قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چکار کنیم تا بتوانیم شب‌ها بهتر بخوابیم؟

چکار کنیم تا بتوانیم شب‌ها بهتر بخوابیم؟

این نکته ثابت شده که خواب خوب و سالم تأثیر معجزه‌آسایی بر کل بدن دارد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بدن و ذهن را بازسازی کرده و ما را در طول روز بیدار و کارآمد نگه می‌دارد.

نشریه آلمانی Focus گزارش می‌دهد که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد بین ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارند. این میزان در بعضی افراد ۶ ساعت است. با‌این‌حال، اگر این میزان کمتر از چهار ساعت باشد (مثلاً ناپلئون به خود می‌بالید که به بیش از چهار ساعت خواب در شبانه روز نیاز ندارد)، به یک نگرانی برای سلامتی تبدیل می‌شود.

اما چکار کنیم تا بتوانیم شب‌ها بهتر بخوابیم؟

در طول روز به اندازه کافی ورزش کنید: این کار نه تنها از نظر ذهنی بلکه از نظر جسمی نیز شما را خسته می‌کند. حداقل ۱۰ هزار قدم در روز راه بروید.

به وزن خود توجه کنید: اگر اضافه وزن داشته باشید، اغلب در طی خواب خروپف می‌کنید و دچار آپنه خواب می‌شوید. این روند منجر به احساس خستگی در طول روز شده و سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را در شما افزایش می‌دهد. با بالا‌رفتن هورمون استرس، تمایل شما به پرخوری نیز افزایش می‌یابد. بنابراین در مورد اینکه چه کاری باید برای کاهش وزن انجام دهید، توصیه‌های پزشکی دریافت کنید.

استفاده از تلفن همراه را قبل از خواب متوقف کنید: کارشناسان توصیه می‌کنند بین سریال مورد علاقه یا آخرین لایک در اینستاگرام و رفتن به رختخواب، حداقل یک ساعت صبر کنید. دلیل آن فرکانس‌های به‌اصطلاح آبی است که این صفحه نمایش‌ها منتشر می‌کنند. آنها ما را بیدار نگه می‌دارند و از ترشح هورمون خواب ملاتونین جلوگیری می‌کنند. فراموش نکنید که صبح‌ها زیر نور خورشید قرار بگیرید. نور خورشید بهترین راه برای بازگرداندن چرخه خواب و بیداری شما است.

قبل از رفتن به رختخواب ورزش نکنید: ورزش دمای بدن را بالا می‌برد و این در حالی است که برای یک خواب آرام و عمیق بدن باید خنک و آرام شود. بنابراین توصیه می‌شود حداقل چهار ساعت قبل از خواب ورزش نکنید. در ضمن پنجره‌ها را باز کنید یا حداقل گرمایش اتاق خواب را کم کنید.

غذای سبک بخورید: توصیه متخصصان این است که نباید گرسنه یا با شکم پر به رختخواب رفت. بهتر است از مصرف غذاهای چرب یا شیرین در هنگام عصر خودداری کنید. مصرف بیش‌ازحد غذای خام در عصر نیز باعث می‌شود در هنگام خواب دستگاه گوارش همچنان مشغول هضم غذاها باشد. می‌توانید تا حدود دو تا چهار ساعت قبل از خواب غذای سبک بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید