قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سرگرمی > تست روانشناسی > تست روانشناسی و شخصیت شناسی: سیب دزدی!

تست روانشناسی و شخصیت شناسی: سیب دزدی!

تصور کنید که:

۱- در حل عبور از منطقه ای سرسبز و زیبا هستید که چشمتان به یک باغ پر از درختان سیب می افتد. به شدت گرسنه هستید و هیچ چیز برای خوردن همراه ندارید. اگر هم بخواهید به منزل برگردید یا به مغازه ای بروید تا چیزی برای خوردن پیدا کنید ، باید راه زیادی را طی کنید. هیچ کس آن اطراف نیست ، به دور و برتان نگاه می کنید اماصاحب باغ هم نیست. سیب های روی درخت موجب شده اند تا بیشتر احساس گرسنگی کنید، تنها چیزی که مانع شما می شود که سیب بردارید حصاری است که دور تا دور باغ کشیده شده است. میزان بلندی حصار چقدر است ؟

۲- از روی حصار رد می شوید و وارد باغ می شوید. صاحب باغ یا هیچ فرد دیگری هم نیست ، حالا دیگر باخیال راحت می توانید هر قدر دلتان می خواهد سیب بخورید. چند عدد سیب از درخت می کنید و می خورید؟

۳- یک دفعه صدایی می شنوید ومی بینید که صاحب باغ درست پشت سر شما ایستاده و به شما نگاه می کند .همین که به سمت او بر می گردید شروع به داد و فریاد می کند که چرا بی اجازه وارد باغ شدی و از باغ من دزدی کردی؟ اکنون باید حرفی بزنید و به هر نحوی که شده است ، از خود دفاع کنید و دلیلی برای رفتار نادرست خود بیاورید. به صاحب باغ چه می گویید ؟

۴- بالاخره ماجرا تمام شد. صاحب باغ هم اجازه داد تا بروید ، وقتی به عقب و به کاری که انجام دادید باز می گردید چه احساسی پیدا می کنید ؟ سیب ها هم اکنون در خاطر شما چه طعمی دارند؟

تفسیر:

سیب دزدی در این بازی نمادی از انجام کارهای خلاف و نادرست است. پاسخ هایی که شما به سوالات دادید ، نشان دهنده واکنش شما در موقعیت هایی است که کار نادرستی انجام می دهید. کار نادرستی مانند دزدی یا یک دروغ بزرگ.

۱- طول حصار به معنای میزان خود کنترلی و بازدارندگی شما است وقتی می خواهید کار نادرستی انجام دهید یا فکر انجام یک کار نادرست به ذهن تان می رسد. هر چه طول حصار بلند باشد ، کنترل شخصی شما نیز بیشتر است. افرادی که طول حصار را بلند تر از قد خود می دانند ، به هیچ قیمتی حاضر نیستند دست به کار اشتباه بزرگی مانند دزدی بزنند.

افرادی که طول حصار را متوسط مثلا تا کمر یا زانوی خود می دانند ، افرادی هستند که دوست ندارند چنین کاری را انجام دهند. اما گاهی اوقات صدای درونی که آنها را به کار اشتباه تشویق می کند قدرتمند تر از خواست و اراده شان می شود و نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند.

افرادی که اندازه حصار را خیلی کوتاه مثلا تا مچ پا می دانند هم دلیلی نمی بینند که خودشان را ، تحت فشار بگذارند و در نتیجه هر کاری که دلشان بخواهد ، انجام می دهند و درست یا نادرست بودن آن کار برایشان اهمیت چندانی ندارد ، بلکه برایشان مهم چیزی است که دلشان می خواهد نه چیزی که عقل و منطق می گوید.

۲-تعداد سیب هایی که می چینید نشان دهنده تعداد دفعاتی است که به خودتان اجازه می دهید یک کار نادرست را تکرار کنید. اگر فکر می‌کنید سیبی نمی چینید یا نهایتا یک سیب بر می دارید ؛ یعنی به اصول اخلاقی پایبند هستید و سعی می کنید به کارهای خلاف نزدیک نشوید.

افرادی که تعداد سیب های شان دو رقمی است ، باید بیشتر مراقب رفتار و افکار شان باشند؛ چون عاقبت خوبی پیش رو ندارند.

کمی بیشتر به به باورها و اهداف تان در زندگی فکر کنید و سعی کنید آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. همیشه وقتی می خواهید کار نادرستی انجام دهید به این موضوع فکر کنید که آیا دوست دارید کسی همین کار را با شما انجام دهد ؟

۳-دلیلی که برای صاحب باغ می آورید همان دلیلی است که اگر هنگام ارتکاب جرم دستگیر شوید آن را بیان می کنید. چه دلیلی آوردید؟ آیا دلیل تان قانع کننده بود ؟ اگر کسی همین دلیل را برای شما بیاورد شما قانع شده و او را می بخشید ؟

» ببخشید ، واقعا معذرت می خواهم. قول می‌دهم که دیگر این کار را تکرار نکنم.

گاهی اوقات عذرخواهی و قول دادن برای این که هرگز آن کار تکرار نخواهید کرد بهترین راه ممکن است.

» سیب ها خیلی زیبا و هوس انگیز بودند و نتوانستم مقاومت کنم.

به هر حال شما کار نادرستی انجام داده اید ، اما در هر صورت صداقت بهترین گزینه است. اگر قول دهید که دیگر چنین کار نادرستی را انجام نخواهید داد ، شاید مورد بخشش قرار بگیرید.

« خوب حالا مگر چکار کرده ام؟ هر کسی ممکن است کار اشتباه بکند.مگر خود

شما تا حالا کار اشتباه نکرده اید ؟

اگر صاحب باغ تفنگ داشته باشد و شما چنین پاسخی به او بدهید ، شک نکنید که شما را می کشد ؛ چون این بدترین واکنش در مواقعی است که مرتکب خطا می شوید.

۴- این اتفاق را چگونه توصیف می کنید ؟ طعم سیب ها در خاطرتان چگونه است ؟

آنچه می گویید نشان می دهد که شما بعد از مرتکب شدن یک کار خطا چه احساسی دارید و چگونه به آن اتفاق نگاه می کنید. اگر از این اتفاق ناراحت ، پشیمان و ناراحت هستید به احتمال زیاد دیگر آن اشتباه را تکرار نمی کنید ؛ اما اگر از این کار چندان هم ناراحت نباشید و طعم خوب و دلچسبی از سیب ها در ذهنتان باقی مانده است ، باید بیشتر مراقب رفتار تان باشید ،چون به احتمال زیاد خیلی زود و دوباره آن کار و کارهای مشابه را تکرار خواهید کرد.

« راستش ، سیب ها آن قدر ها هم خوشمزه نبودند ، ارزش دزدی کردن را نداشتند

.نباید بخاطر آن سیبها چنین کاری را می کردم.

خوب مطمئن باشید با این پاسخی که دادید ، شما دیگر آن کار را انجام نمی دهید ، چون خاطره تلخی از آن دارید و دوست ندارید دیگر آن خاطره تلخ تکرار شود.

« خیلی شیرین و آبدار و خوشمزه بودند.تا حالا سیب به این خوشمزگی نخورده

بودم.

خوب متاسفانه شما به این نوع کار خلاف اعتیاد دارید ، باید فکری برای ترک اعتیاد خود بکنید.

« بالاخره این هم یک تجربه بود دیگر.

شما به احتمال زیاد خیلی زود این کار نادرست و کارهای مشابه آن را تکرار خواهید کرد ؛ پس بیشتر مراقب خود باشید.

منابع :

مجله موفقیت

گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید