قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > واقعیت‌هایی که باید در مورد ضربان قلب خود بدانید

واقعیت‌هایی که باید در مورد ضربان قلب خود بدانید

ضربان قلب یا نبض شما تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. این تعداد در هر کس متفاوت است و با افزایش سن تغییر می‌کند. درک ضربان قلب و اینکه چه تعداد از آن برای شما سالم است، بخش مهمی از مراقبت از سلامت بدن محسوب می‌شود.

به‌نوشته نشریه پزشکی Web MD؛ اکثر بزرگسالان سالم باید ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه داشته باشند. طبیعی‌بودن ضربان نشانه آن است که قلب شما مجبور نیست برای گردش خون خیلی سخت کار کند.

چطور ضربان قلب را اندازه بگیریم؟

برای این کار حفظ آرامش ضروری است. بنشینید، یک لیوان آب بخورید یا فقط چند نفس عمیق بکشید. با قرار‌دادن انگشت سبابه و انگشت وسط خود روی مچ دست، داخل آرنج و کنار گردن می‌توانید ضربان قلب خود را احساس کنید. وقتی آن را پیدا کردید، بشمارید که در ۱۵ ثانیه چند ضربه احساس می‌کنید و آن عدد را در ۴ ضرب کنید.

نحوه کاهش ضربان قلب

سبک زندگی سالم، شامل حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، تغذیه سالم، مراقبت از وزن و کاهش مصرف الکل، کافئین و سیگار می‌تواند برای کاهش ضربان قلب کمک‌کننده باشد. همچنین باید راه‌هایی را برای کنترل بهتر استرس پیدا کنید، مانند ورزش‌هایی از قبیل تای‌چی، مدیتیشن یا ذهن‌آگاهی.

آریتمی؛ مشکل در ضربان قلب

وقتی ریتم ضربان قلب غیر‌طبیعی است، به آن آریتمی می‌گویند. چهار نوع عمده آریتمی وجود دارد:

تاکی‌کاردی: وقتی قلب شما خیلی سریع می‌زند، معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه.

برادی‌کاردی: وقتی قلب شما خیلی آهسته می‌زند، کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه (مگر اینکه ورزشکار باشید).

آریتمی فوق‌بطنی: آریتمی که در حفره‌های فوقانی قلب شروع می‌شود.

آریتمی بطنی: آریتمی که در حفره‌های پایینی قلب شما شروع می‌شود.

مواردی که می‌توانند باعث ضربان قلب نامنظم شوند عبارتند از:

حمله قلبی، انسداد عروق در قلب (بیماری عروق کرونر) ، تغییرات در ساختار قلب، مانند کاردیومیوپاتی، دیابت، فشار خون بالا، ابتلا به کووید ۱۹، پرکاری تیروئید، آپنه خواب، کم‌کاری غده تیروئید، برخی از داروها، از جمله داروهای سرماخوردگی و آلرژی که بدون نسخه خریداری می‌شوند، مصرف بیش از حد الکل یا کافئین، سوء‌مصرف مواد مخدر، ژنتیک، سیگار کشیدن، استرس یا اضطراب.

تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری قلبی ممکن است به جلوگیری از آریتمی قلبی کمک کند. سبک زندگی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب

فعال ماندن از نظر بدنی

حفظ وزن سالم

سیگار نکشیدن

محدود‌کردن یا اجتناب از کافئین و الکل

کاهش استرس، زیرا استرس و عصبانیت شدید می‌تواند باعث مشکلات ریتم قلب شود.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید