قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > ۱۰ خاصیت چای سبز برای سلامتی

۱۰ خاصیت چای سبز برای سلامتی

چای سبز که در طب شرقی قرن‌ها قدمت دارد، امروزه در دنیای غرب نیز محبوب شده است، و با داشتن مزایای متعدد برای سلامتی، از جمله پیشگیری از سرطان‌ها، و حملات قلبی، یک ماده غذایی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

چای سبز را همانند چای سیاه و چای اولانگ از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌کنند. با این تفاوت که در مرحله فرآوری، فرایند متفاوتی را نسبت به چای سیاه طی می کند. گفته شده مصرف روزی ۳ فنجان از این نوشیدنی خطر حمله قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۰ خاصیت چای سبز برای سلامتی
۱۰ خاصیت چای سبز برای سلامتی

۱- بهبود سلامت قلب و عروق

طبق مطالعات انجام شده، چای سبز برای بهبود جریان خون و پایین آوردن کلسترول مؤثر است. فلاونوئید موجود در چای سبز، کلسترول را کاهش می دهد که نتیجه آن کاهش تشکیل لخته‌های خون است. این مزیت به جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی مانند تنگی رگ‌ها و فشار خون بالا کمک می‌‏کند.

مصرف چای سبز به میزان سه فنجان در روز می‌تواند خطر حمله قلبی را تا ۴۳ درصد، و مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

۲- جلوگیری از سرطان

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی قوی است که موجب می‌شود از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری شده و رادیکال‌های آزاد در جریان خون که می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند سرطان شوند، حذف شوند.

چای سبز به علت خواص آنتی اکسیدانی قوی موجب تاخیر در شروع برخی از سرطان‌ها می‌شود. از جمله سرطان سینه، پروستات و روده. پلی فنول‌هایی که در چای سبز یافت می‌شوند احتمالاً به کمک کشتن سلول‌های سرطانی و در نتیجه جلوگیری از پیشرفت بیماری‌ها کمک می‌کند.

۳- کمک به کاهش وزن

نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد، چای سبز توانایی افزایش متابولیسم و افزایش چربی سوزی را دارد. یک مطالعه نشان داد که چای سبز ۱۷ درصد اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد و این توانایی آن را برای کمک به کاهش وزن نشان می‌دهد.

مطالعات نشان داده است که کافئین به علت توانایی در جذب اسیدهای چرب از محل‌های تجمع چربی و استفاده از اسیدهای چرب به عنوان منابع انرژی، عموماً عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

۴- مزایای چای سبز برای مفاصل، استخوان‌ها و عضلات

چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش اثرات شرایط التهاب مفاصل (آرتریت) می‌شود. کورستین یک آنتی اکسیدان و یک ترکیب ضد التهابی در چای سبز است که درد ناشی از شرایط آرتریت را کاهش می‌دهد.

بر اساس یک مطالعه، زنانی که حداقل سه فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، نسبت به سایرین روزانه ۶۰ درصد کمتر از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند.

۵- کاهش قند خون

بر اساس نتایج یک مطالعه، زمانی که چای سبز در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ گنجانده شد، مقاومت در برابر انسولین کاهش یافت. این به این دلیل است که چای سبز حاوی فیتو شیمیایی است که دارای عملکرد قوی ضد اکسایش است.  چای سبز همچنین عملکرد محفاظت در برابر نوسانات سریع سطح قند خون را دارد.

۶- افزایش حافظه و عملکرد مغز

کافئین موجود در چای سبز یک محرک قوی است و با مسدود کردن فرستنده‌های مهارکننده به مغز، به افزایش فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند و در نتیجه منجر به بهبود حافظه و خلق و خوی می‌‏شود. چای سبز در افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر ، تشکیل پلاکت‌های مرتبط با بیماری را محدود می‌کند.

۷- کمک به بیماران مبتلا به آسم

کورستین، یک آنتی اکسیدان و یک ترکیب ضدالتهابی است که در چای سبز موجود است و از انتشار مواد التهابی جلوگیری می‌کند. مواد التهابی با منشأ سلولی، مسئول واکنش‌های آلرژیک مانند آسم هستند.

فلاونوئیدها در چای سبز باعث حفاظت در برابر التهاب می‌شوند و به کاهش سوزش و التهاب سینوس‌ها نیز کمک می‌کنند.

۸- جلوگیری از آسیب‌های پوستی

مطالعه اولیه پیشگیری از سرطان نشان داده که موش‌هایی که از طریق آب آشامیدنی خود پلی فنول دریافت می‌کنند، پس از قرار گرفتن در معرض و آسیب اشعه‌های بیش از حد مجاز ماوراء بنفش، سلول‌های پوستی‌شان حفاظت و مقاومت بهتری دارد.

طبق یک مقاله در مجله انجمن پوست و موی آلمان، چای سبز می‌تواند در درمان بیماری های پوستی مانند زگیل‌های تناسلی و اگزما کمک کند .

۹- کاهش اضطراب

چای سبز حاوی مقادیر کمتری از کافئین نسبت به سایر انواع چای و قهوه است که باعث کاهش اضطراب می‌شود. همچنین ترکیب شیمیایی اپی‌گالوکتشین گالات، در چای سبز آرام بخش است و باعث کاهش تولید مواد شیمیایی استرس‌زا می‌شود.

چای سبز همچنین حاوی ماده تیانین است که اثر ضد اضطراب دارد. این ترکیب همچنین تولید کورتیزول، هورمون تولید شده در پاسخ به استرس را کاهش می‌‏دهد.

۱۰- مزایای چای سبز برای سلامت دهان و دندان

برخی مطالعات نشان داده است که چای سبز قادر به کاهش باکتری‌های بد در دهان است و بنابراین به مبارزه با بیماری های دهان و دندان می‌پردازد. همچنین نشان داده شده است که اثر آنتی اکسیدانی چای سبز موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهان در مصرف کنندگان سیگار می‌شود.

این مقاله فقط برای اطلاع رسانی است و جایگزین مشاوره حرفه ای پزشکی نیست.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید