قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > گیاهان دارویی > فواید عصاره اسطوخودوس برای پوست

فواید عصاره اسطوخودوس برای پوست

عصاره اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مواد گیاهی در جهان است. انواع مختلفی از اسطوخودوس وجود دارد، اما روغن آن معمولاً از گیاه Lavandula angustifolia، یکی از اعضای خانواده نعناع، تقطیر می‌شود.در این مطلب فواید عصاره اسطوخودوس برای پوست را برای شما بازگو می کنیم.

روغن اسطوخودوس قرن‌ها مورد استفاده برای رایحه‌درمانی و داروهای گیاهی بوده است. طرفداران آن ادعا می‌کنند که روغن اسطوخودوس می‌تواند اضطراب را برطرف کرده و آرامش را تقویت کند، پوست ملتهب را تسکین دهد و حتی به رشد موهای شما کمک کند. ظاهراً اسطوخودوس به لطف اثرات ضدالتهابی، ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضدعفونی‌کننده و تسکین‌دهندگی دردش، این فواید را منتقل می‌کند.

رایحه اسطوخودوس منجر به احساس سلامتی و آرامش در فرد شده، علاوه بر این در کاهش استرس، اضطراب و دردهای خفیف نیز نقش دارد. همچنین موجب تسکین درد کرامپ های ناشی از قاعدگی می شود

فواید عصاره اسطوخودوس برای پوست

طرفداران عصاره اسطوخودوس معتقدند که این گیاه فواید زیادی برای پوست دارد، اما بررسی‌های علمی مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده چه می‌گویند؟

۱. کاهش آکنه

روغن اسطوخودوس ممکن است با از بین بردن باکتری‌ها، کاهش التهاب و کمک به التیام پوست پس از بروز جوش، به کاهش آکنه کمک کند.

همچنین این روغن ممکن است التهاب دردناک آکنه را کاهش دهد؛ مطالعات مختلف روی حیوانات نشان داده است که این روغن به‌عنوان یک ضدالتهاب و ضد درد یا مسکن عمل می‌کند.

علاوه بر این هنگامی‌که آکنه فروکش کرد، روغن اسطوخودوس ممکن است به بهبودی پوست شما کمک کند؛ برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس ممکن است موجب بهبودی و التیام سریع‌تر شود.

۲. درمان آبسه

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که روغن اسطوخودوس اثرات ضد باکتریایی روی باکتری عفونی استافیلوکوکوس اورئوس که عامل ایجاد آبسه است، دارد؛ اما این نتایج ممکن است در انسان‌ها یکسان نباشد.

۳. پاک‌سازی اگزما

روغن اسطوخودوس به دلیل اثرات ضدالتهابی که دارد ممکن است به تسکین برخی از علائم اگزما یا درماتیت آتوپیک کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ روی موش‌های مبتلا به درماتیت آتوپیک روغن اسطوخودوس و آویشن را استفاده کردد و مشخص شد که این روغن می‌تواند برای تسکین علائم مفید باشد. بااین‌حال این یک مطالعه حیوانی با استفاده از روغن مخلوط است و بنابراین نتایج در انسان همچنان ناشناخته است.

۴. صاف کردن چین‌وچروک

رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب می‌رسانند و یکی از علل بروز شواهد عینی پیری پوست از جمله خطوط ظریف و چین‌وچروک‌ها هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی و بی‌اثر کرده و از ایجاد آسیب جلوگیری می‌کنند. روغن اسطوخودوس یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که ممکن است شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

از دیگر خواص روغن اسطوخودوس که توسط مطالعات مختلف بررسی شده‌اند می‌توان به تسکین درد، کاهش اضطراب و مبارزه با بی‌خوابی اشاره کرد.

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) بیان می‌کند که اسطوخودوس احتمالاً در مقادیر غذایی بی‌خطر است و ممکن است برای اهداف دارویی مانند کاهش اضطراب هم بی‌خطر باشد.

معایب احتمالی روغن اسطوخودوس

این موسسه استفاده از اسطوخودوس را در دوران بارداری یا شیردهی به دلیل عدم آگاهی از اثرات آن توصیه نمی‌کند. همچنین می‌گوید پسران جوان در مصرف روغن اسطوخودوس به دلیل اثرات هورمونی احتمالی که منجر به بزرگ شدن پستان مردانه (ژنیکوماستی) می‌شود، احتیاط کنند.

در آخر:

به خاطر داشته باشید گیاهی یا طبیعی بودن یک محصول باعث نمی‌شود که در استفاده آن زیاده‌روی کنیم. حتی روغن پرفایده‌ای مانند اسطوخودوس هم باید بااحتیاط و در نظر گرفتن شرایط سلامتی و به میزان متعارف استفاده شود. برای آنکه از میزان مفید این روغن یا عصاره برای بدن خود آگاه شوید می‌توانید از پزشک خانواده خود کمک بگیرید.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید