قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مادران ونوزادان > چرا نوزاد شبها نمی خوابد

چرا نوزاد شبها نمی خوابد

هیچ کس در خانه شما به خصوص در چند ماه اول احتمالاً خواب کافی نخواهد داشت. حتی اگر کودک شما در طول شب بخوابد ، او هنوز هم می تواند برخی  مشکلات خواب را داشته باشد.

به همین دلیل مفید است بدانید که چرا نوزاد شبها نمی خوابد؛ در اینجا برخی از متداول ترین دلایلی که ممکن است کودک شما در هر مرحله در طی سال اول خواب کافی نداشته باشد  و راه حل هایی برای کمک به کودک بی قرار شما ارائه می کنیم.

در مرحله اول متولد شدن ، نوزادان  در حال تنظیم الگوی خواب منظم هستند. نوزادان به طور کلی حدود ۱۶ ساعت درشبانه روز می خوابند و بطور مداوم از خواب بیدار می شوند و تغذیه می شوند.

 یک نوزاد ۱ ماهه باید در شبانه روز ۱۴ تا ۱۸ ساعت بخوابد: هشت تا نه ساعت در شب و هفت تا نه ساعت دیگر در طی چند مرحله خواب در طول روز.

هنوز او (و شاید شما!) چیزهای زیادی برای یادگیری نحوه استراحت نیاز خواهید داشت. در اینجا چند چالش وجود دارد که می توانید برای حل آنها اقدام کنید:

مقاومت در برابر خوابیدن روی پشت

نوزادان در واقع احساس امنیت بیشتری در خواب روی شکم  دارند چون عادت دارند به شکل حلقه (حالتی که در شکم مادرداشته اند) بخوابند، اما این وضعیت خواب با بروز بسیار بالاتر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) مرتبط است.بنابراین متخصصان توصیه می کنند همیشه کودک خود را به پشت خود بخوابانید.

با پزشک خود صحبت کنید او وضعیت بدنی کودک شما را کنترل می کند .اگر فقط احساس عدم امنیت دارد قبل از اینکه اورا سرجای خود قراردهید اورا با یک پتو یا پارچه قنداق کنید و بغل کنید .بدین ترتیب به مرور زمان عادت می کند به پشت بخوابد.

مقاومت در برابر خوابیدن روی پشت

تداخل شب و روز

به نظر می رسد کودک شما تمام روز می خوابد ، اما پس از آن تمام شب بیدار می ماند! اما چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک برای جدا کردن روز و شب انجام دهید ، از جمله محدود کردن هر بار چرت زدن در طول روز به مدت ۳ ساعت .

مانند تاریک کردن اتاق کودک هنگام خواب و جلوگیری از روشن کردن تلویزیون در هنگام تغذیه شب.

مشکلات خواب: ۲ تا ۳ ماهگی

در این سن ، کودک شما باید الگوی نسبتاً قابل پیش بینی خواب و بیداری داشته باشد ، سه تا چهار چرت در طول روز و سپس یک دوره طولانی تر خواب در شب ، که با تغذیه گاه به گاه قطع می شود.

یک نوزاد ۲ ماهه باید ۱۲ تا ۱۶ ساعت خواب داشته باشد (هشت تا ۱۰ ساعت درشب ؛جمعا” چهار تا هشت ساعت در چند نوبت چرت زدن) .

 یک کودک ۳ ماهه باید شبانه حدود ۹ تا ۱۰ ساعت و هر روز چند نوبت چرت زدن هر کدام یک و نیم تا دو ساعت؛ بخوابد.

مرحله تنظیم خواب

به نظر می رسد در ۳ ماهگی ، کودک خواب آلود شما ممکن است برای هر چیزی به جز خواب ، آماده باشد. یک اتفاق کاملاً طبیعی که بسیاری از نوزادان در این زمان تجربه می کنند.

یک برنامه مشخص برای این مرحله داشته باشید:حمام،نوازش و داستان. همچنین مطمئن باشید کودک شما در طول روز خواب کافی برای جبران خواب از دست رفته در شب دارد.

هنگامی که کودک شما به توانایی های جدید و رشد خود عادت می کند ، الگوهای خواب باید تنظیم گردد.

بی خوابی به دلیل تغذیه مکرر در اواخر شب

به نظر می رسد بیشتر نوزادان ۲ تا ۳ ماهه ، هنوز هم نیاز دارند که یک یا دو بار در طول شب شکم خود را از شیر مادر پر کنند.

در مورد آن چه باید کرد:

شما می توانید با افزایش اندازه غذای اول شب ، به تدریج از تعداد تغذیه دیر هنگام کودک خود بکاهید.

اطمینان پیدا کنید که کودک در طی روز غذای کافی دریافت می کند و به تدریج فاصله بین تغذیه هارا بیشتر کنید.

درد دندان باعث می شود کودک از خواب بیدار شود

نوزاد تحریک‌پذیر شده و داد وبیداد می‌کند،نوزادتان از خوردن و نوشیدن سر باز می‌زند،اگر نوزاد از دهانش حباب خارج می‌کند،جویدن یا گاز زدن.

درد دندان نیز ممکن است شبانه او را بیدار کند. به خاطر داشته باشید که مسائل مربوط به دندان در طی سال اول تقریباً می تواند شروع شود: برخی از نوزادان طی ۲ تا ۳ ماهگی اولین دندان خود را درمی آورند ، در حالی که برخی دیگر تا اولین سال تولدشان بدون دندان هستند.

چگونه آن را حل کنید:

 در حالی که شما نباید کودک خود را نادیده بگیرید ولی سعی کنید از بلند کردن او خودداری کنید. در عوض با یک پستانک ژله ای خنک ، ماساژدندان و یا لالایی به او کمک کنید.

مشکلات خواب: ۴ تا ۵ ماهگی

کودک شما باید روزانه ۱۵ ساعت بخوابد ، دو یا سه چرت در روز در مجموع سه تا چهار ساعت و سپس ۱۰ تا ۱۱ ساعت دیگر در شب.

هرچه کودک شما به ۶ ماهگی نزدیک تر می شود ، باید شبانه نه تا ۱۱ ساعت بخوابد که دو چرت در طول روز داشته باشد ، معمولاً یکی صبح و یکی بعد از ظهر.

تغییر روتین چرت زدن ، شب کودک را خاموش کنید

به نظر می رسد هرچه نوزادان بزرگتر می شوند ، کمتر چرت می زنند. اگر به نظر می رسد کودک شما از تغییر برنامه خود خوشحال است و شب به خوبی می خوابد ، این برنامه را  ادامه دهید.

اما اگر کودک شما کمتر چرت می زند اما بیشتر از آن سر و صدا می کند ، یا شب هنگام در رختخواب مشکل دارد ، ممکن است او بیش از حد خسته شود و نیاز به دلگرمی در هنگام خواب داشته باشد.

قبل از هر چرت زدن (یک موسیقی آرام ، ماساژ یا داستان) یک کار مختصر در زمان خواب را امتحان کنید و صبور باشید .

مشکلات خواب ۶ ماه و بالاتر:خودش به تنهایی نمی خوابد

تقریباً همه در طول شب چند بار از خواب بیدار می شوند ؛ بزرگسالان و نوزادان به طور یکسان. یک عادت خوب به این بستگی دارد که بدانید چگونه باید به تنهایی بخوابید ، یک مهارت که بچه ها باید بیاموزند.

اگر کودک شما هنوز هم برای تغذیه نیمه شب و غذاهای میان وعده در سن ۶ ماهگی از خواب بیدار می شود ، باید آموزش خواب شروع کنید.

اگر کودک شما برای خوابیدن به بطری یا پستان وابسته است ، ۳۰ دقیقه قبل از خواب یا چرت زدن معمول؛زمان او را برای تغذیه برنامه ریزی کنید.

سپس ، هنگامی که او خواب  آلود است اما کاملا” خواب نیست ، او را در گهواره خود قرار دهید.

او در ابتدا هیاهو می کند ، اما فرصتی می دهد که او یاد می گیرد خود را آرام کند – شاید با مکیدن انگشت شست یا پستانک (عادت های بی ضرر و مفید برای نوزادان) – دیگر به شما در هنگام خواب نیاز نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید