قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > ارتباط بین عصبانیت و گرسنگی

ارتباط بین عصبانیت و گرسنگی

نتایج یک مطالعه تحقیقاتی در دانشگاهی در کمبریج ارتباط بین عصبانیت و گرسنگی را نشان می‌دهد .چند نظریه در توضیح ارتباط بین این دو حس مطرح شده است.

انسان گرسنه اغلب با احساسات منفی دست و پنجه نرم می‌کند و گرسنگی که ادامه پیدا کند می‌تواند به صورت خشم به بیرون سرریز کند.

نگاهی به کلمات نیز ما را به این ارتباط می‌رساند. در زبان انگلیسی به گرسنه می‌گوییم “هانگری” و به خشمگین می‌گوییم “انگری.” و چه تصادفی! این دو کلمه تنها در یک حرف از هم تمیز داده می‌شوند.

پژوهشگران دانشگاه “آنگلیا راسکین” (ARU) در کمبریج بریتانیا می‌گویند، توانسته‌اند طی مطالعاتی خارج از شرایط آزمایشگاهی این ارتباط را اثبات کنند.

آن‌ها در پژوهش خود احساسات ۶۰ داوطلب بزرگسال را در بازه زمانی ۲۱ روزه، روزی پنج بار از طریق یک اپلیکیشن رصد و ثبت کرد‌ه‌اند، احساساتی از قبیل خشم، تحریک‌پذیری و لذت.

نتیجه این تحقیقات که در مجله تخصصی “پلاس وان” منتشر شده حاکی از آن است که ارتباط روشنی بین حس گرسنگی و احساسات منفی وجود دارد.

اما دقیقا علت این ارتباط چیست؟ نظرات مختلفی در این زمینه بیان شده که به مرور به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

ویرن سوامی از دانشگاه “آنگلیا راسکین” که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته می‌گوید، یک دلیل احتمالی می‌تواند این باشد: وقتی سطح قند خون مغز پایین می‌آید دیگر نمی‌توان به درستی احساسات را کنترل کرد.

علت دیگر می‌تواند این باشد که ما به هنگام گرسنگی به محرک‌های خارجی واکنشی متفاوت نشان می‌دهیم، حساسیت‌مان بیش‌تر شده و در رویارویی با محرک‌های آزاردهنده زودتر عصبی می‌شویم.

سوامی می‌گوید، شاید هم ترکیبی پیچیده از هر دوی این علت‌ها دلیل ارتباط این دو حس باشد. به گفته او، ممکن است عوامل روحی نیز در بروز حس خشم هنگام گرسنگی نقش داشته باشند و نقش‌شان حتی قوی‌تر از تأثیر قند خون باشد.

تردیدهای موجود

ویرن سوامی، سرپرست این تحقیقات معتقد است که می‌توان از ارتباط میان گرسنگی و خشم بهره‌ای کاربردی گرفت، به این ترتیب که وقتی خشمگین می‌شویم می‌توانیم از خود بپرسیم دلیل این عصبانیت چیست؟ آیا گرسنگی می‌تواند عامل آن باشد؟ اگر چنین است کافی است که چیزی بخوریم.

با این حال یوهان کریستوف کلوتر، استاد روانشناسی تغدیه و سلامت دانشگاه علوم کاربردی فولدا در آلمان می‌گوید، در مقوله گرسنگی و خشم نمی‌توان علت و معلول را از هم جدا کرد. به گفته این کارشناس بازنشسته، گرسنگی نیز می‌تواند بیانگر خشم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید