قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > پروبیوتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

پروبیوتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند.

روده انسان حاوی انواع بسیاری از باکتری‌ها (مفید_مضر وخنثی) است؛ که باید توازن باکتریهای روده در بدن انسان برقرارباشد در غیر این صورت علاوه بر مختل شدن وظایف فلور روده باعث آکنه، آلرژی غذایی، خستگی مفرط، افسردگی، سردرد و … می‌شود. البته لازم است ذکر شود که در افراد سالم باکتری‌های مفید غالب هستند.

پروبیوتیک چیست و چه مزایایی دارد؟
پروبیوتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

منافع مصرف پروبیوتیک‌ها

۱-کاهش مقاومت لاکتوز. چراکه (LAB) باعث تبدیل لاکتوز به اسید لاکتیک می‌گردد.

۲-جلوگیری از سرطان کولون، روده باریک، کبد و پستان.

۳-کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده (با تجزیه صفرا در روده)

۴-کاهش فشار خون.

۵-بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت‌ها.

۶-درمان و پیشگیری از اسهال حاد.

۷-کاهش التهابات روده‌ای.

۸-کاهش آلرژی غذایی یا اگزما در کودکان.

۹-بهبود جذب مواد معدنی و ویتامینها.

۱۰-بهبود علایم نشانگان روده تحریک پذیر و کولیت (ورم مخاط روده بزرگ)

۱۱-جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌های مضر.

۱۲-درمان و پیشگیری ازعفونتهای مخمری مهبل، اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، آفت دهان، پوسیدگی دندانها، ورم مهبل (واژینیت)، پای ورزشکاران، عفونتهای قارچی، برفک (کاندیدیاز دهانی).

۱۳-بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی.

۱۴-کمک به ساخت ویتامینهای گروه B و K.

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک

غذاهای حاوی پروبیوتیک شامل موز، پیاز، سیر، تره فرنگی، مارچوبه، کنگر فرنگی، سویا و خوراکی‌های تهیه شده از گندم سبوس‌دار هستند.

نسل جدید محصولات لبنی در حال حاضر فرآورده‌های پروبیوتیکی مختلفی در جهان تولید و عرضه می‌شوند. انواع نوشیدنی‌های پروبیوتیک، شیر، انواع پنیر، دوغ و ماست نوشیدنی، ماست سفت یا هم زده، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی و نوشیدنی‌های به دست آمده از دوغ، کره از جمله این محصولات هستند. ماست یکی از محصولاتی است که به عنوان یک فرآورده پروبیوتیک بالقوه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

کلیه فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک را بایستی تا هنگام مصرف، سرد نگه داشت تا هم میزان زنده ماندن باکتری‌هایی مفید و هم اثرات پایدار این فرآورده‌ها را تضمین نمود.

منبع ویکی پدیا

بیشتر بخوانید:

نقش سلامت روده در سیستم ایمنی بدن

دیدگاهتان را بنویسید