قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > بازار کار موشن در صنعت بازاریابی

بازار کار موشن در صنعت بازاریابی

در دوران سوشال مدیا و سرعت زیاد تبلیغات، تأثیر تبلیغات ویدئویی بیشتر از هر زمان دیگر شده است،، به طوری که سال ۲۰۱۵ را به عنوان سال بازاریابی ویدئویی نام گذاری کرده‌اند. در دنیای محتوای ویدئویی از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا یوتیوب و اینستاگرام یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین راه‌های تبلیغات است. اهمیت بازاریابی با موشن گرافیک و یا محتواهای ویدئویی، به قدری افزایش پیدا کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۸۹ درصد از ترافیک اینترنت‌ها به این محتواها اختصاص داده شده است.

یکی از معضل‌های محتوای ویدئویی تجهیزات گران‌قیمت آن است، ولی موشن گرافیک نیازی به تجهیزات گران‌قیمت همچون دوربین فیلم‌برداری، نورپرداز، صدابردار و … نیازی ندارد. این دلایل و بسیاری دلایل دیگر باعث شده که موشن گرافیک به‌عنوان یک جایگزین خوب برای تبلیغات رئال شود، فرهنگ استفاده از موشن گرافیک برای شرکت‌های بزرگ در حال جا افتادن است و مدیران ایرانی بیش‌ازپیش به بازاریابی ویدئویی و موشن گرافیک توجه دارند. کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها هم به شدت به موشن گرافیک رو آورده‌اند زیرا برای معرفی خدمات و برندینگ خود، راهی بهتر از موشن گرافیک نیست. بازار کار موشن گرافیک در ایران هم‌اکنون بسیار مناسب است و بدون شک در آینده بسیار بزرگ‌تر خواهد شد، زیرا همه شرکت‌ها برای بازاریابی و تبلیغات باید به طور مستقیم و غیرمستقیم از موشن گرافیک استفاده کنند.

 بازار کار موشن در صنعت بازاریابی
بازار کار موشن در صنعت بازاریابی

بازاریابی چیست؟

تعریف بازاریابی طبق گفته مرکز بازاریابی آمریکا: “مجموعه فعالیت‌هایی است شامل به‌وجودآوردن، ارتباط برقرار کردن، رساندن و مبادله کردن یک پیشنهادی ارزش‌آفرین برای مشتری و فروشنده است”

بازاریابی فعالیتی جهت منفعت دوطرفه بین فروشنده و خریدار است. این فعالیت می‌تواند فروش خدمات، محصولات یا مشاوره باشد و خریدار هم می‌تواند به‌غیر از پول پیشنهادهای دیگری از جمله مشارکت یا استفاده از امکانات یا حتی تنها توجه به محصول را ارائه کند.

در این جا دو نکته جا می‌افتند اول این‌که خریدار در واقع نمی‌داند که چه می‌خواهد و دوم بسیاری فروشنده‌ها هستند که یک خدمت یا محصول را ارائه می‌کنند، این دو نکته شک خریدار و تنوع در محصولات باعث می‌شود چالش بازاریابی شکل بگیرد.

به طور مثال شما زمانی که می‌خواهید یک شامپو را بخرید با ده‌ها گزینه مواجه می‌شوید، کدام برای شما مناسب‌تر است؟ کدام را می خریداری می‌کنید؟ برای جواب به این سؤال بازاریاب‌ها ابزاری را طراحی کرده‌اند، یکی از این ابزارها P4 است.

– productمحصول:  بازاریابان زمانی می‌توانند موفق باشند که دارای یک محصول خلاق بوده و نیازهای مشتری را برطرف کرده و ایجاد ارزش پیشنهاد برند است 

– promotion تبلیغ:  بازاریابان باید محصولات خود را تبلیغ کنند، به طور سنتی این عمل توسط تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها صورت می‌گرفت 

– placement دسترسی:  حال اگر مشتری از یک محصول مطلع شده و ارزش آن را می‌داند باید روشی یافت که به محصول امکان دسترسی باشد مثل فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی …

– price قیمت: آخرین مورد قیمت‌گذاری است. یکی از عواملی که روی قیمت‌گذاری تأثیر می‌گذارد، قیمت رقبا است

یکی از مزیت‌های دنیای دیجیتال، اشتراک‌گذاری محصول و نیاز محصول است، این نوع پلتفرم نوع خریدها تغییریافته و این نوع اقتصاد نوپاست. این پلتفرم ها معمولاً دیجیتال بوده و دسترسی را به اشتراک می‌گذارند و این دسترسی‌ها معمولاً مال خود پلتفرم نیست، پلتفرم ها معمولاً باید هم جذب مشتری و هم جذب ارائه‌کننده خدمات را انجام دهند به همین دلیل متقاعدکردن دو طرف کار سختی خواهد بود.

نقش موشن گرافیک در بازاریابی

با بهره‌گیری از این شیوه، تمامیِ حد و مرزهایی را که مانع شناسایی هوشمندانه برند در محتوا می‌شوند از بین خواهند رفت. استفاده از موسیقی، اشکال هندسی و متنوع، رنگ‌های دلنشین و درخور و طراحی‌های متحرک همگی می‌توانند به اثربخشی فوق‌العاده بازاریابی برند کمک کنند. در بازار فوق‌العده رقابتی این روزها، تنها دیده شدن کافی نیست بلکه باید با استفاده از ترفندهایی به گزینه یادماندنی شدن هم فکر کنید.

موشن گرافیک ترکیبی از دو واژه موشن به معنی حرکت و گرافیک به معنی تصویر است؛ که توسط برنامه های گرافیکی ساخته می‌شود. تاثیر موشن گرافیک بر برندینگ نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دوچندان است زیرا تلفیقی ست از هنر طراحی گرافیک، متحرک سازی و علم به کار بردن عناصر طراحی شده که در انتها با موزیک و افکت های صوتی مرتبط ترکیب و تکمیل می‌شود.

موشن گرافیک بر خلاف انیمیشن بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو موشـن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و برندینگ کاربرد دارد و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.

موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر تصویری از جمله فرم، رنگ، بافت، ترکیب بندی و حرکت، محتوای خود را ارائه می دهد.

این روزها شاهد انواع موشن گرافیک، در قالب ویدیوهای کارتونی بر روی شبکه های اجتماعی محبوب هستیم که نزد کاربران محبوبیت بالایی پیدا کرده و مورد توجه صاحبین کسب و کار نیز قرار گرفته اند و به ابزاری مستقل و موثر در تبلیغات تبدیل شده است.  مناسب بودن قیمت موشن گرافیک در این محبوبیت هم بسیار تاثیرگذار بوده است.

کاربردهای این سازه ی تصویری بنا به سفارشات، رو به گسترش است. با گذشت زمان و به مرور بسیاری از ظرفیت‌های ناشناخته آن، پا به پای رشد تکنولوژی، کشف و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

موشن گرافیک اطلاعات را به صورتی ارائه می کند که برای یک بیننده ی معمولی قابل درک و جذاب باشد و عموما نسبت به سایر ابزارهای انتقال اطلاعات ماندگار تر است.

وقتی که اطلاعات در یک نمایش بصری ارائه می شوند، داده ها نسبتا آسان تر هضم می شوند. به همین دلیل برای ایجاد ویدیو هایی در مورد فرآیندها، تصویر سازی داده ها و مفاهیم انتزاعی، تاثیر موشن گرافیک بسیار عالی و عمیق خواهد بود

مزایای استفاده از موشن گرافیک

  • قدرت بالای بصری
  • طراحی های خیره کننده
  • یادآوری برند
  • جذابیت و محبوبیت
  • سادگی
  • کم هزینه
  • انتقال پیام در کمترین زمان
  • ماندگاری عمیق در ذهن
  • اعتمادسازی
  • ایجاد ذهنیت مطلوب 

نتایج استفاده از موشن کرافیک در بیزینس

۱.صرفه جویی در هزینه و زمان

موشن گرافیک از نظر هزینه و زمان بسیار موثراست. تصور کنید که برای معرفی کسب و کار خودتان از محتوای فقط متنی استفاده کنید. چقدر باید زمان بذارید تا یک متن جذاب بنویسید،  مخاطب حوصله­ی خواندن متن شما رو داشته باشد یا نه! اما با طراحی یک گرافیک متحرک عالی برای ایجاد تصاویر موشن جذاب و چشم‌نواز به زمان، هزینه و تلاش بسیار کمتری نسبت به انواع دیگر انیمیشن نیاز هست.

۲٫اینگیجمنت با مخاطب و دریافت بازخورد

گرافیک متحرک تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد، مخاطب را درگیر Engagement  می‌کند و باعث بازخورد سریع از سمت مخاطب می‌شود. بیش از ۸۰% مخاطبان مشتاق دیدن محتوای ویدیویی هستند. دریافت بازخورد یا فیدبک  Feedback سریع از طرف مخاطب بعنوان یک کانال ارتباطی عالی، به شما امکان می‌دهد ایده‌هایی را که باید در برنامه، محصول یا خدمات بهبود بدهید و به‌روزرسانی کنید را سریع‌تر کشف کنید.

۳٫جذب بازدید بیشتر

الگوریتم‌های موتور جستجو (Search Engine) مثل گوگل و شبکه های اجتماعی ، محتواهای دارای ویدئو یا گرافیک متحرک را از نظر فنی تقویت کرده و شانس دیده شدن را تا ۵۳ برابر افزایش می‌دهند. برای مثال هم گوگل و هم شبکه اجتماعی فیسبوک در فیدهای اجتماعی خودشان، اولویت ویژه‌ای را به انواع ویدیوها قائل می‌شوند.

 موشن گرافیک به برند شما کمک می‌کند تا در بین رقبا برجسته شوید و به ترندهای جالب روز راه پیدا کنید. افراد در مقایسه با صفحات بدون ویدیو، حدوداً ۳ برابر بیشتر از وقتشان رو صرف بازدید از صفحات دارای ویدئو می‌کنند. طبق آمار تا ابتدای سال ۲۰۲۱، فیلم‌ها ۸۲ درصد از ترافیک ویدیو را به خودشان اختصاص دادند!

۴٫بازگشت سرمایه بهتر و نرخ تبدیل بالا

موشن گرافیک فروش شما رو از طریق بازگشت سرمایه بهتر و سریع‌تر افزایش می‌دهد. محتوای زنده و متحرک ۳ برابر ترافیک بیشتر ایجاد کرده و همچنین میزان نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

خلاقیت در این رشته اساس کار بوده و استفاده از متن و طراحی متناسب با محتوا همراه با بازاریابی کارامد تضمین کننده­ی رشد و افزایش بازدید موشن گرافیک شما است. اگر دوست دارید در این بازار کار ورود کنید و یا حتی به دنبال انجام پروژه‌های موشن گرافیک هستید، حتما سری به سایت رستا آیتی بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید