قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > آیا ماسک زدن هنگام ورزش درست است؟

آیا ماسک زدن هنگام ورزش درست است؟

با شیوع همه‌گیری کووید ۱۹ که بیش از یک سال پیش در جهان آغاز شد، سبک زندگی انسان‌ها تغییر کرد و زدن ماسک به صورت بخشی از عادات روزمره آنها درآمد، اما پرسش‌های فراوانی درخصوص میزان تأثیر آن بر ورزشکاران به ویژه هنگام ورزش فشرده و سنگین، وجود دارد.

در همین راستا، یک مطالعه جدید در ایتالیا نشان داد که زدن ماسک هنگام ورزش برای افراد سالم، بی‌خطر است که به گزارش «گاردین»، منجر به محدود شدن شیوع کرونا در داخل سالن باشگاه‌ها می‌شود.

دانشمندان مرکز قلب و عروق مونزینو در میلان و دانشگاه میلان، میزان تنفس، ضربان قلب، فشار خون و میزان اکسیژن ۶ زن و مرد سوار بر دوچرخه‌های ورزشی را با ماسک و بدون آن، آزمایش کردند.

خطری متوجه افراد سالم نیست

اگرچه متخصصان در برخی از اندازه‌گیری‌ها، تفاوت‌هایی را میان استفاده و عدم استفاده از ماسک، مشاهده کردند، اما هیچ نشانه‌ای بر زیان ناشی از زدن ماسک در هنگام ورزش برای سلامتی مشاهده نشد.

بر اساس مقاله منتشر شده در «مجله تنفسی اروپا» متخصصان دریافتند که استفاده از ماسک، توانایی شرکت کنندگان در انجام ورزش‌های سنگین را حدود ۱۰٪ کاهش می‌دهد، زیرا روند تنفس تا حدود کمی با مشکل روبرو است.

از سوی دیگر، دکتر ماسیمو مابلی متخصص قلب و عروق گفت: «این کاهش اندکی است، نکته مهم این است که خطری برای افراد سالم که با ماسک ورزش کرده و حداکثر توان خود را به کار می‌برند، مشاهده نشده ‌است.

نیاز به پژوهش‌های بیشتر است

پروفسور سام پیات، فیزیولوژیست بیمارستان دانشگاه گرنوبل که در این تحقیقات مشارکت نداشت، گفت: «اگرچه این نتایج مقدماتی است و باید توسط گروه‌های بیشتری از افراد تأیید شود، اما به نظر می‌رسد که می‌توان با خیال آسوده از ماسک‌های صورت در ورزش‌های داخل سالن و فعالیت‌های پرورش اندام استفاده کرد و تأثیر ناچیزی بر عملکرد ورزشی مشاهده شده‌است.»

پژوهشی محدود

سخنگوی مراکز ورزشی و تفریحی بریتانیا تأکید کرد که این پژوهش به شکلی «محدود» اجرا شده و قبل از ابلاغ هر دستورالعملی به پزشکان، نیاز به تحقیقات بسیار گسترده‌تری وجود دارد.

او افزود: «مردم باید همچنان از پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت پیروی کنند که عدم استفاده از ماسک صورت هنگام ورزش را توصیه می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت پیشتر تأکید کرده بود که هیچ‌کس، چه فرد سالم و چه بیمار، هنگام ورزش نباید از ماسک استفاده کند.

به گفته این سازمان، ماسک‌ها می‌توانند، مانع تنفس راحت شده و سریعتر از تعرق یا ذرات ریز آب بازدم، باعث مرطوب شدن ماسک شوند که منجر به دشوار شدن تنفس شده و رشد میکروارگانیسم‌ها را تسریع می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید