قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چند توصیه ساده برای مقابله با ویروس ها و باکتریها

چند توصیه ساده برای مقابله با ویروس ها و باکتریها

دستگاه ایمنی بدن روزانه باید با میلیون‌ها ویروس و باکتری دست‌وپنجه نرم کند. در این مطلب نگاهی داریم به چند توصیه ساده برای مقابله با ویروس ها و باکتریها و افزایش توان ایمنی بدن و مقابله بهتر با عوامل بیماری‌زا.

چند توصیه ساده برای مقابله با ویروس ها و باکتریها
چند توصیه ساده برای مقابله با ویروس ها و باکتریها

سفره‌ای رنگارنگ برای مقابله با بیماری‌ها

دستگاه ایمنی بدن به مواد متعدد و متفاوتی نیاز دارد. موادی که معمولا توسط مصرف سبزیجات و میوه‌ تامین می‌شوند. سعی کنید به برنامه غذایی خود تنوع ببخشید: پرتقال، فلفل قرمز، کلم قرمز، کاهو و سبزی‌های دیگر می‌توانند در تامین ویتامین‌ها و از جمله ویتامین ث نقش مهمی ایفا کنند.

واکسیناسیون

افراد باید به طور منظم به تجدید تزریق واکسن‌های مورد نیاز بدن اقدام کنند. واکسن‌های دوران کودکی اغلب تاثیر خود را به مرور زمان از دست می‌دهند و باید تجدید شوند. باید مطمئن شد که تا چه زمانی بدن ما در برابر کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، فلج اطفال، هپاتیت سی، استرپتوکوک، مننژیت، سرخک، اوریون، سرخجه و گریپ ایمن است. شاید بهتر باشد در این باره با پزشک مشورت کنیم.

فرار از دست ویروس‌ها

پژوهش‌های علمی ثابت می‌کنند که فعالیت بدنی مستمر و تقویت عضلات از طریق دویدن، ورزش و همچنین نوردیک واکینگ می‌توانند در تقویت توان ایمنی موثر واقع شوند. سه بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه ورزش می‌تواند موثر واقع شود. البته باید توجه داشته باشید که نمی‌باید فعالیت‌های بدنی باعث خستگی مفرط ما بشود. خستگی مفرط می‌تواند از توان ایمنی بدن بکاهد.

خواب راحت

خواب کافی و آسوده تنها باعث رفع خستگی نمی‌شود. بدن انسان در مرحله خواب عمیق هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند باعث تقویت بیشتر دستگاه ایمنی شوند.

رابطه شادی با تندرستی

تحقیقات پزشکی همچنان نشان داده‌اند که رویکردی مثبت در زندگی و داشتن لحظات فرح‌بخش می‌توانند بر افزایش توان دفاعی بدن در برابر ویروس و باکتری‌ها موثر واقع شوند. بنابراین می‌شود گفت خنده و تفریح نه تنها طعم زندگی را شیرین می‌کنند و به زندگی ما کیفیت می‌بخشند، بلکه توان دفاعی بدن در قبال بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

پرهیز از استرس

استرس منفی باعث ترشح آدرنالین و کورتیزول در بدن می‌شود. این هورمون‌ها دستگاه ایمنی بدن را می‌توانند فلج کنند. در مقابل می‌توان گفت مدیریت زمان و استرس سنجیده به بدن امکان استراحت می‌دهد و زمینه را برای تجدید قوا و انرژی فراهم می‌کند. راه‌های پرهیز از استرس منفی همچون مدیتیشن و یوگا می‌توانند در افزایش توان دستگاه ایمنی بدن نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

پیاده‌روی در هوای آزاد

پیاده‌روی در هوای آزاد عملا باعث تغییر دمای بدن و حرکت می‌شود. هر دو عامل یاد شده می‌توانند در بهبود فعالیت دستگاه ایمنی انسان موثر واقع شوند. از سوی دیگر، مخاط دهان و بینی نیز در اثر جریان بهتر خون و رطوبت بیشتر هوا می‌توانند به گونه‌ای موثرتر در برابر حملات ویروس‌ها مقابله کنند.

محدود کردن مصرف شکر

تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که سوخت‌وساز شکر مصرفی در بدن می‌تواند باعث زائل شدن ویتامین‌ها شود. این در حالی است که بدن انسان و دستگاه ایمنی او به این ویتامین‌ها برای مقابله با ویروس‌ها نیاز دارند.

سرد و گرم

تناوب در استفاده از دوش سرد و گرم نیز می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم سازد. توصیه این است: دوش گرم، پس از آن دوش سرد و باز دوش گرم. می‌توانیم با استفاده از برس یا لیف زبر و یا ابری با ماساژ بر توان دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها بیفزاییم.

منبع DW

بیشتر بخوانید:

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *