قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چند تکنیک موثر برای افزایش حافظه

چند تکنیک موثر برای افزایش حافظه

از آنجا که تقویت حافظه فعال، برای حفظ و به یادآوری مطالب خیلی مهم است و می تواند موجب افزایش و بهبود وضعیت تحصیلی و حتی اعتماد به نفس در فرزندانتان شود، در اینجا چند تکنیک موثر که برای همه افراد چه کودکان و چه بزرگسالان موثر است را معرفی می نماییم:

  • سعی کنید قبل از خواب مطالبی را که قرار است یاد بگیرید مرور کنید؛ تحقیقات نشان می دهند که این شیوه می تواند موجب نگهداری بهتر اطلاعات در مغز شود به شرط آنکه بعد از این تمرین، به گوش دادن موزیک، خوردن خوراکی، یا هر نوع فعالیت دیگری نپردازید.
  • وقتی در حال یادگیری و بخاطر سپاری مطالب هستید به خودتان یادآوری کنید که از نشانه ها و کلیدهای مرتبط با مطلب استفاده کنید؛ تحقیقات نشان می دهند اگر به هنگام یادگیری، از کلید های یادگیری یا نشانه ها استفاده کنید، بهتر می توانید مطلب را بیاد آورید. به طور مثال شما می خواهید یک کلمه جدید مثل ” ساز” را یاد بگیرد، می گویید س، مثل سبد، ا، مثل امید و ز، مثل زنبور.
  • قبل از یادگیری هر مطلبی، مطالب مقدماتی آن را آموزش دهید یا به خود یاد آوری کنید. این عمل همچون مقدمه یک مطلب بلند می ماند که به ذهن کودک شما این امکان را می دهد تا بداند قرار است چه چیزی و مرتبط با چه مطالبی که از پیش در ذهن دارد، اطلاعات جدید وارد شود. در واقع ارائه مطالب آغازین موجب آماده سازی حافظه می شود. موجب می گردد مطالب جدید جای خودشان را در طبقه موجود و مربوط به خود پیدا نمایند. مثلا اگر قرار است کودکتان در مورد سفر به فضا اطلاعاتی دریافت کند، ابتدا به او یادآوری می کنید که مطلب جدید در مورد زندگی در خارج از زمین و ویژگی های منحصر به فرد آن است.
  • هر چقدر در حین یادگیری فعال تر باشید، بهتر یاد می گیرید. برای این کار می توانید فعالیت هایی همچون یادداشت برداری، خط کشی زیر نقاط کلیدی و مهم، پر رنگ کردن مطالب کلیدی، خواندن با صدای بلند، سوال درست کردن از مطلب،… را به کار ببرید.
  • وقتی مطالب انتزاعی و بدون تصویر را می خواهید یاد بگیرید، سعی کنید در ذهنتان برایش تصویر بسازید. مثلا اگر قرار است بخش خاصی از مغز را باید یاد بگیرید، تصور کنید دارید به سمت موزه بدن شناسی قدم می زنید به آنجا می رسید و به بخش مغز انسان می روید و ماکت مغز را می بینید و قسمتی که دارید یاد می گیرید را در مغز مشاهده می نمایید.
  • مراقب باشید به اندازه کافی بخوابید.
  • از تمرینات ورزشی هوازی استفاده نمایید تا به اندازه کافی اکسیژن به مغزتان برسد. اکسیژن کافی موجب تقویت گردش خون شده و در احیای مغز تاثیر دارد.
  • از مواد غذایی امگا ۳ استفاده نمایید که می تواند در ماهی غزل آلا، آووکادو، دانه ها، آجیل و روغن زیتون یافت شود. ویتامین B و ویتامین B12 نیز در تقویت حافظه موثرند.
  • تمرینات ریلکسیشن ذهنی و مدیتیشن نیز در کاهش استرس و تقویت حافظه موثرند.
  • خود مثبت گویی، و تکرار و باور به اینکه حافظه خوبی دارید نیز تاثیر مثبتی دارد.

اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید