قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > گفتن نه وقتی می خواهیم بله بگوییم

گفتن نه وقتی می خواهیم بله بگوییم

“زندگیت را برای خودت زندگی کن نه برای دیگران ،اجازه ندهید که ترس از قضاوت، رد یا عدم پذیرش شما را از خودتان بودن غافل کند ” سونیا پارکر

گاهی اوقات در ذهن خودم تکرار می کنم “نه، نه، نه، نه” و سپس “بله” از دهان من بیرون می آید!چرا گفتن کلمه ی “نه” خیلی دشوار است؟این فقط یک کلمه است، درست است؟

می ترسیدم از اینکه “نه” بگویم از سوی جمع رد شوم یا حتی کسی را نا امید یا عصبانی کنم یا احساسات کسی را جریحه دار کنم ویا حتی بی ادب به نظر برسم.

گفتن نه وقتی می خواهیم بله بگوییم
گفتن نه وقتی می خواهیم بله بگوییم

اما این نکات را به یاد داشته باشید:

گفتن “نه” باعث نمی شود که شما آدم بد یا خودخواه یا بی ادب به نظر برسید.وقتی کوچکتر بودیم بما یاد داده اند که گفتن نه اغلب نشانه بی ادبی است.

اگر شما به مادر، پدر، معلم، عمو، پدربزرگ و مادربزرگ و غیره “نه” می گفتید، به نظر می رسید بی ادب بودید.

یادگیری گفتن نه درک این است که شما ارزشمند هستید و نظر تان را در مورد خودتان انتخاب می کنید.من متوجه شده ام که اگر زندگی خود را با توجه به تایید دیگران زندگی کنم، هرگز احساس آزادی خوشحالی نخواهم کرد.

اگر نظرتان درباره خودتان واقعا نا مناسب باشد، به یاد داشته باشید که:

این طبیعی است که اشتباه بکنیم هیچکس کامل نیست و همه کارهایی را که از آنها پشیمان هستند انجام داده اند؛ این چیزی است که ما را انسان می سازد.

آن چیزی که شخص را بزرگ می کند، ظاهر یا دستاوردهای او نیست، بلکه تمایل آنها به دوست داشتن دیگران، فروتن بودن و رشد کردن به عنوان یک انسان است.

شما منحصر به فرد، ارزشمند و مهم هستید. هیچ کس دیگری در این دنیا نمی تواند آنچه را که شما می توانید انجام دهید را ارائه دهد.

نکات مفید برای گفتن نه:

۱-مستقیم و رک ، مانند “نه، من نمی توانم” یا “نه، من نمی خواهم.”

۲-عذرخواهی نکنید و دلایل مختلفی را ارائه دهید.

۳-دروغ نگویید، دروغ گفتن به احتمال زیاد منجر به احساس گناه می شود و به یاد داشته باشید، این همان چیزی است که شما می خواهید از آن پرهیز کنید.

۴-در صورتی که نمی خواهید این کار را انجام دهید، نگویید «من درباره آن فکر می کنم». این فقط وضعیت را طولانی تر می کند و باعث می شود تا شما بیشتر احساس تنش کنید.

۵-به یاد داشته باشید که ارزش شما بستگی به اینکه چکار هایی برای دیگران انجام داده اید، ندارد.

۶-من احساس تاسف، خجالت نمی کنم یا گناه نمی کنم. در عوض، احساس قدرت و آزادی می کنم.

۷-یادگیری گفتن نه یکی از بهترین کارهایی است که من برای خودم انجام داده ام. نه تنها غلبه بر ترس از عدم پذیرش را به من یاد داد، بلکه به من کمک کرد تا احساسم را کنترل کنم.

۸-اگر شما همان احساس آزادی و توانمندی را می خواهید، پس کنترل خود را بدست بگیرید، خودتان را به چالش بکشید و بیاموزید که حرف بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید