قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > چطور با بی حوصلگی مبارزه کنیم؟

چطور با بی حوصلگی مبارزه کنیم؟

گاهی پیش می‌‌‏آید که زندگی برایتان یکنواخت می‌‌‏شود؛ چیزهایی که باید لذت بخش باشد دیگر نیست، همه چیز برایتان رنگ می‌‌‏بازد و ناخشنود هستید و نوعی از حس بی‌‌‏حالی، بی‌‌‏خیالی و بی‌‌‏تفاوتی را تجربه می‌‌‏کنید. ممکن است به اطرافیان، پیرامون خود و فعالیت‌‌‏های روزمره زندگیتان بی‌‌‏علاقه شوید وهمه چیز برایتان کهنه و گرد گرفته و تکراری ‌‌‏شود. دراین صورت، با اختلال در تغییر و تبدیل انرژی روانی، دچار بی‌‌‏حوصلگی می‌‌‏شوید.

با بی‌‌‏حوصلگی چکار کنیم
با بی‌‌‏حوصلگی چکار کنیم

بی حوصلگی، یک پدیده روانی است که با فقدان تمایل ارتباط با محیط فعلی و نداشتن رغبت کافی برای زندگی توصیف می‌‌‏شود؛ عوارض متعددی به دنبال دارد و باعث افت در عملکرد حرفه‌‌‏ای و تحصیلی فرد می‌‌‏شود. تادمن در تعریف بی‌‌‏حوصلگی بیان می‌‌‏دارد که آن یک حالت نارضایتی است که به محیطی که بطور نامناسبی چالش برانگیز و بی‌‌‏جذبه است، نسبت داده می‌‌‏شود و معمولا با محدودیت توجه همراه است.

رفتارهایی که اغلب با حالت بی‌‌‏حوصلگی همراه است شامل خمیازه کشیدن، نشانه های بی‌‌‏توجه‌‌‏ای و بی قراری، تمرد و سرکشی در محیط کار، مشکلات ایمنی با کار و … است.

این حالت می‌‌‏تواند مدتی کوتاه یا برای مدتی نامشخص شخص را درگیر کند. اگر جلوی بی حوصلگی را نگیرید به مرور زمان می‌‌‏تواند مانع پیشرفت، موفقیت و خوشحالی شما شود چون دائما انرژی و توان شما را کاهش داده و بی‌‌‏تفاوتی، بی‌‌‏انگیزگی وبی‌‌‏حالی را در شما تقویت می کند. احساس تنهایی و بی‌‌‏هدفی در زندگی، کسالت، ناامیدی، درماندگی، اضطراب، افسردگی و از همه مهمترافزایش خطر مصرف مواد مخدراز جمله پیامدهای منفی پدیده بی‌‌‏حوصلگی است.

راهکا‌‌‏ر‌‌‏‌‌‏هایی ساده برای غلبه بر بی‌‌‏حوصلگی

به وضعیت و سلامتی جسمی خود اهمیت دهید. گاهی عوامل فیزیولوژیک در ایجاد احساس کسالت موثراست. بیماری‌‌‏های تیروئید، دیابت، کم خونی و کمبود مواد غذایی و ویتامینها در بدن منجر به ضعف، خستگی و بی‌‌‏حالی می‌‌‏شوند.

فعالیت بدنی نرم وسبک، اثربخش خواهد بود. بهتر است ورزش منظم و مستمر را در برنامه روزانه ویا برنامه هفتگی خود قرار دهید. از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزید.

یکی ازخصوصیات انسانها، تنوع طلبی و نیاز به تغییر در شکل و نوع محرکات بیرونی است. لازم است هراز چند گاهی تغییراتی در زندگی خود ولو جزیی ایجاد کنید. هر چند وقت یکبار تغییرمحسوسی در زندگیتان ایجاد کنید تا حال و هوای‌‌‏تان تغییر کند. مثلا تغییر دکوراسیون منزل و جابه جایی اثاثیه خانه می‌‌‏تواند کمک کننده باشد. در خود نیز تفاوت ایجاد کنید؛ آرایشگاه بروید و لباس متفاوت بپوشید.

بی حوصلگی یک امر نسبی و درونیست درواقع هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست، بلکه این ذهن شماست که همه چیزرا کسل کننده می‌‌‏بیند. با تغییر افکار، احساسات شما هم عوض خواهد شد.

به زندگی خود معنا ببخشید. نداشتن هدف در زندگی، آن را کسالت بار و بی معنی می‌‌‏کند. با توجه به تواناییها و علایق خود هدفی معقول و قابل دسترس برای خود ترسیم کنید تا احساس پوچی نکنید.

گاهی فقدان انگیزش سبب بی‌‌‏حوصلگی می‌‌‏شود. افراد موفق می‌‌‏دانند که کار مقدم برانگیزه است. وقتی شروع کنید کم کم میل و انگیزه به انجام آن کار بوجود می‌‌‏آید و قدم‌‌‏های بعدی آسانترمی‌‌‏شود. وقتی انگیزه درونی و خودجوش شود، قوی می‌‌‏شود و انرژی لازم را برای رسیدن به هدف خواهید داشت.

ارتباطات خود را افزایش دهید. ارتباط خودتان را با اطرافیان و بخصوص افراد جدید و بخصوص کسانی که حس خوبی نسبت به آنها دارید، افزایش دهید.

فقدان فعالیت و بیکاری، یک عامل مهم در بی‌‌‏حوصلگی است. به کاری مشغول شوید. همچنین از سرگرمی‌‌‏های منفعلانه که جسم و ذهن در آن درگیر نمی‌‌‏شود، پرهیز کنید. بازیهای کامپیوتری و تماشای تلویزیون باعث می‌‌‏شوند که نتوانید از پتانسیل های درونی تان برای مقابله با یکنواختی استفاده کنید. بهتر است که نقش فعالی را در فعالیت‌‌‏های اجتماعی، محل کار، محیط خانه، مدرسه، دانشگاه بعهده بگیرید. شرکت در بازی‌‌‏های دسته جمعی و اردو نیز موثر است.

ممکن است ریشه بی‌‌‏حوصلگی در درونتان باشد. اگر با احساس خشم، نارضایتی یا سرخوردگی مواجه شدید، پس بهتر است که در انتخابها و نوع نگاه خود تغییراتی بوجود آورید. افکار منفی، احساس ضعف و خود کم بینی را ازخود دور کنید. دیدگاه خوش بینانه، افکار مثبت و امید به آینده را در خود تقویت کنید.

گاهی مسئله شما علت بیرونی دارد مثلا یکنواختی نوع کارتان شما را بی‌‌‏حوصله کرده است. غنی کردن محتوای آن یا تغییر میزان چالش و پیچیدگی‌‌‏اش و در نهایت تغییر محیط کار و تغییر شغل می‌‌‏تواند مفید باشد.

البته باید درنظر داشت که بسیاری از افراد برون گرا که برای بالا بردن سطح انگیزه‌‌‏ شان به محرک‌‌‏های بیرونی وابسته‌‌‏اند و دائما نیاز به هیجان دارند، ممکن است به سمت فعالیت‌‌‏های افراطی کشیده شوند مثلا برای فرار از تنهایی و یکنواختی، گرایش افراطی به حضور در جمع پیدا کنند و زیاد مهمانی بروند و یا به افراط در سرگرمیها و بازیهای کامپیوتری و حتی گرایش به فعالیتهای مخرب مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدرو نوشیدن مشروبات الکلی، قمار روی آورند. در این گونه موارد بهتر است که فرد با یادگیری مهارتهای خودآگاهی، حالتهای عاطفی- هیجانی خود را شناسایی، ارزیابی وکنترل کند و با تقویت اراده از لذت‌‌‏های آنی و کوتاه مدت بگذرد، برعادت‌‌‏های مخرب و منفی غلبه کرده و در راستای سلامتی جسمی، روانی و اهداف متعالی‌‌‏تر پیش ‌‌‏رود.

مدیتیشن، تاثیرات مثبت زیادی بر زندگی انسان‌‌‏ها دارد که یکی ازاین تاثیرات، افزایش قدرت تمرکز است. با انجام مدیتیشن و توجه و تمرکز به درون درمی‌‌‏یابید که منشاء شور، حرارت و زندگی در درون خود انسان‌‌‏هاست.

منبع : اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید