قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > فلزات سمی در جواهرات ارزان قیمت و بدلیجات

فلزات سمی در جواهرات ارزان قیمت و بدلیجات

مطالعه‌ای که به تازگی در آلمان توسط اداره حمایت از مصرف‌کنندگان و ایمنی مواد غذایی انجام شده، نشان می‌دهد که بخش اعظمی از جواهرات ارزان‌قیمت، حتی بالای ۹۰ درصد حاوی سرب و کادمیوم هستند.

به گزارش نشریه اشترن؛ این گونه جواهرات که بسیار شبیه جواهرات واقعی هستند، حد مجاز سرب و کادمیوم را پشت سر گذاشته و حتی بعضی از آنها کاملاً از فلزات سنگین تشکیل شده‌اند.

فلزات سمی در جواهرات ارزان قیمت و بدلیجات
فلزات سمی در جواهرات ارزان قیمت و بدلیجات

 کادمیوم به ‌عنوان یک عنصر فلزی سنگین، نقش مهمی در آلودگی محیط و ایجاد سمیت و تنش در موجودات زنده ایفا می‌کند. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد تا زرق و برق در فلز ایجاد شود و از سوی دیگر جواهرات را سنگین‌تر می‌کند.

محققان این مطالعه می‌گویند: به نظر می‌رسد کالاهای چینی، بیشتر با فلزات سنگین آلوده می‌شوند. این در حالی است که قرارگیری طولانی مدت در معرض این فلزات، پیامدهای سنگین برای سلامت به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، سرب می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند و منجر به ناباروری شود. کادمیوم در کلیه‌ها، کبد و استخوان‌ها تجمع کرده و می‌تواند به ایناندام آسیب برساند. اکسید کادمیوم نیز یک ترکیب شیمیایی سرطان‌زا است.

به گفته محققان کودکانی که در هنگام بازی، جواهرات را در دهان خود قرار می‌دهند، به ویژه در معرض خطر هستند. اداره حمایت از مصرف‌کنندگان و ایمنی مواد غذایی توصیه می‌کند که مصرف‌کنندگان این محصولات همیشه باید از فروشندگان مورد اعتماد خود و یا از یک فروشگاه تخصصی، جواهرات بخرند.

گفتنی است در اتحادیه اروپا قوانینی وجود دارد که استفاده از کادمیوم در زیورآلات را محدود می‌کند و طبق این قوانین کادمیوم استفاده شده نباید بیش از ۱٪ درصد وزن کالا باشد.

 استفاده از کادمیوم در زیورآلات پلاستیکی شامل این محدودیت نمی‌شود. همچنین طبق این قوانین محتوای سرب باید کمتر از ۵٪ درصد وزن کالای ساخته شده باشد.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید