قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > ۶ بیماری رایج در دوران بارداری

۶ بیماری رایج در دوران بارداری

هر حاملگی می تواند عوارض  و پیامدهای خاص خودش را داشته باشد.بیماری هایی وجود دارد که می توانند در طول بارداری ظاهر شوند.برای جلوگیری از عوارض این بیماریها،ویزیت پزشک می تواند زندگی مادر و نوزاد را نجات دهد.

۶ بیماری رایج در دوران بارداری
۶ بیماری رایج در دوران بارداری

۶ بیماری رایج در دوران بارداری عبارتند از:

مراقبت های مناسب  قبل از زایمان ، تضمین می کند که هیچ یک از این بیماری ها زندگی نوزاد یا مادر را در معرض خطر قرار نمی دهد.

۱-کم خونی:

شایع ترین مشکل در دوران بارداری ناشی از کمبود آهن در جریان خون است.در طول بارداری، گردش خون زنان افزایش می یابد به این ترتیب اکسیژن خون به نوزاد منتقل می شود.

کمبودآهن باعث می شود که مادر دچار خستگی، رنگ پریدگی و یا آسم شود .در موارد شدید،کمبود آهن می تواند رشد کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

پزشکان معمولا مکمل های آهن (خوراکی یا داخل وریدی) را تجویز می کنند و اندازه های مختلف آهن خون را در طول بارداری اندازه گیری می کنند.در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به انتقال خون باشد.

تغذیه خوب برای جلوگیری از کم خونی ضروری است.

بیماریهای لثه- گینویویت (gingivitis )
بیماریهای لثه- گینویویت (gingivitis )

۲-بیماریهای لثه- گینویویت (gingivitis ):

افزایش جریان خون در سه ماهه اول بارداری و میزان پروژسترون می تواند باعث ایجاد بیماریهای لثه در زنان باردار شود.این وضعیت بدتر می شود وقتی تهوع در صبح ها باعث می شود که نتوانید دندان های خود را مسواک کنید.هورمون ها همچنین pH بزاق را تغییر می دهند، که این وضعیت را پیچیده تر می کند.

توصیه می شود برای کنترل کردن دندانها در سه ماهه اول و سوم به دندانپزشک مراجعه کنید.

برخی از درمان های طبیعی برای جلوگیری از بیماریهای لثه نیز ایده های خوبی هستند، مانند مسواک زدن با جوش شیرین و استفاده از عسل  برای  لثه ها برای محافظت از بهداشت دهان و دندان.

اگر مادربتواند در طول حاملگی بهداشت دهانش را حفظ کند، پس از تولد، گینویویت باید ناپدید شود.

۳-عفونت های دستگاه ادراری:

تغییرات هورمونی و تغییر ساختار لگن در دوره بارداری احتمال عفونت دستگاه ادراری را بالا می برد . عفونت های دستگاه ادراری، یکی دیگر از بیماری های معمول در دوران بارداری است.

بعضی از نشانه های رایج عبارتند از:

تکرر ادرار
ادرار با بوی بد یا ظاهر کدر
احساس اینکه مثانه کاملا خالی نیست
درد در شکم کمر و پشت
وجود خون در ادرار
تب

در برخی موارد عفونت های دستگاه ادراری علائم ندارد، که خطرناک است، زیرا ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. پزشک معمولا دو بار آزمایش ادرار در طول بارداری توصیه می کند.

اگر عفونت های مکرر  به درمان پاسخ ندهند، پزشک یک آزمایش ادرار را برای تعیین بهترین گزینه های آنتی بیوتیکی برای مادر و نوزاد دستورمی دهد.

۴-عفونت واژن:

تغییرات بدن و هورمونی که اغلب به عفونت های دستگاه ادراری در دوران بارداری منجر می شود همچنین می تواند موجب عفونت های واژن شود.

مادر ممکن است ترشحات واژن داشته باشد که فراوان، ناپایدار و به همراه خارش است.علائم دیگر می تواند درد یا سوزش در طول رابطه جنسی باشد.

پزشک معمولا درمان بر اساس این علائم را تعیین می کند.در برخی موارد، برای تعیین اینکه آیا عفونت ناشی از باکتری ها، قارچ ها، انگل ها یا ترکیبی از موارد فوق است، یک آزمایش لازم است.

۵-دیابت بارداری:

تغییرات هورمونی همچنین باعث تغییر قند خون در زنان در دوران بارداری می شود. گرسنگی، تشنگی و ادرار مکرر، زن باردارشاهد افزایش وزن و اندازه نوزاد (ماکروزومی جنین) می باشد.

این عوارض می تواند منجر به مرگ کودک به دلیل مشکلات تنفسی پس از زایمان شود.به همین علت، از دیابت بارداری نمی توان به سادگی صرف نظر کرد.

پزشک یک آزمایش قند خون و منحنی تحمل گلوکز را  دستور می دهد.اگر نتایج مثبت نشان داده شود، وضعیت باید توسط یک رژیم متعادل کنترل شود.اگر تغییرات در رژیم غذایی کافی نباشد، پزشک تزریق روزانه انسولین را تجویز می کند.

علائم دیابت پس از زایمان می بایست از بین بروند.

۶-غش یا بیهوشی در زنان باردار:

افزایش فشار خون در نیمه دوم حاملگی می تواند نشان دهنده پیشکلامپسی باشد.این یک بیماری رایج و خطرناک در دوران بارداری است و دومین علت مرگ و میر در میان زنان باردار است.

تنها مراقبت های پزشکی کافی می تواند از عوارض ناشی از آن جلوگیری کند.یک زن با این وضعیت ممکن است علائم عمده ای نداشته باشد. تنها   کنترل روزانه  فشار خون آن را تشخیص می دهد.

در صورت پیشرفت بیماری، علائمی همچون احتباس مایع، سردرد، زنگ زدن در گوش، مشکل بینایی، درد معده و تشنج وجود دارد.

اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد، آزمایش ادرار به منظور تعیین وجود پروتئین  دستور داده می شود.این آزمایش تایید می کند که آیا این پیش کلامپسی است یا خیر.

در صورتی که چنین شود، پزشک به طور معمول کار خود را آغاز می کند تا از ادامه حاملگی جلوگیری کند.

منبع استپ تو هلث

دیدگاهتان را بنویسید