قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > چه کسانی نباید پنیر بخورند؟

چه کسانی نباید پنیر بخورند؟

حتی اگر خودتان عاشق پنیر باشید، باز هم ممکن است بدنتان به‌دلایل مختلف با مصرف پنیر مشکل داشته باشد. برای مثال آیا می‌دانستید که ظرفیت گوارشی حدود ۶۵ درصد از مردم برای هضم لاکتوز پس از پایان دوران نوزادی ضعیف می‌شود؟ حتی اگر به لاکتوز حساسیت نداشته باشید، باز هم دلایل دیگری هستند که می‌توانند هضم پنیر را دچار مشکل کنند، مثل مشکل عدم تحمل یا آلرژی نسبت به کازئین یا پروتئین وِی موجود در پنیر.

چه کسانی نباید پنیر بخورند؟
چه کسانی نباید پنیر بخورند؟

در ادامه توضیح می‌دهیم که کدام نشانه‌ها معمولا به شما می‌گویند که باید درباره توقف استفاده از بعضی پنیرها یا به‌طور کلی همه پنیرها با متخصصان تغذیه مشورت کنید اینکه چه کسانی نباید پنیر بخورند؟

۱٫دهان شما متورم می‌شود، گزگز می‌کند یا می‌خارد

اگرچه آلرژی به شیر گاو در کودکان خردسال شایع‌تر است، اما همچنان به‌عنوان یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها غذایی در بزرگسالان هم شناخته می‌شود. پس اگر به‌خاطر مصرف پنیر با خارش، گزگز یا تورم در اطراف زبان، گلو یا لب‌ها مواجه شدید، احتمالا نسبت به شیر گاو آلرژی دارید. علائم شدیدتر این آلرژی هم عبارتند از خس‌خس سینه، کهیر و اختلال در تنفس. این علائم می‌توانند جان شما را به خطر بیندازند و بنابراین به مداخله پزشکی فوری نیاز دارند. پزشکان معمولا از تجویز آنتی‌هیستامین برای تسکین علائم این واکنش‌های آلرژیک کمک می‌گیرند.

۲٫ دچار نفخ شدید می‌شوید

اگر پس از مصرف یک وعده غذایی سرشار از پنیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شدید یا اسهال شدید، احتمالا با مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت نسبت به این ماده مواجه هستید. این علائم معمولا حدود ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف پنیر نمایان می‌شوند. گرفتگی عضلات شکم هم معمولا در این موارد با اسهال همراه است.

۳٫ پوست تان جوش می‌زند

همان‌طور که قبلا هم مشخص شده است، مصرف خوراکی‌هایی مثل پیتزا و دیگر غذاهای پنیردار می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های پوستی شود. به‌گفته متخصصان تغذیه، هورمون‌های موجود در شیر می‌توانند ترشحات سبوم را افزایش دهند و باعث مشکلاتی مثل چرب‌تر شدن پوست، انسداد روزنه‌های پوستی و آکنه شوند. البته اگر مشکلات پوستی کسی واقعا به مصرف پنیر مرتبط باشد، مدتی بعد از قطع مصرف پنیر باید این مشکلات پوستی هم برطرف شوند. بعضی از افراد مبتلا به اگزما هم با مصرف پنیر دچار تشدید علائم این بیماری پوستی می‌شوند و درنتیجه باید از مصرف پنیر خودداری کنند.

۴٫ مشکل یبوست پیدا می‌کنید

مصرف انواع لبنیات مانند پنیر می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به یبوست باشد. یکی از مطالعات مجله Nutrients در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به یبوست مزمن پس از جایگزین کردن شیر سویا با شیر گاو دیگر با علائم یبوست مواجه نمی‌شوند. البته پنیر به‌طور کلی تحرکات روده را ضعیف و آهسته‌تر می‌کند زیرا چربی زیادی دارد، درحالی که فیبر غذایی‌اش کم است.

۵٫ دچار سوءهاضمه می‌شوید

اگر با مشکل ریفلاکس اسید یا عدم تحمل لاکتوز مواجه هستید، عجیب نیست که پس از خوردن پنیر هم دچار درجاتی از سوءهاضمه شوید، مخصوصا اگر حجم پنیر مصرفی زیاد باشد. یکی از دلایل این مشکل به بالا بودن میزان چربی پنیر برمی‌گردد، درحالی که انواع لبنیات به‌‌طور کلی عضله اسفنکتر مری را شُل می‌کنند و باعث عبور اسید از معده به سمت بالا می‌شوند. پس اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه می‌شوید، بهتر است حجم پنیر مصرفی تان را کاهش بدهید.

منبع: سلامت

دیدگاهتان را بنویسید