قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > رژیم گیاه‌خواری چه تاثیری بر کودکان دارد؟

رژیم گیاه‌خواری چه تاثیری بر کودکان دارد؟

وادار کردن کودکان به خوردن میوه‌ها و سبزیجات سالم می‌تواند یک چالش واقعی باشد. کلم بروکسل، کلم بروکلی و هویج احتمالاً برای جوانه‌های چشایی یک کودک جذاب نیست. با وجود این تعداد زیادی از کودکان و جوانان تمایلی به مصرف گوشت ندارند.

رژیم گیاه‌خواری چه تاثیری بر کودکان دارد؟
رژیم گیاه‌خواری چه تاثیری بر کودکان دارد؟

به‌گزارش Medicine Net؛ از طرفی بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که کودکشان رژیم غذایی گیاه‌خواری داشته باشد. اما در عین‌حال نگران مشکلات رشد کودک خود نیز هستند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاه‌خواری یک انتخاب سالم برای کودکان در حال رشد است، اگرچه ممکن است کمی احتمال کم‌وزن شدن آنها را افزایش دهد.

این مطالعه که توسط محققان کانادایی بر روی ۹ هزار کودک خردسال انجام شد، نشان داد کودکانی که رژیم گیاه‌خواری داشتند، به‌طور متوسط وزن و قد مشابهی با همسالان خود داشتند که گوشت مصرف می‌کردند. آنها همچنین از نظر سطح آهن، ویتامین D و کلسترول خون، مشابه همسالان خود بودند. تنها تفاوت در خطر کمبود وزن بود: حدود ۶ درصد از بچه‌های گیاه‌خوار در معرض کمبود وزن بودند. اکثریت کودکانی که رژیم غذایی بدون گوشت داشتند، گیاه‌خوار بودند، نه وگان (بدون تمام محصولات حیوانی، از جمله لبنیات و تخم مرغ). کودکان گیاه‌خوار تقریباً به‌اندازه کودکان دیگر شیر گاو مصرف می‌کردند؛ بیش از یک فنجان در روز.

این یافته‌ها که به‌صورت آنلاین دوم مه‌ماه در مجله Pediatrics منتشر شد، تاکید می‌کند که رژیم‌های گیاهی سالم، برای افراد در هر سنی از جمله کودکان خردسال مناسب است.

جاناتان مگوایر، متخصص اطفال در بیمارستان سنت مایکل تورنتو، گفت: »رژیم‌های گیاه‌خواری سالم، سرشار از سبزیجات، میوه، غلات با فیبر بالا، لوبیا و محصولات لبنی و تخم‌مرغ هستند. آنها همچنین معمولاً از غذاهای فرآوری شده پرهیز می‌کنند که قندهای افزوده بالایی دارند و ارزش غذایی‌شان کم است.

مگوایر در مورد احتمال کم‌وزنی کودکان گیاه‌خوار تأکید کرد که پزشکان اطفال باید مراقب این مسئله باشند. به گفته‌ او، رشد کودکان کم‌وزن باید با دقت بیشتری دنبال شود و والدین آنها ممکن است برای ایجاد یک رژیم غذایی متعادل به کمک یک متخصص تغذیه نیاز داشته باشند.

امی رید؛ متخصص تغذیه کودکان در بیمارستان کودکان سینسیناتی آمریکا نیز که در این مطالعه شرکت نداشت، خاطرنشان کرد: »با رژیم‌های غذایی بدون گوشت، دریافت برخی مواد مغذی به مقدار مناسب از جمله روی، ویتامین B12، پروتئین و کلسیم ممکن است سخت‌تر باشد. اما این بستگی به غذاهایی دارد که بچه‌ها می‌خورند. وقتی کودکان تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، این کمبودها معمولاً نگران‌کننده نیستند. بعلاوه، بچه‌ها می‌توانند این مواد مغذی را از غذاهای گیاهی مانند لوبیا، آجیل و شیرهای غیرلبنی غنی‌شده، غلات و مخمرهای مغذی دریافت کنند.

البته پزشکان و نویسندگان مطالعه حاضر اشاره می‌کنند که آنها دقیقاً نحوه تغذیه کودکان را مورد بررسی قرار نداده‌اند. بنابراین، نتیجه‌گیری کلی در مورد ارزش غذایی گیاه‌خواری برای کودکان دشوار است. محققان توصیه می‌کنند قبل از اینکه والدین تصمیم بگیرند کودک خود را گیاه‌خوار کنند، باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید