قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم؟

از دست دادن حافظه کوتاه مدت یکی از ویژگی‌های اصلی زوال عقل یا آلزایمر است. این نوعی کاهش شناختی است که معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد.

در این مطلب باهم خواهیم خواند که چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم؟

هنگامی که یک فرد به دلیل ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل دچار ازدست دادن حافظه کوتاه مدت می‌شود، می تواند باعث کمبود توجه به چیزها و فراموشی شود.

افراد باید به دنبال علائمی مانند عدم تمرکز و تغییر شخصیت درخود بگردند.

چه عواملی باعث از بین رفتن حافظه و فراموشی می‌شوند؟

استرس :

کورتیزولِ « هورمون استرس » بیش از حد به همراه آدرنالین، می‌تواند بر مهارتهای شناختی از جمله حافظه تأثیر بگذارد. تکنیک های مدیریت استرس، به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا میزان استرس روزانه زندگی خود را کاهش دهند

حواس پرتی :

از آنجا که محرک‌های زیادی در اطراف ما وجود دارد و افراد زیادی برای جلب توجه ما می‌جنگند، ممکن است به آسانی کارهایی را فراموش کنیم مانند قرار ملاقات‌ها. همچنین اگر خیلی متمرکز یا نگران مسئله خاصی هستیم ممکن است چیزهای دیگر را فراموش کنیم.

پیری :

اگر میانسال یا مسن‌تر هستید، ممکن است متوجه شوید که بیشتر اوقات چیزها را فراموش می‌کنید. وقتی کاملاً رشد کردید، تولید سلول‌های جدید مغز متوقف می‌شود.

این بدان معناست که سلول‌هایی که شروع به از بین رفتن می‌کنند دیگرجایگزین نمی‌شوند و ما کمتر با آنها کار خواهیم کرد.

فعال بودن و به چالش کشیدن خود درانجام کارهای تقویت کننده حافظه می‌تواند کمک کننده باشد. سیگار کشیدن، رژیم غذایی ضعیف و مصرف الکل به کاهش شناختیِ مرتبط با سن کمک می‌کند.

نوشیدن بیش از حد :

یک سندرم به نام « کرساکوف » وجود دارد که نوعی از زوال عقلی است که با مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد و بیشتر در افرادی که مشروبات الکلی دارند شایع است

آسیب مغزی :

آسیب شدید به مغز نیزمی‌تواند باعث مشکلات حافظه شود. عفونت ها، فشار تومورها بر روی قسمت خاصی از مغز یا ضربه به سرنیز می توانند به ازدست دادن حافظه منجرشوند.

داروها :

چندین دارو و درمان مختلف وجود دارد که می‌توانند باعث افت حافظه شوند. شیمی درمانی یکی از روشهای درمانی است که می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود.

اگر داروهای جدیدی را شروع کرده‌اید و متوجه شده‌اید که تمرکزبرکارها برای‌تان سخت‌تر شده یا بیش از حد طبیعی هرچیزی را فراموش می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم؟

ازترفندها استفاده کنید :یک کلمه، عبارت یا تصویر را به یک شی ربط دهید. به عنوان مثال « فروردین سی و یک روز، اردیبهشت سی و یک روز، خرداد … » ترفند افسانه‌ای است که بسیاری از افراد برای به خاطرآوردن این‌که هر ماه چند روز است در مدرسه یاد گرفته‌اند.

بازی‌های حافظه‌ای را امتحان کنید : تعدادی از اشیا را روی میز بگذارید، ۳۰ ثانیه به خودتان وقت دهید تا آنها را به خاطر بسپارید و سپس اشیا را دور کنید.

سعی کنید بر روی یک تکه کاغذ اسامی اشیایی را که می‌توانید در ۳۰ ثانیه به خاطر بسپارید، بنویسید. همچنین می‌‌‏توانید معما، سودوکو و مطالعه را امتحان کنید.

درمان فراموشی حافظه کوتاه مدت

ازترتیب در کارهای‌تان استفاده کنید : وسایل روزمره مانند کلید ماشین را در همان مکان همیشگی نگه دارید و تمام وقت کارها را به همان ترتیب انجام دهید.

آن را بنویسید : همیشه اطلاعات را بنویسید.

دفتر خاطرات درست کنید : دفتر روزانه کارهایی را که باید انجام دهید را  به شما یادآوری می‌کند.

زنگ ساعت : برای کمک به یادآوری انجام کاری، ساعت‌تان را کوک کنید.

از حواس پرتی بپرهیزید : سعی کنید هر بار یک کار را انجام دهید تا حواس پرت نشوید.

سعی کنید تمرکز کنید : از فکر کردن در مورد فردا یا دیروز خودداری کنید وروی زمان حال حاضر تمرکز کنید.

 با صدای بلند صحبت کنید : تکرار نامها و حقایق با صدای بلند برای خودتان یا شخص دیگری می‌تواند کمک کند که بعداً راحت‌تر آنها را به خاطر بیاورید.

تجزیه کردن : تجزیه کردن به معنای شکستن اطلاعات بزرگ به بخش‌های کوچکتر و به یادماندنی‌تر است. مثلا شماره تلفن را در نظر بگیرید. یک شماره تلفن کامل را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. شماره کدهای تامین اجتماعی و کد پستی را هم به همین طریق به چند قسمت کنید.

پیاده روی کنید : بسیاری ازافرادی که تجربه از دست دادن حافظه کوتاه مدت را دارند، درمی یابند که پیاده روی آرامش بخش و دیدن مناظر طبیعی گاهی اوقات می توانند در تقویت حافظه موثرباشند.

سبک زندگی سالم را انتخاب کنید : سبک زندگی که برای سلامتی مغز مفید است شامل خواب خوب در شب، حذف استرس و کربوهیدرات‌های ساده و همچنین خوردن وعده های غذایی متعادل است.

مدیتیشن : مشخص شده که مراقبه منظم در کاهش استرس موثر بوده و به خواب و تمرکز مغز کمک می‌کند.

برای بهبود اختلال حافظه، اول باید علت آنرا پیدا کنید. این به شما در پیداکردن بهترین راه حل کمک می‌کند.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افرادی که یک حالت استرس زا مانند مرگ یک دوست یا از دست دادن شغل را تجربه می‌کنند معمول است.

در اکثر اوقات، این نوع از دست دادن حافظه کوتاه مدت به سرعت از بین می‌رود، اما مواردی وجود دارد که به درمان و تمرینات مغزی نیاز است.

اگر فکر می‌کنید یک وضعیت پزشکی در از بین رفتن حافظه شما دخیل است، با پزشک مشورت کنید. در بسیاری از موارد، درمان با دارو یا حل مشکل بهداشتی به سادگی قابل انجام است.

هرچه زودتر به مشکلات شناختی پرداخته شود، شانس بیشتری برای جلوگیری از آسیب  دائمی حافظه وجود دارد.

منبع:

BelMarraHealth.com

بیشتر بخوانید:

اگر حافظه ضعیفی دارید این دمنوش‌ها را بنوشید

دیدگاهتان را بنویسید