قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > دلایل رایج نازک شدن موها و نحوه رفع آن‌ها

دلایل رایج نازک شدن موها و نحوه رفع آن‌ها

هر چیزی از استعداد ژنتیکی گرفته تا عوامل خارجی مانند استرس، عدم تعادل هورمونی و کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود. ویتامین‌ها برای حفظ سلامت کلی بدن کلیدی هستند و سلامت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. نشریه بریتانیایی Mirror؛ دلایل رایج نازک شدن موها و نحوه رفع آن‌ها را بیان کرده است .

دلایل رایج نازک شدن موها و نحوه رفع آن‌ها
دلایل رایج نازک شدن موها و نحوه رفع آن‌ها

علت نازک شدن مو:

در این میان، ویتامین D به‌ویژه برای چرخه رشد موی سالم مهم است زیرا هر فولیکول مو حاوی گیرنده ویتامین D است.

کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در مردان و زنان است، به‌خصوص در فصل زمستان که کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیریم.

اعتقاد بر این است که دریافت فقط ۳۰ دقیقه نور خورشید در ظهر یا ۱۰ میکروگرم ویتامین D به حفظ سلامت موهای‌مان کمک می‌‌کند. ویتامین D در پوست توسط کراتینوسیت‌ها متابولیزه می‌شود. کراتینوسیت‌ها سلول‌های پوستی هستند که کراتین را پردازش می‌کنند؛ پروتئینی در مو، ناخن و پوست. وقتی بدن ویتامین D کافی ندارد، کراتینوسیت‌های موجود در فولیکول‌های مو در تنظیم رشد و ریزش مو با مشکل مواجه می‌شوند.

ریزش مو همچنین می‌تواند به‌دلیل کمبود ویتامین B12 باشد که معمولاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود. ویتامین B12 در ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به فولیکول‌های مو حمل می‌کنند، ضروری است. هنگامی‌که سطح ویتامین B12 پایین باشد، فولیکول‌های مو ممکن است نتوانند باعث رشد موهای جدید شوند و در نتیجه ریزش مو اتفاق می‌افتد. کمبود ویتامین B12 همچنین می‌تواند باعث علائم کم‌خونی شود که با کاهش سطح آهن، نازک شدن مو و ریزش مو همراه است. کمبود این ویتامین اغلب توسط پزشکان عمومی نادیده گرفته می‌شود اما اغلب زمانی رخ می‌دهد که سطح آن به زیر ۳۰۰ نانوگرم در لیتر می‌رسد.

درمان نازکی مو:

به‌گفته متخصصان، خوردن غذاهایی مانند ماهی چرب، گوشت قرمز، تخم‌مرغ (به‌ویژه زرده) می‌تواند به افزایش دریافت ویتامین D کمک کند. البته در فصل زمستان، با مایل شدن نور خورشید، بسیاری از افراد نیاز به دریافت مکمل‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه این ویتامین دارند.

رژیم غذایی متشکل از گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، ماهی چرب، پنیر کم‌چرب، کینوا، آجیل و توفو می‌تواند به رفع کمبود این ویتامین کمک کند. البته اگر گیاه‌خوار یا وگان هستید، بهتر است به‌دنبال غذاهای غنی‌شده با ویتامین B12 باشید و یا طبق تجویز پزشک، مکمل مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

این خوراکی ها مو را پر پشت می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.