قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کسب و کار و موفقیت > چه چیزی مانع پیشرفت انسان ها می شود ؟

چه چیزی مانع پیشرفت انسان ها می شود ؟

اگر از بیشتر مردم بپرسید چه عواملی باعث عدم پیشرفت آنها می‌شود ،می توانند فهرست بلند بالایی رانام ببرند.متاسفانه این فهرست در اکثر مواقع اشتباه است. به این دلیل که معمولا عوامل بیرونی زیادی را شامل می‌شود که این امر باعث می شود که افراد مشکلات واقعی خود را تشخیص ندهند واز پذیرفتن نقششان به عنوان خالق زندگی خود ، امتناع کنند.

شریک زندگی ، رییس نادان و یا حتی دولت و اقتصاد کشور نیز نمی تواند علت عدم دستیابی شما به اهداف تان باشد.

هنگامیکه این اثرات بیرونی را به عنوان عوامل عدم رسیدن موفقیت در نظر بگیرید ، باید گفت که شما در حال بازی کردن نقش یک قربانی هستید که علاقه ای ندارد مسئولیت زندگی خویش را برعهده بگیرد. امروزه این اتفاق بسیار رایج است ؛ از آنجا که الگوهای رفتاری بی‌شماری در فرهنگ عامه وجود دارد که از این فکر حمایت می کند که هیچ چیز تقصیر شما نیست. همه چیز می‌تواند به خاطر تربیت ،  جامعه یا سیستم باشد و هبچ مسئولیتی متوجه شما نیست. اما آیا این تفکر درست است ؟ در دنیای حقیقی ، هرکسی بعد از این که شکستی را متحمل می شود ، جایزه دریافت نمی کند. بهتر است به جای شکست خوردن و سرزنش کردن دیگران ، مسئولیت کار مان را بر عهده بگیریم ، در این صورت ، ممکن است که در ابتدا بعضی از پیروزی ها را از دست بدهیم وای برنده نهایی زندگیمان می شویم به این علت که موانعی را که باعث شکست مان می شدند دیگر پشت سر گذاشته ایم.

 

راز حقیقی موفقیت

راه درست برای موفقیت این است که از شیوه های خود فراتر بروید ، باورهای تان را مورد بررسی قرار دهید و همینطور رفتار ها و کارهایی را که انجام می دهید ، کدام یک از آنها باعث عدم موفقیت شما می شود.

در اغلب کارهایی که مردم در زندگی شان انجام می دهند ، باید مسئولیت به عهده خودشان باشد. این یک واقعیت است که عادات بد می تواند باعث عدم دستیابی به اهداف شود.مهم است که عادتهای روزانه داشته باشید که بتواند به شما قدرت بدهد و حرکت های رو به جلو را برایتان آسان سازد، اما تشخیص دادن عادتهای بدی که دارید ، تنها نیمی از راهی است که باید بروید ، به این علت که آنها نشانه هستند نه علت.

راه پایان دادن به عادات بد ، راهی ساده است ، آنها را تشخیص دهید و عادتهای خوب را جایگزین کنید، بعد از آن تلاش کنید که عادات خوب خود را گسترش دهید. توسعه عادت های خوب باعث موفق شدن افراد می شود ؛ کاری که باعث تشویق شما به ادامه دادن مسیر می شود. اما نباید فقط در این مرحله بمانید.

باید تفکر انتقادی داشته باشید و از خودتان بپرسید که چرا و چگونه به عادات بد اجازه پیشروی دادید؟ در اینجا چهار علت احتمالی که باعث عدم پیشرفت شما می شود را معرفی می کنیم ، عادتهای بد شما حاصل یکی از چند علت زیر است:

1- شما در حال نابود کردن خودتان هستید ، چراکه فکر می کنید لایق آن هستید

این شایع ترین علت است.آگاهانه به دنبال موفقیت می روید ولی نا آگاهانه خودتان را تخریب می کنید. وقتی اینکار را می کنید که خودتان را درگیر افکار محدود کننده ، کرده باشید. این باورها می توانند کوچک و موقعیتی باشند مانند اینکه برای رسیدن به به بعضی از موقعیت های خاص ، بسیار جوان هستید. یامی توانند بزرگتر و ساختاری باشند؛ مانند بعضی از باورهای اعتقادی مبنی بر اینکه لایق شادی نیستید یا پاداش شما در دنیای دیگری داده می شود. هرکدام از این باورها می تواند باعث شود که موفقیت و شادکامی تان را از بین ببرید.

2- ترس از شکست

این ترس قابل درک است .دائم فکر کنیم که شکست چیز بدی است و به هر قیمتی باید جلوی آن را گرفت. یک جو رسانه ای درست کرده ایم که شکست امری مسخره و باعث شرمساری معرفی شده است. بیشتر مردم این ترس را دارند بنابراین اصل اساسی هر استراتژی ای که افراد آنرا دنبال می کنند با این فرض همراه است که چگونه مانع شکست شویم.

3- اما این فرض اولیه ، اشتباه است.

شکست در تضاد با موفقیت نیست.در بسیاری از موارد ، شکست عملا یک قدم یا ده قدم به سمت موفقیت است. وقتی این حقیقت را درک کنید ، می توانید به خودتان اجازه دهید که به هر موفقیت غیر ممکنی دست یابید. مگر اینکه ترس دیگری داشته باشید!

4- ترس از موفقیت

ترس از موفقیت ، علت دیگری است که اغلب مردم از آن آگاه نیستند. در حقیقت هر کسی که ترس از موفقیت دارد، نمی داند که اصلا چنین ترسی وجود دارد. اغلب افراد ترس های خود را ترس از شکست تعریف می کنند اما ترس اصلی که می تواند یکی از عوامل شکست هم باشد ، ترس از موفقیت است.

این ترس از این میل ما ناشی می‌شود که می خواهیم دوست داشته شویم و همه جا ما را بخواهند. این میل زمانی بسیار زیاد می شود که در میان افرادی باشیم که به ما اجازه دهند در جایی که هستیم باقی بمانیم. این ترس وقتی که به سطح بالایی از موفقیت برسیم ، می تواند تهدید جدی باشد.

حداقل چند میلیارد نفر در این دنیا وجود دارد که اعتقاد دارند پول چیز بدی است و افراد پولدار بد جنس هستند و فقیر بودن امری معنوی است. اگر کسانی که دوستشان دارید این فکر را داشته باشند ، احتمالا باید برخی از این ملاحظات و ترس ها را برای موفقیت داشته باشید.

اما ترس حقیقی شما این است که دیگر دوستتان نداشته باشند. زمانی که این حقیقت را دریابید که کسانی که شما را دوست دارند ، بهترین چیزها را برای شما می خواهند ، این ترس را از بین می برید و خودتان را رها می کنید تا به آنچه که می خواهید برسید. مگر اینکه از یک موضوع دیگر رنج ببرید.

5-دانش و مهارت های لازم را به دست نیاورده اید.

از این موضوع نباید شرمنده شوید.تنها چیزی که می تواند باعث شرمندگی شما شود این است که در این موقعیت باقی بمانید. حداقل ده میلیون مهارت وجود دارد که می توانید با جستجو کردن در اینترنت به دست شان بیاورید. تقریبا امروزه تمامی دانش بشری را می توان با جستجو کردن در اینترنت بدست آورد.

بر خلاف تصوری که در پانزده دقیقه قبل داشتید، رسیدن به موفقیت ، امری ممکن و شدنی است. چرا که اکنون می توانید دست از قربانی بودن و مقصر دانستن عوامل بیرونی بردارید.

می توانید باورهای تان را بررسی کنید و ببینید که عادتهای تان از کجا سرچشمه گرفته و تشخیص بدهید که چه مهارت هایی را باید بدست آورید.

اکنون برای از بین بردن عواملی که باعث شکست تان می شود و همینطور برای رسیدن به اهداف خود ، باید تنها به یک سوال پاسخ دهید:

چگونه می توانم فرد بهتری باشم؟

منابع :

رندی گیج

ترجمه سعیده فراهانی- مجله خلاقیت

 

دیدگاهتان را بنویسید