قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سلامت زنان > تشخیص و پیش گیری از عفونتهای واژینال

تشخیص و پیش گیری از عفونتهای واژینال

ترشحات مهبل می تواند مشکلی بسیار ناراحت کننده و خجالت آور باشد. از اینرو برای تشخیص و پیش گیری از عفونتهای واژینال آن باید وقت بگذارید.

اکثر خانم ها در برخی از مراحل زندگی خود دچار عفونت مهبل می شوند. خیلی از خانم ها بطور مداوم دچار این عفونت ها می شوند. بسیاری از این عفونت ها به سادگی قابل درمان هستند.

همیشه بهتر است که قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر اولین بار باشد که دچار عفونت می شوید. کرم های زیادی برای درمان اینگونه عفونت ها در بازار موجود است. پزشک درصورت نیاز قوی ترین آنها را برای شما تجویز خواهد کرد و اگر عفونت شما باکتریایی باشد، درمان شما حتماً نیازمند دستور پزشک است.

ترشحات غیرعادی می تواند خصوصیات زیر را داشته باشند: ظاهر سفید رنگ پنیر مانند، ظاهر سنگین و انبوه زرد رنگ، ظاهر زرد-سبز و یا بسیار روان. درصورت مشاهده چنین ترشحاتی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آب بدنتان را خوب تامین کنید. بی آب ماندن بدن موجب خشک شدن مهبل نیز شده و همین مسئله باعث ایجاد بو و نوع متفاوتی از ترشح می شود. اگر بدنتان بی آب شود، بیشتر در معرض عفونت های ادراری قرار خواهید گرفت.

از پوشیدن لباسهای خیلی تنگ خودداری کنید. اینکار باعث ایجاد گرما، رطوبت و سایش در این قسمت از بدن می شود. پوشیدن لباسهای زیر مرطوب برای مدتی طولانی به ویژه طی تابستان نیز همین مشکلات را در بر خواهد داشت.

برخی از خانم ها هنگام استفاده از حمام های داغ بیشتر دچار این عفونت ها می شوند، این مسئله به خاطر بالا بودن دمای آب و وجود باکتری ها در آب است.

سعی کنید از لباسهای زیر نخی استفاده کنید. پارچه های مصنوعی و پلاستیکی ممکن است باعث برانگیختن سطح طبیعی رطوبت در مهبل شود. درصورت نیاز لباس زیرتان را در طول روز عوض کنید و در شب بدون لباس زیر بخوابید.

برای کشتن باکتری های لباس زیرتان حتماً هر بار آنها را با آب گرم شستشو دهید. برای شستشوی آنها بهتر است کمتر از نرم کننده های لباس استفاده کنید چون این مواد باعث ایجاد آلرژی شده که احتمال عفونت را بالا می برد.

و آخر اینکه، باید متوجه باشید که برخی خانم ها بیشتر از سایرین دچار ترشحات مهبل می شوند، و یادتان باشد که این مسئله قسمتی کاملاً طبیعی از زن بودن شماست. اگر این مشکل خیلی برایتان ناراحت کننده شده است، لباس زیرتان را تند تند عوض کنید.

اگر از نظر جنسی فعال هستید و گمان می کنید که دچار عفونت خواهید شد، همسرتان ممکن است دچار عفونتی باشد که خود از آن خبر نداشته است (علائم مردان کاملاً متفاوت با علائم خانم هاست). عفونت درمان نشده همسرتان ممکن است بر شما نیز تاثیر بگذارد.

نکات مهم در تشخیص و پیش گیری از عفونتهای واژینال

۱- باید یاد بگیرید که مهبل اندامی از بدن است که نظافت آن به عهده خودتان است. ترشح عملی عادی و کاملاً نرمال از آن روند می باشد.

۲- همه خانم ها در طول زندگی خود تاحدودی دچار ترشح مهبل می شوند که علائم آن بر روی لباس زیرشان قابل مشاهده است.

۳- برخی از خانم ها بیشتر از سایرین دچار این ترشحات می شوند.

۴- ترشحات مهبل در دوران جوانی معمولاً بیشتر هستند و با بالا رفتن سن کمتر میشود. برخی از خانم ها در سنین میانسالی به ویژه طی دوران یائسگی، دچار خشکی می شوند.

۵- تمیز نگه داشتن ناحیه مهبل می تواند احتمال بروز عفونت را کاهش دهد. شستشوی بیش از حد یا ساییدن محل باعث بروز سوزش و خراش شده که احتمال ایجاد عفونت را بالا می برد.

۶- پس از استفاده از توالت، محل را از جلو تا پشت شستشو دهید نه از پشت به جلو. در پاک کردن از عقب به جلو ممکن است باکتری ها از مقعد به مهبل و مجرای ادرار کشیده شده و باعث بروز عفونت شود.

۷- درصورت مشاهده هرگونه ترشح که از نظر رنگ و بافت غیرعادی به نظر برسد، یا ترشحاتی که بودار یا همراه با سوزش و خراش باشند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

زنان چگونه بهداشت آلت تناسلی خود را رعایت کنند

دیدگاهتان را بنویسید