قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > اهمیت خواب کافی

اهمیت خواب کافی

داشتن روزی مفید و با تمرکز بالا، می تواند یکی از خواسته های هر شخصی باشد. استراحت کافی در شب می تواند این امر مهم را به دنبال داشته باشد. با نگاهی به نتایج امور روزمره خود، متوجه اهمیت خواب در شب قبل از آن می شویم. برای اینکه در یک روز به حداکثر بازدهی خود برسیم و یک روز رضایت بخشی را تجربه کنیم، باید یک خواب راحت و کافی در شب داشته باشیم.

اهمیت خواب

یکی از اصلی ترین ارکان سلامتی از لحاط روانی و جسمی، میزان خواب شما است. آن را می توان یک نوع داروی آرام بخش در نظر گرفت که بعد از فعالیت شدید در طول روز، بدن به آن نیاز دارد. اگر شما بخواهید که زمان استراحت خود را به کمتر از میزان لازم کاهش دهید، نه تنها دیگر بازدهی لازم را نخواهید داشت، بلکه دچار افت بازدهی نیز خواهید شد.

با توجه به اهمیت خواب، لازم است که در امور روزانه خود تعادل را رعایت کرده و برای آرامش خود نیز برنامه مرتبی داشته باشید. اگر میزان استراحت خود را در حد تعادل نگه نداریم، ممکن است پیامد های ناگواری مانند چاقی و بیماری های مربوط به قلب را به دنبال داشته باشد. بهتر است بدانید که مقدار استراحت شبانه برای افراد با سنین متفاوت، فرق می کند و هرکدام نیازمند مقدار مشخصی از آن هستند. در ادامه با انواع دسته های مختلف با گروه سنی های متفاوت و میزان استراحت مورد نیاز آن ها آشنا خواهیم شد

میزان خواب کافی متناسب با دسته های سنی مختلف

نیاز به خواب شبانه روزی در هر سنی متفاوت است. انواع دسته های سنی وجود دارد که متناسب با آن میزان ساعت و اهمیت خواب شبانه روز را دسته بندی می کنند. انواع دسته های سنی عبارتند از:

۱- نوزادان

میزان کافی برای این دسته سنی حدودا ۱۲-۱۵ ساعت بوده و از این طریق، بدن آن ها به نحو کاملی استراحت می کند. وجود این مقدار استراحت برای نوزاد بسیار مهم بوده و می تواند در رشد او بسیار تاثیر گذار باشد.

۲- کودکان

مقدار لازم برای این دسته سنی ۹-۱۱ ساعت است. با توجه به حساس بودن رده سنی کودکان، اهمیت خواب کافی بسیار بیشتر می شود.

۳- نوجوانان

مقدار خوابی که این رده سنی در طول شبانه روز باید داشته باشند، حدودا ۸-۱۰ ساعت است. با این میزان از خواب، آن ها می توانند با شادی و طراوت زیادی روز خود را شروع کنند.

۴- جوانان و بزرگ سالان

مقدار لازم برای این دسته حدودا ۷-۹ ساعت بوده و از این طریق می توانند نهایت بازدهی را در روز داشته باشند. قشر جوانان و بزرگ سالان دارای فعالیت بیشتری نسبت به دیگر رده های سنی بوده و لازم است حتما با ۷-۹ ساعت خواب، بدن خود را سالم و سر حال نگه دارند.

۵- سالمندان

این گروه از افراد می توانند با داشتن خواب ۷-۸ ساعت در شبانه روز، زندگی با نشاطی داشته باشند.

اهمیت خواب خوب و موارد موثر بر آن

بسیاری از افراد وجود دارند که از کیفیت خواب خود راضی نیستند. داشتن استراحت خوب و راحت نیازمند رعایت یک سری نکات است. با رعایت نکات و موارد گفته شده در مورد اهمیت خواب شبانه، می توان کیفیت آن را بسیار بالا برد. این نکات را در پایین بیان می کنیم.

  • دمای هوای اتاق را همیشه خنک نگه دارید. از این طریق بدن در حال استراحت مقدار آرامش بیشتری را احساس می کند.
  • فقط در هنگام استراحت شبانه از تخت استفاده کنید و سعی کنید در تاریکی مطلق بخوابید.
  • از بالش های متناسب با شرایط خود استفاده کنید.
  • سعی کنید برای راحتی خود در طول شب برنامه داشته باشید. سر ساعت خاصی به تخت بروید و در زمان معین خود بیدار شوید.

با رعایت موارد گفته شده می توانید بر کارایی بدن خود بیفزایید و روز خود را با انرژی بیشتری آغاز کنید.

فواید داشتن خواب کافی

داشتن استراحت کافی در طول شبانه روز می تواند مزایا و فواید بسیاری را به دنبال داشته باشد. برخی از فایده های آن را در پایین شرح داده ایم.

  • مقدار مناسب و به اندازه در طول شبانه روز، می تواند بر عملکرد بدن و مغز تاثیر بگذارد. اهمیت خواب شبانه طوری است که میزان کارایی مغز انسان را تا چند برابر افزایش داده و باعث تصمیم گیری های مناسب یک شخص می شود. اگر میزان استراحت شما برای چندین شب متوالی کم باشد، به وضوح می توان دید که کارایی شما چقدر تحت تأثیر قرار گرفته است.
  • استراحت کافی باعث می شود که بدن فرصت مناسبی برای بازسازی عضلات خود پیدا کند. باید بدانید که در هنگام خواب یک نوع هورمون ترشح می شود که به رشد شما کمک می کند. این هورمون اگر به میزان کافی ترشح نشود، مراحل رشد یک انسان را ناقص کرده و تاثیرات مخربی بر بدن می گذارد.
  • با داشتن استراحت شبانه لازم، می توانید ذهن خود را برای ثبت داده های جدید آماده کنید. حافظه انسان طوری است که با داشتن استراحت کافی مقدار کارایی آن چندین برابر می شود.

با فواید گفته شده در بالا، بیش از پیش به اهمیت خواب پی می بریم. با داشتن استراحت کافی بدن خود را برای سالیان سال آماده و سرحال نگه دارید.

زمان مناسب برای خواب شبانه

تمامی افراد بهتر است برنامه ای برای خود تنظیم کرده و طبق آن عمل کنند. در ساعت مشخصی به تخت بروند و در ساعت مشخصی هم بیدار شوند. اکثر متخصصان زمان مناسب برای ورود به تخت را حدودا ساعت ۱۱-۱۲ شب می دانند و توصیه می کنند که افراد حتما در این ساعت وارد اتاق خواب شوند.

از ساعت ۱۱-۱ شب، بدن انسان به پاک سازی مواد سمی داخل کبد مشغول بوده و بیدار ماندن در این ساعت ها می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به کبد وارد کند.

از ساعت ۱-۳ شب، بدن انسان کیسه صفرا را از وجود و ماندگاری هر گونه مواد سمی تخلیه می کند. عمیق ترین قسمت آرامش انسان نیز در همین دوره زمانی از شب شکل می گیرد.

از ساعت ۳-۵ شب، بدن انسان مشغول انجام عملیات سم زدایی از ریه بوده و توصیه نمی شود که در این ساعت ها افراد بیدار بمانند.

اهمیت خواب در زمان های تعیین شده بسیار بیشتر از زمان هایی است که در این بازه ها قرار نمی گیرند. با رعایت این موارد در مورد زمان مناسب استراحت شبانه، سلامت خود را تضمین کنید؛ از این طریق می توانید زندگی خود را سرشار از شور و نشاط کنید.

نتیجه گیری

طبق موارد گفته شده به این نتیجه می رسیم که اهمیت خواب شبانه بسیار زیاد بوده و از ضروریات داشتن یک زندگی سالم محسوب می شود. افراد باید تمامی نکات مربوط به آن را رعایت کرده و با رعایت کردن آن ها باعث ایجاد زندگی سالم و شاداب بشوند.

خواب کافی می تواند انسان را از انواع متفاوت بیماری ها دور کرده و در مراحل رشد، بدن را همراهی کند. انجام فعالیت روزانه باعث می شود که بدن دچار خستگی شود و اگر این خستگی هر شب با استراحت کافی برطرف نشود، در طول زمان قدرت حافظه و تمرکز شخص را بسیار پایین می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید