قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > برای درمان افسردگی چه غذایی بخوریم؟

برای درمان افسردگی چه غذایی بخوریم؟

به گزارش مدیکال‌دیلی؛ برخی از گزینه‌های غذایی وجود دارند که بهترین انتخاب برای بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از افسردگی هستند.

“شما آن چیزی هستید که می‌خورید.” این ضرب‌المثل انگلیسی نه تنها به نقش انتخاب‌های غذایی بر سلامت جسم شما اشاره دارد بلکه بر تاثیر غذا بر روحیه و خلق و خوی شما نیز تاکید می‌کند.

برای درمان افسردگی چه غذایی بخوریم؟
برای درمان افسردگی چه غذایی بخوریم؟

غذاهای غنی از امگا ۳ یکی از این گزینه‌ها است. اسیدهای چرب امگا ۳ عمدتا در ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. این اسیدها بخصوص اسید دکوزهگزاوائیک یا DHA در بهبود عملکرد مغز، کاهش التهاب در بدن، افزایش سطح سروتونین (هورمون مرتبط با احساس شادی)، و در نهایت کاهش خطر ابتلا به افسردگی نقش دارند.

برای درمان افسردگی چه غذایی بخوریم؟

سبزیجات تیره رنگ مانند کلم بروکسل، اسفناج، کلم بروکلی و  … نیز سرشار از فولات هستند. گفته می‌شود که فولات یکی از مهمترین منابع تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین است.

فقر فولات فقط خطر ابتلا به افسردگی را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث افزایش خستگی و ضعف حافظه می‌شود.

پروبیوتیک‌ها را فراموش نکنید. پروبیوتیک‌هایی که در مواد غذایی مانند ماست، کیمچی، کفیر و … موجود است، نه تنها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود، بلکه خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و نان گندم سبوس‌دار دارای فیبر و ویتامین‌های گروه ب هستند و مصرف آنها به جلوگیری از نوسانات خلقی کمک می‌کند.

مصرف غذاهای حاوی پروتئین (مانند مرغ، ماهی، حبوبات، گردو) همراه با غلات کامل نیز باعث آزاد شدن نوراپی‌نفرین و بهبود خلق و خو می‌شود.

مصرف ویتامین D نیز با بهبود سلامت روان مرتبط است. ویتامین D که به طور عمده در نور آفتاب یافت می‌شود، در ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و غذاها و نوشیدنی‌های غنی شده نیز وجود دارد.

مصرف شکلات تلخ در حد اعتدال نیز می‌تواند باعث افزایش خلق و خو شود. شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث بهبود علائم افسردگی می‌شود.

منبع DW

بیشتر بخوانید:

نشانه های کمبود ویتامین دی

دیدگاهتان را بنویسید