخواهید تا بخش‌‌‏هایی از پوست‌‌‏تان را که خودتان نمی‌‌‏توانید ببینید، چک کند یا ویزیتی سالیانه در کلینیک‌‌‏های مربوطه داشته باشید. اگر ضایعه پوستی دائمی را پیدا کردید، به پزشک خود مراجعه کنید؛ به‌‌‏خصوص وقتی‌‌‏که علایم تغییر در آن دیده می‌‌‏شود. علایمی مثل بزرگ‌‌‏تر شدن یا فلسی شدن ضایعه، تیره‌‌‏تر، ناصاف‌‌‏تر، پوسته پوسته یا خارش‌‌‏دار شدن آن، تغییر شکل لبه‌‌‏های ضایعه، خونریزی یا سایر موارد.

منبع : اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید