قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > چرا برنامه‌هایمان عملی نمی‌شود؟

چرا برنامه‌هایمان عملی نمی‌شود؟

تا به حال چند بار برای خودتان برنامه‌‌ریزی کرده‌اید، چند بار کاری را شروع کرده اما به اتمام نرسانده‌اید، چند بار تصمیم گرفته‌اید که مکالمه زبان، کلاس موسیقی و ورزش را به طور جدی شروع کنید اما بعد از مدتی بی‌تفاوت شده‌اید و آن‌ها را رها کرده‌اید…
 اگر شما هم از این دسته افراد هستید بهتر است یک بار به جای برنامه‌ریزی بنشینید و فکر کنید که چرا برنامه‌هایتان عملی نمی‌شود،‌ این‌که هر روز قصد انجام کار بزرگی را دارید، یا هر روز یک ایده جدید دارید برای شما امتیازی محسوب نمی‌شود مهم این است که دست به کار شوید و ایده‌هایتان را عملی کنید.
چرا برنامه‌هایمان عملی نمی‌شود؟
چرا برنامه‌هایمان عملی نمی‌شود؟

چرا برنامه‌هایمان عملی نمی‌شود؟

توصیه‌های زیر شما را در عملی کردن برنامه‌هایتان یاری خواهد کرد.

۱- چند کار را با هم شروع نکنید.

ممکن است شما بعد از خواندن یک کتاب یا مقاله، حرارت زیادی برای برنامه‌ریزی داشته باشید و شروع به برنامه‌ریزی کنید اما توجه داشته باشید که گنجاندن کارهای متعدد و سنگین و گاهی خارج از توانتان خصوصا برای شروع کار، شما را دچار سرخوردگی خواهد کرد.

۲- دلایل شما برای انجام کار کافی و منطقی باشد.

دلایل کافی شما را ملزم به انجام برنامه‌هایتان می‌کند سعی کنید برای انجام کارهایتان خودتان دلایلی بیابید.

۳- همه را باخبر نکنید.

اگر می‌خواهید کاری شروع کنید لزومی ندارد همگان باخبر شوند چون در این صورت شما مجبورید نظرات موافقان و مخالفان را تحلیل کنید و این انرژی زیادی از شما می‌گیرد اندکی صبر کنید وقتی کارهایتان عملی شد همه باخبر می‌شوند.

۴- ترس نداشته باشید.

هیچ وقت از بدیع بودن برنامه‌هایتان نهراسید موفق کسانی هستند که از خطور افکار بدیع استفاده کرده و آن‌ها را عملی کرده‌اند. از انتقادهای دیگران هم نترسید. انتخاب کنید می‌خواهید بایستید و انتقادی نشنوید و جلب ترحم کنید یا می‌خواهید بدوید و مورد انتقاد باشید آیا می‌خواهید عمری در آرزوی دویدن به خاطر ترس از انتقاد،‌ بخزید!؟

فراموش نکنید که همیشه مسیری که ارزش پیمودن دارد پر از مانع است.

۵- پیش از ظهور کار منتظر ظهور مهارت نباشید.

برای بهره‌برداری از کارها شناخت کامل آن‌ها لازم نیست.

فقط کافی است شروع کنید. این مساله ناشی از غرور شماست که می‌خواهید هنگام شروع کاری آن را با مهارت انجام دهید. تنها راه کسب مهارت این است که در کاری مدت‌ها بی‌دست و یا سرگردان باشید و صدها اشتباه از شما سر بزند.

۶- زنجیرها را پاره کنید.

عادت‌ها زنجیر‌هایی هستند که مانع عملی شدن برنامه‌هایتان می‌شوند. اگر شما به تنبلی عادت کرده‌اید بیماری خاصی ندارید فقط یک الگوی ذهنی را مرتبا تکرار می‌کنید. برای برطرف کردن عادت کافی است این الگو را به هم بزنید، افکارتان را عوض کنید و حتما می‌دانید که تنها دو گروه نمی‌توانند افکارشان را عوض کنند ”دیوانگان تیمارستان و مردگان گورستان“.

بسیاری از رفتارهای ما پاسخ‌هایی هستند که از پیش در ذهن ما برنامه‌ریزی شده‌اند. در واقع ما به آن‌ها عادت کرده‌ایم، پس انتخاب کنید که آیا می‌خواهید به چیزی عادت کنید؟ عملی شدن کارهایتان یک رمز دارد و رمز آن ”همین الان“ است یک برنامه عملی برای شروع کارهایتان این است که به جمله بالا عادت کنید عادت هم با تکرار حاصل می‌شود.

رابطه بین جمله بالا و عمل خود را حفظ کنید یعنی به محض این‌که تصمیم به انجام کاری گرفتید آن را عملی کنید. برای شروع بهتر است از کارهای جزیی و کوچک شروع کنید مثلا تصمیم بگیرید به محض این‌که ساعت زنگ‌ زد از خواب بیدار شوید و این کار را انجام دهید. تا می‌توانید فاصله بین قصد و انجام را کم کنید و به تصمیمات بزرگ‌تر بسط دهید تا به جایی برسید که هر موقع قصد انجام کاری را داشتید ”همین الان“ از ضمیر ناخودآگاه شما به خودآگاه راه پیدا کند و برنامه‌هایتان عملی شود.

یادتان نرود هر چه بیشتر طفره بروید و تلاش برای تحقق رویاهایتان را به تعویق بیندازید اعتماد به نفس و انگیزه کمتری خواهید داشت و هراس از این‌که نتیجه نگیرید بیشتر می‌شود پس از ”همین الان“ شروع کنید.

مهدی جاوید-مجله موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید