قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع

انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع

همانطور که می‌دانید، ترموکوپل یکی از رایج‌ترین و بهترین سنسورهای صنعتی برای اندازه‌گیری دماست.ساختار و مکانیزم این ابزار صنعتی بسیار ساده است و می‌تواند به آسانی دما را اندازه‌گیری کند. همچنین کاربرد این سنسور در صنعت بسیار گسترده است، از داروسازی و تولید محصولات غذایی گرفته تا علوم پزشکی و کوره‌های صنعتی.

انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع
انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع

از آنجایی که ترموکوپل‌ها انواع مختلفی دارند، ممکن است هنگام خرید کمی سردرگم شوید. بنابراین لازم است که در مورد انواع مختلف ترموکوپل اطلاعات کافی داشته باشید.

نامگذاری انواع مختلف ترموکوپل براساس فلزات تشکیل‌دهندۀ آن‌هاست، بر این اساس ۶ دسته‌بندی کلی برای انواع ترموکوپل وجود دارد:

  1. ترموکوپل نوع N:

به دنبال ترموکوپلی برای دماهای بالا هستید؟ ترموکوپل نوع N گزینۀ مناسبی است. محدودۀ دمایی این ترموکوپل بین -۲۷۰ تا ۱۳۰۰ درجۀ‌ سانتی گراد است و از فلزهای Ni- Cr- Si (نیکروسیل) و Ni- Si- Mg (نیسیل) ساخته می‌شود.

  • ترموکوپل نوع K:

ترموکوپل نوع K یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین نوع ترموکوپل‌هاست. این ترموکوپل (به خصوص نوع میله‌ای آن) همانند مورد قبلی در دماهای بالا ( تا حدود ۱۳۰۰ درجۀ سانتی گراد) مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، از آنجایی که در ساختار آن مس به کار رفته است شما می‌توانید آن را در کوره‌هایی که اکسیداسیون رخ می‌دهد به کار بگیرید.

  • ترموکوپل نوع T:

مس، و نیکل فلزاتی هستند که در ساختار نوع T به کار رفته‌اند. بهترین عملکرد این ترموکوپل در طیف دمایی -۲۵۰ تا ۴۰۰ درجۀ سانتی گراد است.

قابلیت استفاده در دمای پایین و محیط‌های مرطوب (شرایط اکسید کننده) از جمله مهمترین ویژگی‌های ترموکوپل نوع T است.

  • ترموکوپل نوع E:

از بین ترموکوپل‌هایی که به آنها اشاره کردیم، ترموکوپل نوع E بیشترین حساسیت را دارد. نیکل، کروم و مس فلزاتی هستند که در ترکیب این ترموکوپل به کار می‌روند. محدودۀ دمایی این دسته از ترموکوپل‌ها بین -۴۰ تا ۹۰۰ درجۀ سانتی گراد است.

بهتر است از ترموکوپل نوع E در خلاء، موارد کم اکسیژن و محیط‌های گوگردی استفاده نکنید.

  • ترموکوپل نوع J:

این دسته از ترموکوپل‌ها کم‌هزینه و پرکاربرد هستند. در ساختار ترموکوپل نوع J  فلز آهن و آلیاژ مس- نیکل وجود دارد. بنابراین بهتر است این نوع ترموکوپل را در محیط‌هایی که احتمال اکسیداسیون وجود دارد به کار نگیرید.

محدودۀ دمایی این دسته از ترموکوپل‌ها بین -۱۸۰ تا ۸۰۰ درجۀ سانتی گراد است. همچنین این نوع ترموکوپل کاربرد گسترده‌ای در قالب‌ریزی پلاستیکی دارد.

  • ترموکوپل نوع B, R و S:

در ساختار این سه ترموکوپل فلز پلاتین و رادیوم به کار می‌رود با این تفاوت که مقدار پلاتین موجود در هر نوع با نوع دیگر متفاوت است. طیف دمایی این دسته از ترموکوپل‌ها تقریبا بین -۵۰ تا ۱۷۵۰ درجۀ سانتی گراد است بنابراین برای اندازه‌گیری دماهای بسیار بالا در صنایعی مانند صنعت شیشه یا فولاد کاملا مناسب هستند.

انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع
انواع ترموکوپل‌های صنعتی و ویژگی‌های هر نوع

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش ترموکوپل مورد نظرتان اینجا کلیک کنید: خرید ترموکوپل ویکا

دیدگاهتان را بنویسید