قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟

چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟

هر کسی که از درد رنج می‌برد و مجبور به مصرف دارو است، به‌ندرت به این نکته فکر می‌کند که چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟

به‌گزارش نشریه آلمانی فوکوس‌آنلاین؛ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد موقعیت صحیح بلع و وضعیت بدن می‌تواند زمان تاثیر یک دارو را ده برابر تسریع کند؛ بخصوص در زمان دردهای حاد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده، نشان می‌دهد که وضعیت بدن در طول و بعد از مصرف دارو تأثیر قابل‌توجهی بر سرعت اثرگذاری آن دارد.

محققان از یک مدل طراحی‌شده خاص برای ترسیم سفر یک قرص از طریق معده به سمت دوازدهه استفاده کردند. این مدل که «StomachSim» نام دارد، اتفاقاتی را که هنگام هضم غذا یا دارو در معده رخ می‌دهد، شبیه‌سازی می‌کند.

چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟
چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟

از آنجایی که بیشتر داروها تنها زمانی تاثیر می‌کنند که معده مواد فعال را در روده آزاد می‌کند، در این تحقیق لازم بود مشخص شود که یک قرص در کدام موقعیت سریع‌تر به پشت معده می‌رسد. برای انجام این کار، تیم تحقیقاتی چهار وضعیت را آزمایش کرد:

ایستادن

نشستن

درازکشیدن به سمت راست

درازکشیدن به سمت چپ

بر اساس نتایج این تحقیق هنگامی که فرد به پهلوی راست دراز می‌کشید، ماده فعال با سریع‌ترین سرعت به عمیق‌ترین قسمت معده می‌رسید و می‌توانست ۲.۳ برابر سریع‌تر از حالت ایستاده حل شود. به‌طور خاص، مدت زمان تاثیر دارو به شرح زیر متفاوت بود:

ایستاده و نشسته: ۲۳ دقیقه تا اثرگذاری

دراز کشیده به پهلوی راست: ۱۰ دقیقه تا اثرگذاری

دراز کشیدن به پهلوی چپ: ۱۰۰ دقیقه تا اثرگذاری

محققان توضیح می‌دهند که در حالت خوابیده به سمت چپ، یک قرص در معده ده‌برابر کندتر از خوابیدن به سمت راست حرکت می‌کند. همچنین خوابیدن به پشت به اندازه ایستادن موثر است.

همانطور که محققان می‌نویسند، گرانش و شکل نامتقارن معده بر سرعت انتشار مواد فعال در جهت دوازدهه تأثیر می‌گذارد. اگر به پهلوی راست دراز بکشید، اثر متقابل جاذبه، انقباضات معده و جریان شیره معده به شیب‌دارترین زاویه می‌رسد. این سریع‌ترین راه برای سر خوردن قرص در معده است. به‌گفته محققان، این یافته‌ها به‌ویژه برای بیماران مسن‌تر یا در بستر مفید است.

علاوه بر وضعیت بدن، پارامترهای دیگری نیز بر سرعت عمل قرص تأثیر می‌گذارد. به گفته محققان قرص‌ها باید:

چند دقیقه قبل از غذا مصرف شود، زیرا معده پر باعث کاهش تاثیر قرص می‌شود.

همیشه با مایع کافی بلعیده شود.

قطره‌ها معمولاً سریع‌تر از قرص‌ها عمل می‌کنند، زیرا از طریق غشاهای مخاطی دهان یا بینی وارد جریان خون می‌شوند و بنابراین سریع‌تر جذب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید