قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > چه آزمایشی برای تشخیص روماتیسم تجویز می شود؟

چه آزمایشی برای تشخیص روماتیسم تجویز می شود؟

بیماری‌های روماتیسمی یا Ra که تحت عنوان بیماری‌های “آرتریت” نیز شناخته می‌شوند، باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن به مفاصل، ماهیچه‌ها، استخوان و اندام‌های مختلف بدن شما حمله کند. بیماری‌های روماتیسمی معمولاً دردناک، مزمن و پیشرونده هستند؛ یعنی با گذشت زمان بدتر می‌شوند. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند پیشرفت بسیاری از بیماری‌های روماتیسمی را کاهش دهد. در این مقاله در خصوص این بیماری و آزمایش‌های تشخیصی آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا در مورد این بیماری مهم بیشتر بدانید.

روماتیسم خونی چیست؟

آیا شما هم هنوز نمی‌دانید روماتیسم خونی یعنی چه و چه تفاوتی با انواع روماتیسم دارد؟

واسکولیت یا روماتیسم خونی یکی از انواع بیماری آرتریت روماتوئید است. در بیماری آرتریت روماتوئید مفاصل بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما در نوع واسکولیت رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. زمانی که رگ‌های خونی ملتهب شوند، ممکن است ضعیف شده و اندازه آنها افزایش یابد؛ یا اینکه برعکس آنقدر باریک شوند که جریان خون در آنها متوقف شود. رگ‌های خونی که اغلب درگیر می‌شوند، شریان‌هایی هستند که خون را به پوست، اعصاب و اندام‌های داخلی بدن می‌رسانند. البته سایر وریدها نیز می‌توانند درگیر شوند.

تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه دشوار است؛ زیرا علائم و نشانه‌های اولیه آن مشابه علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر است. در حال حاضر هیچ آزمایش خون یا یافته فیزیکی تخصصی برای تایید یا تشخیص این نوع از بیماری یعنی واسکولیت وجود ندارد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک مفاصل شما را از نظر تورم، قرمزی و گرما معاینه می‌کند. همچنین در مراحل بعد ممکن است رفلکس و قدرت عضلانی شما را به منظور بررسی شرایط پیشرفت بیماری بررسی کند.

علل ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است. به طور معمول سیستم ایمنی بدن به محافظت از بدن در برابر انواع عفونت و بیماری‌ها کمک می‌کند. در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل خطرناک خارجی، به بافت‌های سالم در مفاصل حمله می‌کند. این حمله در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی در قلب، ریه‌ها، اعصاب، چشم و پوست می‌شود.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث شروع این فرآیند می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که نقش ژنتیک در این بیماری بسیار محتمل است. مورد دیگر نیز تاثیر عوامل محیطی مانند: عفونت با ویروس‌ها و باکتری‌های خاص است که در اکثر موارد سبب بروز التهاب شده و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

انواع مختلف بیماری‌های روماتیسمی

بیش از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسم وجود دارد و هر کدام علائم و گزینه‌های درمانی متفاوتی دارند. به طور کلی بیماری‌های روماتیسمی بر سیستم اسکلتی و عضلانی تأثیر می گذارد. برخی از رایج ترین انواع بیماری روماتیسم عبارتند از:

  • روماتیسم مفصلی
  • آرتروز
  • تب روماتیسمی
  • واسکولیت
  • آرتریت روماتوئید نوجوانان
  • بیماری روماتیسمی قلبی
  • نقرس
  • فیبرومیالژیا
  • لوپوس

علائم روماتیسم خونی چیست؟

همانطور که اشاره شد، انواع مختلف بیماری روماتیسم علائم متفاوتی دارند. موارد زیر برخی از شایع‌ترین علائم روماتیسم خونی و تعداد دیگری از بیماری‌های روماتیسمی است. این علائم شامل:

  • درد مفاصل.
  • تورم رگ‌ها و مفاصل.
  • سفتی مفاصل که حداقل تا یک ساعت در اوایل صبح ادامه دارد.
  • درد یا حساسیت مزمن در مفاصل.
  • گرم بودن و قرمزی در پوست ناحیه التهاب مفصلی.
  • در مفصل یا مفاصل آسیب دیده حرکات ضربان دار وجود دارد.
  • خستگی مفرط و بی دلیل پس از فعالیت جزئی.

از آنجایی که بیماری واسکولیت به اعصاب محیطی نیز آسیب می‌زند، می‌تواند باعث از دست دادن حس لامسه، بی حسی و گزگز شدن انگشتان و ضعف بالقوه همراه با از دست دادن عملکرد دست و یا پاها شود. در بیماری اسکولیت پیشرفته با مسدود شدن شریان‌های بزرگتر به طور کامل جریان خون قطع می‌شود. این وضعیت انسداد مزمن شریانی نامیده می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به انفارکتوس یا سکته شود. علائم انسداد مزمن شریانی شامل: عفونت انگشتان دست یا پا، درد معده، سرفه، درد قفسه سینه، حمله قلبی است

علاوه بر این موارد، علائم دیگری نیز در تعدادی دیگر از بیماری‌های روماتیسمی وجود دارد. انواع بیماری‌های روماتیسمی با علائم خاصی خود مشخص می‌شوند. به عنوان مثال: اکثر بیماران مبتلا به لوپوس، نوعی بثورات پوستی همراه با درد مفاصل و التهاب و خستگی را تجربه می‌کنند.

تفسیر آزمایش روماتیسم

محدوده طبیعی نتایج در تفسیر آزمایش روماتیسم شامل موارد زیر است:

  • مردان کمتر از ۵۰ سال: ۰-۱۵ u/mL
  • مردان بالای ۵۰ سال: ۰-۲۰ u/mL
  • زنان کمتر از ۵۰ سال: ۰-۲۰ u/mL
  • زنان بالای ۵۰ سال: ۰-۳۰ u/mL

در آزمایش روماتوییت، وجود پروتئین‌هایی سنجیده می‌شود که بدن شما در هنگام التهاب، آنها را تولید می‌کنند. میزان و یا سطوح طبیعی این پروتئین‌ها در آزمایش RF در اغلب افراد: ۲۰ u/mL است. این آزمایش در واقع راهی برای سنجش ابتلا به روماتوئید در مراحل اولیه آن است.

سطوح این پروتئین در افرادی که RA دارند و یا کسانی که در شرف ابتلا به آن هستند بالاتر از ۲۰ u/mL است. بنابراین مثبت شدن این تست به این معنا است که احتمال ابتلا به بیماری RA در فرد ۹۷٪ است. اگر آنتی بادی‌های ضد CCP دارید، ممکن است میزان التهاب روماتیسم مفصلی در شما شدیدتر باشد.

شرایط آزمایش روماتیسم چیست؟

اگر نمونه خونی شما فقط برای آزمایش روماتوئید یا Ra مورد سنجش قرار می‌گیرد، احتیاج به رعایت ۸ ساعت ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از انجام آزمایش به طور معمول غذا و نوشیدنی‌های حاوی قند مصرف کنید. اما اگر همزمان با آزمایش سنجش پروتئین های التهابی روماتوئید، آزمایش‌های دیگری مانند: قند، چربی و تست عملکرد تیروئید TSH، T3 یا  T4را انجام می‌دهید، نیاز به رعایت شرایط ناشتایی دارید. در ضمن حتماً قبل از انجام آزمایش پزشک خود را در مورد داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید؛ زیرا احتمالا نیاز است که موقتا مصرف بعضی از داروها قطع شود.

هومکا و تشخیص روماتیسم در خانه!

همانطور که اشاره شد، بیماری روماتیسم به طیف متنوعی از بیماری‌هایی گفته می‌شود که با ایجاد التهاب، سبب بروز آسیب‌های مختلف به انواع بافت‌ها و مفاصل می‌شود. این بیماری با علائم متنوعی مانند: درد مفصل، ضعف مزمن، تغییر شکل برخی از استخوان‌ها مانند استخوان انگشتان پا، نازک و گرم شدن پوست ناحیه ملتهب همراه است. تشخیص این بیماری از طریق آزمایش Ra صورت می‌گیرد. از آنجایی که این بیماری نوعی بیماری التهابی است، لازم است سریعا برای تشخیص و درمان آن اقدام کنید.

شما می‌توانید از خدمات آزمایش در محل شرکت هومکا استفاده کنید. برای انجام آزمایش می‌توانید به سایت هومکا به نشانی www.homeca.irمراجعه کنید یا با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ درخواست خود را ثبت نمایید.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی و به همه ساکنین استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، تبریز، قزوین و مشهد ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید