قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چرا انگشتان ما همیشه سرد است؟

چرا انگشتان ما همیشه سرد است؟

سردی انگشت های دست یا پا در فصول سرد سال اتفاقی طبیعی است، اما به گفته متخصصان دائمی بودن این وضعیت هشداری است برای ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن و ضرورت مراجعه فوری به پزشک.

به گزارش هلث‌لاین داروهایی که روی جریان خون تأثیر می‌گذارند، ممکن است باعث سرد شدن انگشتان پاها یا دست‌ها شوند. این داروها مانند آمفتامین، داروهای بدون نسخه و یا داروهای ضد‌احتقان هستند که می‌توانند رگ‌های خونی ریز دست و انگشتان را دچار اسپاسم کنند. این انقباض عضلانی میزان جریان خون به دست‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که انگشتان احساس سرما کنند.

کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث عدم تحمل سرما، کاهش جریان خون در بدن و در نتیجه سرد شدن انگشتان شود. کم‌کاری تیروئید به راحتی با دارو قابل درمان است.

سندرم رینود عبارت است از حالتی که رگ‌‌های خونی انگشتان دست‌‌ها و پاها واکنش شدیدی به سرما یا استرس نشان می‌دهند. در اثر این سندرم هرگونه قرار گرفتن در معرض سرما، حتی لمس یک فرمان سرد در خودرو، می‌تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و باعث سردی انگشت‌ها شود.

افراد مبتلا به سندرم رینود باید از مصرف کافئین و نیکوتین خودداری کنند زیرا این محرک‌ها می توانند علائم را بدتر کنند.

در موارد نادر، سردی انگشتان می‌تواند به دلیل لخته شدن خون در جاهای دیگر بدن باشد. در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کرد.

کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌تواند باعث بی‌حسی، گزگز و احساس سرما در انگشتان شود. مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ از جمله: گوشت، تخم مرغ و لبنیات، ممکن است به افرادی که انگشتان دست‌شان سرد است کمک کند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود این ویتامین را به سادگی تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید