قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > آیا می توان برای نگهداری تاسیسات به هر تعمیرکاری اعتماد کرد؟

آیا می توان برای نگهداری تاسیسات به هر تعمیرکاری اعتماد کرد؟

فصل سرد سال را می توان با دو فاکتور اساسی یعنی لباس های زیبای زمستانی و گرمای ناب سیستم های گرمایشی به یاد آورد. ما در این مطلب می خواهیم در مورد سیستم های گرمایش مرکزی با شما سخن بگوییم. گرچه بخاری ها و شومینه ها و پکیج های دیواری نیز پیچیدگی های خاص خود را دارند، موتورخانه های تاسیسات شوفاژ به دلیل حجم کاری و سسیستم پیچیده تر، از حساسیت به مراتب بیشتری در زمینه نگهداری و تعمیرات برخوردار هستند و به همین دلیل است که با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان بد نیست که نکاتی را در مورد تعمیر و نگهداری تاسیسات موتورخانه با شماا در میان بگذاریم.

موتورخانه چیست؟

موتورخانه یا مکانیکال روم، یک اتاقک در دورترین و پایین ترین نقطه ساختمان است، که با هدف جایگیری تاسیسات مکانیکی ساخته می شود. در واقع این یک قائده کلی در موتورخانه ها است ولی ممکن است در برخی موارد استثنا نیز خلاف این قائده عمل شود و موتورخانه را در بخش دیگری از ساختمان بنا کنند. علت اصلی برای جای گذاری موتورخانه ها در دورترین نقطه ساختمان سر و صدای نسبتاً زیاد تاسیسات مکانیکی موتورخانه است.

موتورخانه ها چه وسایلی را در خود جای می دهند؟

بسته به نحوه استفاده و نوع عملکرد موتورخانه ها، می توان وسایل و تجهیزات مختلفی را در موتورخانه (mechanical room) یافت. به این ترتیب، می توان گفت که از این نظر نمی توان چارچوب خشک و یکسانی را برای تجهیزات موجود در یک موتورخانه نام برد و این امر یکی از اصلی ترین دلایلی است که به واسطه آن، تعمیر و نگهداری موتورخانه ها مستلزم همکاری با یک تیم تاسیساتی است. برای مثال تصور کنید که یک برج امکاناتی نظیر استخر و جکوزی نیز داشته باشد. بدون شک در چنین ساختمانی پمپ های ویژه و سیستم های تصفیه آب خاصی را می توان در موتورخانه یافت کهه نگهداری و تعمیرات آن ها یک امر کاملاً تخصصی خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از موتورخانه ها وظیفه گرمایش و سرمایش ساختمان را بر عهده داشته و مرسوم ترین انواع آن نیز تنها وظیفه گرمایش ساختمان و آب مصرفی را بر عهده دارند.

متخصصین یک شرکت نگهداری تاسیسات در این باره می گویند:

” هر بخش از موتورخانه تنها باید توسط متخصص همان دستگاه تعمیر شود و سپردن کار بر روی تمامی دستگاه ها به یک فرد ثابت می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.”

مشعل موتورخانه

همانطور که از نام مشعل می توان حدس زد، این وسیله وظیفه سوزاندن مواد سوختی و تبدیل آن به انرژی گرمایی را بر عهده دارد. در واقع مرسوم ترین مشعل ها از نوع گازی و گازوئیلی هستند و به این ترتیب می توان گفت که برای نگهداری از مشعل موتورخانه باید از یک مهندس مکانیک سیالات یا یک تعمیرکار تاسیسات سوختی کمک گرفت.

دیگ موتورخانه

دیگ های موتورخانه ها انواع مختلفی دارند. برخی از انواع دیگ ها از جنس چدن و برخی دیگر از جنس فولاد ساخته می شوند. هر یک از انواع این تجهیزات که از آن ها با نام بویلر نیز یاد می شود، وظیفه دارند تا گرماای تولید شده توسط مشعل را به آب مورد نیاز مصرفی، یا آب موجود در چرخه گرمایش منزل به کمک سسیستم شوفاژ منتقل کنند. تعمیر و رفع عیب دیگ های موتورخانه نیز یک امر کاملاً تخصصی است و به همین دلیل برای این امر نیز باید با متخصصین حرفه ای کار کرد.

پمپ های آب

پمپ های آب انواع مختلفی دارند. برای مثال ممکن است شما در موتورخانه تاسیسات، پمپ های معمولی آب ساختمان یا همان پمپ های خانگی را نیز مشاهده کنید که تعمیرات آن ها توسط متخصصین تعمیر پمپ و لوله کشی انجام می شود. این درحالی است که سیستسم شوفاژ موتورخانه شامل پمپ های پیچیده تری نظیر پمپ های آب گرم و پمپ های برگشتی نیز خواهد بود.

سایر تجهیزات و وسایل موجود در موتورخانه ها

سه موردی که در بخش قبل به آن ها اشاره نمودیم، تنها بخشی از وسایل موتورخانه ها هستند. در واقع این وسایل در کنار سیستسم هایی نظیر:

  • منابع دو جداره
  • منابع کویلی
  • لوله ها
  • کلکتورها
  • مخازن
  • جعبه های فرمان

و مواردی نظیر سیستسم های کنترل دمایی به فعالیت می پردازند. این در حالی است که در برخی دیگر از انواع موتورخانه ها ممکن است سیستم های سرمایشی نظیر تجهیزات چیلرها را نیز بیابید.

چرا باید تعمیرات تاسیسات را به شرکت های معتبر سپرد

وقتی سخن از آرامش و سلامتی انسان ها در میان باشد، امنیت و ایمنی حرف اول را خواهد زد. به همین دلیل است که برای تعمیرات تاسیسات تنها باید به افراد متخصص مراجه کرد. شرکت های فعال در حوزه تاسیسات مکانیکی، معمولاً شامل شرکت های فنی مهندسی هستند که تیم هایی متشکل از مهندسین مکانیک سیالات و تعمیرکاران ماهر را در اختیار دارند. برای مثال شرکت تهویه گستر راگا که یکی از این دسته شرکت های تاسسیساتی است، به این حد نیز بسنده نکرده و علاوه بر تشکیل تیمی حرفه ای برای دریافت مدارکی نظیر گرید نگهداری تاسیسات، صلاحیت پیمانکاری و مدارک ایمنی کار یا HSE نیز اقدام کرده است. توجه به چنین نکاتی در زمان انتخاب یک شرکت تاسیساتی برای عقد قرارداد نگهداری از تاسیسات می تواند ایمنی شما و همینطور هدر نرفتن سرمایه تان را تضمین کند.

آخرین نکات در مورد نگهداری و تعمیر تجهیزات موتورخانه ها

عدم کارکرد صحیح مورتوخانه می تواند مشکلات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال تصور کنید که در فصل زمستان و در اوج سرما، ناگهان رادیاتورهای شوفاژ شما سرد شده و از عملکرد صحیح خود فاصله بگیرد. چنین امری می تواند برای هرکسی نگران کننده باشد و قطعاً شما نیز از وقوع چنین مشکلی ناراحت خواهید شد. به همین دلیل باید پیش از وقوع حادثه بهه فکر پیشگیری از آن باشید. توصیه ما به شما آن است که نگهداری از تاسیساست مکانیکی موتورخانه خود را به مجموعه ای قابل اعتماد بسپارید. پیشنهاد ما در این مورد به شما این است که موارد مختلف را بررسی کنید ولی اگر نظر شخصی من، نویسنده این مطلب را در مورد نگهداری و تعمیر موتورخانه بخواهید باید به شما بگویم که ، تهویه گستر راگا یکی از شرکت های قابل اطمینان در این زمینه هستند.

سخن پایانی: تعمیرات موتورخانه کار هرکسی نیست

وقتی سخن از آسایش شما به میان می آید، باید فکر همه چیز را بکنید. هرگز نباید در چنین مواردی دچار ساده انگاری شد. تعمیر موتورخانه و نگهداری از تاسیسات ساختمان نیز یکی از همین موارد است، زیرا خرابی های موتورخانه و عدم رفع عیب تاسیسات به طور کامل در فرایند نگهداری تاسیسات می تواند آسایش شما و سایر ساکنان ساختمان را برهم بزند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم به جای همکاری با تعمیرکاران نا معتبر، نگهداری تاسیسات خود را تنها به شرکت های معتبر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید