قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > چرا باید امگا ۳ مصرف کنیم؟

چرا باید امگا ۳ مصرف کنیم؟

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختار برخی از چربی‌ها وجود دارد. این اسیدهای چرب را از آن جهت ضروری نامیدند که برای ادامه حیات ضروری است و  هم بدن انسان نمی تواند آن را تولید کند، حتماً باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. بدن انسان برای رفع نیازهای خود به مواد مغذی ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

چرا باید امگا ۳ مصرف کنیم؟
چرا باید امگا ۳ مصرف کنیم؟

فواید امگا ۳ چیست؟  

پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی   

مانع لخته شدن خون  رشد سلولهای مغزی  افزایش اعتماد به نفس و مقاومت بدن  جلوگیری از پیدایش و پیشروی سرطان  امگا۳ در جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد 

 افزایش ضریب هوش شیرخواران شیر مادر

  شیر مادر امگا-۳ دارد بنابراین توصیه می شود مادران در دوران شیر دهی ماهی بیشتر مصرف کنند

 بیماری‌های کرنری

 سرخرگ‌های کرنری یا سرخرگ‌های قلب از آئورت بیرون می‌آیند؛ آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن است که از بطن چپ، خون را خارج می‌کند و اولین شریانی است که خون دارای اکسیژن زیاد را دریافت می‌کند.

بیماری‌های روحی و افسردگی

 پژوهش ها نشان دادند امگا ۳ برای آلزایمر مفید است. امگا – ۳ از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند و در شکل پذیری مغز نقش مهمی دارد و از پیری مغز جلوگیری می‌کند

عوارض کمبود امگا ۳ کدامند؟

 پژوهش ها نشان دادند کمبود امگا۳ سبب برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست به ویژه در خانم ها می شود.

 علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد افزایش می یابد.

 در ادامه نشانه هایی را می آوریم که در صورت مشاهده آنها متوجه کمبود این ماده در خود می شوید:  

۱-خشکی پوست

 یکی از رازهای داشتن پوستی سالم و هیدراته، چربی های امگا-۳ هستند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول ها پیدا می شود. هرچه کمبود آن بیشتر باشد، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود. امگا ۳ همچنین به پوست کمک می کند. همچنین مواد مغذی سالم و مواد اضافی که مضر هستند را خارج می کند. در نتیجه پوستی با ظاهری سالم و درخشان خواهید داشت.

۲-موی بی جان

همان امگا ۳ که در سلول های پوستتان پیدا می شود در فولیکول های مو نیز وجود دارد. وجود امگا ۳ در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو کرده است. چربی های امگا مو را تغذیه و ضخامت مو را حمایت می کنند. همچنین التهاب پوست کف سر را کاهش می دهند (التهاب پوست کفِ سر باعث ریزش مو می شود).

 ۳- ناخن های شکننده

 ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه های خارجی هستند که می گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی کند. این مشکل می تواند کمبود امگا ۳ باشد. بسیاری از پژوهش ها نشان دادند که امگا ۳ موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده تر از منابع گیاهی جذب بدن می شوند. بنابراین وارد کردن ماهی های چرب به برنامه غذایی یکی از بهترین راهکارها است.

۴- بی خوابی

پژوهشی در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا ۳ دارند خواب با کیفیت تری را تجربه می کنند. با این حال من همیشه به افراد توصیه می کنم، مکمل خود را صبح ها استفاده کنند نه شب ها. چون خوردن امگا ۳ نزدیک به ساعت خواب می تواند شما را بیدار نگه دارد.

  ۵- ضعف

 تمرکز اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا ۳ دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می رود. بسیاری از افراد بعد از دریافت مقدار مورد نیاز روزانه پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.

  ۶- خستگی

مرتب احساس خستگی داشتن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما شکی نیست که کمبود امگا ۳ یکی از این عوامل است. بر اساس بررسی های دانشکده پزشکی مریلند، خستگی یکی از نشانه های شایع کمبود اساسی امگا ۳ است. بنابراین تقویت برنامه غذایی خود با روغن های چرب به افزایش سطح انرژی تان کمک می کند.

  ۷- درد مفاصل

 اسید چرب های امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد از عوامل قدرتمند کاهش التهاب هستند به همین دلیل امگا ۳ برای افرادی که مشکل درد مفاصل دارند بسیار با اهمیت است. دریافت امگا ۳ به اندازه می تواند فرآیند از بین رفتن بافت و مفاصل را متوقف کند.

۸- اختلال در رشد

در پژوهشی نقش مصرف مکمل­های خوراکی امگا ۳ بر روی الگوی­ های رفتاری به وی‍ژه بیش ­فعالی در کودکان مبتلا به بیماری­های طیف اوتیسم پرداخته شد و نتایج نشان داد که کودکان اوتیسمیک سطح پایین تری از امگا ۳ نسبت به کودکان نرمال دارند.

 ۹- لاغری

 شاید امگا۳ به کاهش وزن کمکی نکند ولی می تواند برای عضله سازی و کم شدن در اندازه دور کمر می شود ولی باید زیر نظر پزشک باشد چون برخی می گویند با مصرف امگا۳ دچار افزایش وزن شدند.

اسید چرب امگا ۳ در روغن های زیر مشاهده می شود

 ماهی هایی مثل شیرماهی ، ماهی آزاد ، شاه ماهی آزاد، تن سالمون، ساردین ، قزل آلای خال قرمز، میگو، خرچنگ، هامور. (ماهی های پرورشی امگا ۳ کمتری دارند )

 دانه ها و مغزها مثل شاهدانه، دانه کتان و سویا 

 زیتون (روغن غیر اشباع تک پیوندی)

کانولا (روغن غیر اشباع تک پیوندی)

 گردو  حبوبات 

منبع دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید