قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > گیاهان دارویی > خواص شگفت انگیز شیرین بیان

خواص شگفت انگیز شیرین بیان

شیرین‌بیان، گیاهی خودرو است که ساقه زیرزمینی و ریشه آن مصرف دارویی دارد. این ریشه جادویی، منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین B و ویتامین E و مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیم است. شیرین‌بیان همچنین برای بیماری‌های گوارشی، کاهش وزن، مراقبت از پوست و درمان افسردگی بسیار موثر است.

قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد.

در این گزارش مروری بر خواص شگفت انگیز شیرین بیان خواهیم داشت.

خواص شگفت انگیز شیرین بیان
خواص شگفت انگیز شیرین بیان

فواید شیرین بیان:

پیشگیری از افسردگی

یک تحقیق علمی جدید نشان داد، اسید گلیسیریک موجود در ریشه شیرین‌بیان می‌تواند با تشویق عملکرد غده آدرنالین و کاهش سطح استرس و اضطراب به درمان عصبی و افسردگی کمک کند. علاوه بر این استرس طولانی‌مدت و تولید همیشگی آدرنالین و کورتیزول درطول زمان، غدد فوق کلیوی را خسته می‌کند. شیرین‌بیان می‌تواند به غدد فوق‌ کلیوی کمی استراحت بدهد. عصاره‌ ریشه‌ شیرین‌بیان غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند و موجب می‌شود که میزان هورمون کورتیزول در بدن در سطح سالمی قرار داشته باشد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

شیرین‌بیان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که از تجمع چربی‌ها در دیواره رگ‎های خونی جلوگیری کرده و در نتیجه از بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند.

کاهش کلسترول

از جمله مزایای نوشیدن آب شیرین‌بیان، کاهش سطح کلسترول در خون با تنظیم اسیدهای صفراوی در بدن است.

درمان مشکلات گوارشی

شیرین‌بیان در درمان مشکلات معده مانند رفلاکس معده و مری، زخم معده و همچنین برای تقویت روند هضم غذا مفید است.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی از مهمترین مزایای نوشیدن چای شیرین‌بیان، درمان سرماخوردگی است زیرا به تسکین گلو درد و درمان سرفه کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان پستان

تحقیقات نشان داده که آب شیرین‌بیان با جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن دارای خواص ضد سرطانی به ویژه سرطان پستان است.

کاهش وزن

نوشیدن چای شیرین‌بیان برای از بین بردن چربی‌های اضافی در بدن و همچنین کاهش نسبت چربی‌ها و کلسترول در خون موثر است.

تنظیم قاعدگی

شیرین‌بیان حاوی ترکیباتی شبیه استروژن با آنتی اکسیدان است که هورمون‎ها را در بدن تنظیم می‌کند و مشکلات قاعدگی مانند تغییرات خلقی و خستگی را تسکین می‌دهد.

درمان فشار خون پایین

نوشیدن شیرین‌بیان به درمان فشار خون پایین کمک می‌کند. مصرف شیرین‌بیان صدمات مستقیمی بر سلامتی ندارد، بلکه زیان‌های آن در اثر مصرف زیاد و طولانی مدت ازآن است.

موارد احتیاطی و عوارض جانبی استفاده زیاد از شیرین‌بیان

تجمع مایعات (fluid retention) و اختلالات متابولیسمی: در برخی مطالعات افرادی که مقدار زیادی ریشه‌ شیرین‌بیان را در دوره‌ای دوهفته‌ای مصرف کردند، دچار تجمع مایعات و اختلالات متابولیسمی شدند.

افزایش فشار خون

مصرف بیش از حد شیرین‌بیان برای مدت طولانی، ممکن است به افزایش فشار خون منجر شود.

سقط جنین

مصرف زیاد شیرین‌بیان برای زنان باردار مناسب نیست و توصیه می‌شود که زنان باردار از نوشیدن شیرین‌بیان به دلیل افزایش خطر سقط جنین خودداری کنند.

زنان باردار نباید مقادیر زیادی شیرین بیان مصرف کنند. یک مطالعه نشان داد که گلیسیریزه موجود در شیرین بیان می‌تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند و منجر به مشکلات شناختی بعدا در زندگی شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می‌تواند منجر به تولد زودرس شود.

نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان:

نوشیدن چای شیرین بیان راهی آسان برای داشتن شیرین بیان در رژیم غذایی است.
شیرین بیان به شکل قرص‌های جویدنی، عصاره مایع، کپسول‌ها، پودر و عرق شیرین بیان نیز موجود است.

تهیه دم کرده شیرین بیان :

برای درست کردن دم کرده‌ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید