قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > پنج راه مطمئن برای رهایی از حساسیت فصلی

پنج راه مطمئن برای رهایی از حساسیت فصلی

حالتان خوب نیست، دائماً عطسه می کنید و آبریزش بینی عذابتان می دهد. با خنک شدن هوا، نه تنها پر انرژی و شاداب نیستید، بلکه همیشه ناراحت هستید.

پنج راه مطمئن برای رهایی از حساسیت
پنج راه مطمئن برای رهایی از حساسیت

دکتر بروس گوردون، متخصص گوش، حلق و بینی و استاد دانشگاه هاروارد می گوید: «وقتی افراد حساس، مواد آلرژی زای استنشاقی را تنفس کنند و این مواد وارد بدن آن ها شود، عوامل ایجاد آلرژی فعال می شوند. این مواد استنشاقی بر اساس مقاومت شان به دو دسته تقسیم می شوند: دائمی و فصلی.

مواد آلرژی زای دائمی با اندکی تغییر در تمام طول سال وجود دارند. اما مواد فصلی در مقطع های زمانی خاصی بیشتر یافت می شوند.»

دکتر گوردون همچنین عامل به وجود آمدن این مواد آلرژی زا را این گونه توضیح می دهد: «گیاهان معمولاً در سه فصل گرده افشانی می کنند. بهار فصل گرده افشانی درختان است. در تابستان چمن ها گرده افشانی می کنند و اواخر تابستان و پاییز نوبت علف ها و گیاهان هرز است.»

شما ممکن است از آلرژی نسبت به گرده ها، التهاب بینی یا تب یونجه رنج ببرید. تب یونجه مانند تمام آلرژی ها از یک اشتباه در سیستم ایمنی بدن ناشی می شود. سیستم ایمنی بدن به جای اینکه با عوامل خطرناک مانند باکتری و ویروس مقابله کند، به اشتباه عوامل بی خطر را مضر تلقی کرده و با آن ها مبارزه می کند.

در فردی که دچار آلرژی است، استنشاق گرده های گیاهان باعث ایجاد واکنش های بیوشیمیایی متعددی از سوی سیستم ایمنی بدن می شود که نتیجه آن، ترشح هیستامین است. هیستامین علاوه بر عطسه، خلط آوری و خستگی می تواند باعث سرفه، آبریزش بینی، التهاب چشم، بینی و گلو، کبودی زیر چشم و حمله های آسمی شود.
روش های متعددی برای مقابله با آلرژی  وجود دارد، از روش های پیشگیرانه گرفته تا روش های درمانی پزشکی. پنج مورد از روش های پیشگیری مطمئن را در ادامه بخوانید:

منزل خود را از وجود هر گونه گرده گیاهان ایمن کنید:

تا جایی که می توانید در فصل پاییز پنجره های خانه را ببندید و از سیستم تهویه استفاده کنید. همچنین در اتومبیل نیز همین کار را انجام دهید. استفاده از فیلترهای هوا می تواند مفید باشد، به ویژه اگر از فرش در خانه استفاده می کنید. یک فیلتر برای هر اتاق بهترین حالت استفاده است.

از ماسک استفاده کنید:

هر چند استفاده از ماسک نمی تواند تضمین صد درصدی برای عدم ابتلا به آلرژی باشد، اما می تواند میزان قرار گرفتن شما در معرض ابتلا به آلرژی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد و به خصوص هنگام خروج از خانه، ارزش استفاده کردن را دارد.

دائماً دست و صورتتان را بشویید:

هر گاه از بیرون به خانه می آیید دست و صورت خود را بشویید. در صورتی که با هوای بیرون تماس زیادی داشته اید بهتر است استحمام کنید و لباس های تمیز بپوشید.

مراقب تغذیه تان باشید:

برخی غذاها ممکن است آلرژی شما را تشدید کنند. سعی کنید از خوردن موز، خربزه و گیاه بابونه اجتناب کنید.

بینی خود را بشویید:

شست و شوی بینی با استفاده از محلول آب و نمک و ضد عفونی کردن سینوس ها می تواند برای مهار کردن آلرژی بسیار موثر باشد.

منبع: بیمارستان عرفان

دیدگاهتان را بنویسید