قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > پولدارها نابغه‌ هستند یا خوش‌شانس؟

پولدارها نابغه‌ هستند یا خوش‌شانس؟

مدلسازی رایانه‌ای جدیدی که از روند ثروتمند‌شدن افراد انجام گرفته‌است نشان می‌دهد مهارت در یک حرفه ارتباط با ثروتمند شدن ندارد بلکه این شانس تصادفی است که افراد را پولدار می‌کند.

براساس گزارش ساینس الرت، این شبیه‌سازی رایانه‌ای که براساس بازسازی الگوی توزیع ثروت در جهان حقیقی انجام شده‌است نشان می‌دهد افرادی که بیشترین ثروت‌ها را دارند، خوش شانس‌ترین افراد هستند نه نابغه‌ترین.

این تحقیق  محققان دانشگاه کاتانیا در ایتالیا با هدف بررسی نقش شانس در سرمایه‌گذاری روی زمان و منابع در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

معمایی که محققان تلاش کردند حل کنند این است: اگر نبوغ، استعداد، اراده کار و دیگر عواملی که معمولا در موفقیت زندگی اثرگذارند به شکلی برابر در جمعیت توزیع می‌شوند، چرا ثروت توزیعی برابر ندارد؟

به طور کل، ۱۰ درصد از جمعیت کره زمین مالک ۸۵ درصد از ثروت در گردش سیاره‌است اما الگوی توزیع هوش و استعداد به نابرابری ثروت نیست و محققان دریافته‌اند دلیل این نابرابری تنها یک چیز است: شانس.

محققان شبیه‌سازی خود را با کمک شبیه‌سازی هزار فرد در فضای رایانه آغاز کردند. نبوغ به صورت متوسط در میان تمامی آنها توزیع شد و با در نظر گرفتن حدی از انحراف معیار،‌همه این افراد تا حدی باهوش بودند اما هیچ‌یک از آنها بیش از اندازه نابغه یا تیزهوش نبود. در ادامه،‌همه این افراد با سطح ثروتی متوسط شبیه‌سازی را آغاز کردند.

در این شبیه‌سازی رویداد‌های تصادفی گنجانده شدند که داوطلبان مجازی بتوانند با استفاده از آنها ثروت خود را درصورت خوش‌شانس بودن افزایش دهند یا درصورت بد‌شانس بودن ثروت خود را از دست بدهند.

تحلیل نتایج نهایی نشان داد توزیع ثروت در این جهان شبیه‌سازی شده شباهت زیادی به الگوی آن در جهان حقیقی دارد، و ۲۰ درصد از افراد مالک ۸۰ درصد ثروت شده‌بودند. این شبیه‌سازی بارها تکرار شد تا درستی نتایج در آن به اثبات برسد.

محققان همچنین می‌گویند ۲۰ درصد ثروتمند در این شبیه‌سازی در دسته نوابغ جامعه شبیه‌سازی شده نبودند،‌درواقع حداکثر ثروت و حداکثر نبوغ هرگز در این جامعه بایکدیگر همزمان نشدند و نبوغ ثروتمند‌ترین‌ها  در حد متوسط و معمولی بوده‌است،‌اما در عوض ثروتمند‌ترین‌ها در این شبیه‌سازی خوش‌شانس‌ترین‌ها بوده‌اند و افرادی که کمترین ثروت را برده‌اند در دسته افرادی قرار گرفته‌اند که کمترین رویداد‌های خوشانید برایشان اتفاق افتاده‌است.

منبع:همشهری

دیدگاهتان را بنویسید