قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > چطور رب انار خانگی درست کنیم؟

چطور رب انار خانگی درست کنیم؟

رب انار یکی از چاشنی های محبوب بین خانواده ها و آشپزهای حرفه ای است .برای پخت غذاهایی مانند فسنجان با طعم عالی یکی از مواد مورد نیاز رب انار خوش مزه و البته خالص است.

در این مطلب ما به شما یاد می دهیم که چطور رب انار خانگی درست کنیم؟

مواد و وسایل لازم برای تهیه رب انار :

 انار  ۸ کیلوگرم
 آب  ۳ لیوان
 نمک  در صورت تمایل ۱ قاشق غذاخوری

وسایل لازم برای تهیه رب انار خانگی :

صافی پارچه ای یا سیمی خانه ریز

گوشتکوب

چرخ گوشت

چطور رب انار خانگی درست کنیم؟
چطور رب انار خانگی درست کنیم؟

 طرز تهیه رب انار خانگی:

انار را دانه کنید سعی کنید پوست داخلی و غلاف سفید رنگ داخل انار، با دانه ها مخلوط نباشد البته اگر در حجم بالا رب گیری می کنید و تهیه دانه انار خالص مشکل است، اگر کمی از غلاف های سفید با دانه ها مخلوط شد ایرادی ندارد.

در قابلمه بزرگی، دانه های انار همراه آب را روی حرارت بگذارید زیر شعله را بلند کنید تا آب بجوشد سپس شعله را کم کنید و هر چند دقیقه انار را هم بزنید و با فشار ملاقه یا کفگیر به دانه ها سعی کنید آب دانه ها کاملا گرفته شود. هر از گاهی در حین جوشیدن، با گوشتکوب دانه ها را در قابلمه بفشارید تا آب از دانه خارج شود.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که حداکثر آب دانه ها گرفته شود.

سپس محتویات قابلمه را از صافی رد کنید تا آب از دانه ها جدا شود. دانه ها در این مرحله سفید رنگ هستند و نشانه این است که آب آن ها تا حد ممکن گرفته شده است ولی برای آب گیری کامل، دانه های داخل صافی (تفاله ها) را مجددا در قابلمه جداگانه ای بریزید و با مقداری آب بگذارید بجوشد تا رب انار درجه ۲ حاصل شود!

آب انار خالص را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. بایستی هر چند لحظه هم بزنید تا رب شما ته نگیرد چون در این مرحله آب سریعا تبخیر می شود.

دقت داشته باشید رب انار مانند رب گوجه فرنگی زمان زیادی برای جوشیدن و غلیظ شدن نمی برد بنابراین بایستی مراقب باشید تا رب ته نگیرد و گرنه هم رنگ و هم طعم رب خراب می شود.

در اواخر غلیظ شدن رب، نمک را اضافه کنید تا فساد و کپک زدگی رب را به تعویق بیندازد. رب انار درجه ۱ آماده است.

غلظت رب انار بسیار مهم است چون اگر خیلی سفت شود زمانی که در یخچال می گذارید سفت تر شده و در بعضی موارد قاشق به سختی داخل رب می رود، وقتی به عنوان چاشنی یا سس از آن استفاده می شود خیلی دیر در آب حل می شود و در نتیجه استفاده از آن مشکل است که این غلظت مناسب نمی باشد.

برخی برای کسب درآمد بیشتر، رب را آن قدر شل بر می دارند که حتی با نگهداری رب در یخچال نیز کپک می زند، که این غلظت نیز مناسب نیست. بلکه باید نه شل و نه سفت باشد بنابراین غلظت مناسب رب انار، نیاز به کسب تجربه بیشتری دارد.

منبع بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید