قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > کابینت ام دی اف و آشپزخامه مخفی در بالکن

کابینت ام دی اف و آشپزخامه مخفی در بالکن

طراحی مطبخ در بالکن

آشپزخانه مخفی جزو طراحی های جدیدی به شمار می آید که به دلیل کوچک شدن خانه ها و آپارتمان های امروزی، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، با فضایی اندکی که آپارتمان ها دارند، نمی توان فضایی خاص و بزرگ را به آشپزخانه اختصاص داد و در عوض می توان بالکن یا تراس را به آشپزخانه تبدیل کرد. بدین شکل، در موقع آشپزی، بوی غذا و سرخ کردنی، در محیط خانه پخش نخواهد شد و به داخل آپارتمان نفوذ نمی کند.

آشپزخانه مخفی را می توان یک طراحی ضروری و کارآمد برای آپارتمان های لوکس و وسیع نیز در نظر گرفت. همواره برای خانم ها نیاز به فضایی خصوصی برای آشپزی کردن حس می شده است و این جزو مواردی است که در طراحی آپارتمان های جدید مدنظر قرار می گیرد.

خوشبختانه طراحان امروزی به جهتی پیش می روند که بیش از پیش به اهمیت مطبخ و قرار دادن فضایی ویژه برای آن توجه می کنند. در این مطلب نیز قصد داریم به بررسی شیوه هایی برای تبدیل بالکن به آشپزخانه بپردازیم و نکاتی را در این باره مطرح نماییم.

محل قرار گرفتن آشپزخانه مخفی

استفاده از آشپزخانه مخفی موجب می شود که دیگر از بابت چیدمان وسایل و به هم ریختگی آن ها نگرانی نداشته باشید. در این حالت شما می توانید صرفا به آشپزی پرداخته و ذهنتان بر همین موضوع متمرکز نگه دارید. در آپارتمان هایی که متراژ بالایی دارند، آشپزخانه مخفی را جدای از آشپزخانه اصلی، مورد استفاده قرار می دهند. و در اصل، آشپزخانه شامل دو بخش می شود.

 اما در خانه هایی که از فضای کمتری برخوردار هستند، آشپزخانه دوم را در قسمت هایی نظیر بالکن، زیر پله، تراس، زیر زمین و یا حیاط ایجاد می کنند.

در مواردی دیده می شود که آشپزخانه، ابعاد و موقعیتی خاص دارد و به همین دلیل نمی توان جایی را به عنوان آشپزخانه مخفی در کنار آن تدارک دید. در این موارد، بهترین گزینه، تبدیل بالکن به آشپزخانه مخفی است. طبق قوانین ساخت و ساز ساختمان های مسکونی، بالکن در امتداد آشپزخانه قرار می گیرد. بنابراین، می توان با پوشاندن شیشه های این قسمت یا استفاده از متریال مختلف، تراس را به یک آشپزخانه مخفی تبدیل نمود.

یکی از دلایل اینکه تراس به صورت سرپوشیده طراحی و ساخته می شود، این است که کابینت و وسایل آشپزخانه، به واسطه نور آفتاب و رطوبت حاصل از بارندگی، با آسیب روبرو نشوند. البته بهتر است در این قسمت از کابینت هایی غیر از کابینت چوبی استفاده نمایید که در برابر رطوبت، مقاومت خوبی دارند.

تبدیل تراس یا بالکن به آشپزخانه مخفی

ساخت یک آشپزخانه جمع و جور و کوچک در قسمت هایی از منزل، مانند بالکن و تراس، می تواند ایده ای کارآمد باشد. هنگامی که نسبت به ساخت آشپزخانه دوم در بالکن اقدام می کنیم، فرآیند آشپزی کردن به امری جذاب و راحت بدل می شود و به همین دلیل است که اکثر بانوان از این ایده استقبال می کنند. استفاده از آشپزخانه دوم، در زمان مهمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای اینکه آشپزخانه دوم را ایجاد کنیم، می بایست در گام اول نسبت به ایمن سازی محیط اقدام نماییم. برای مثال لازم است تا برای بالکن یا تراس، پنجره و حفاظ تعبیه کنید. بدین ترتیب، علاوه بر امنیت افراد، گرد و خاک و آلودگی به داخل آشپزخانه ورود پیدا نمی کند. همچنین لازم است برای ساخت آشپزخانه دوم، موارد زیر مدنظر قرار گیرد:

  • کف آشپزخانه را به وسیله سرامیک یا سنگ پوشش دهید تا در برابر رطوبت مقاوم باشد.
  • از کابینت هایی استفاده نمایید که در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند. مانند کابینت های PVC.
  • وسایل و تجهیزات آشپزی مانند اجاق گاز و باربیکیو را در این محل قرار دهید.
  • لازم است تا در این مکان از یک کانتر یا میز آشپزخانه کوچک استفاده کنید. علاوه بر کاربرد میز، زیبایی و طرح آن نیز تاثیر بسزایی در زیبایی آشپزخانه مخفی خواهد داشت.
  • استفاده از گلدان و گل های طبیعی رنگارنگ می تواند فضایی دلپذیر و دوستداشتنی ایجاد نماید.
  • برای محافظت از وسایل و تجهیزات در برابر آفتاب، از پرده استفاده نمایید تا آسیب پذیری آن ها کمتر شود.

بدین منظور می توانید از پرده ای استفاده نمایید که در برابر نور خورشید مقاومت بالایی از خود نشان دهد و علاوه بر محافظت از وسایل، دوام خوبی داشته باشد. همچنین زیبایی پرده می تواند جلوه خاصی برای آشپزخانه ایجاد نماید. شاید بتوان شید های پارچه ای را گزینه ای مناسب بدین منظور به حساب آورد.

لازم است پرده آشپزخانه را بر اساس تم رنگی و سبک چیدمان وسایل انتخاب نمایید. تناسب طرح و رنگ وسایل آشپزخانه با پرده می تواند زیبایی آشپزخانه دوم را چند برابر بیشتر کرده و فضایی جذاب و آرامش بخش را ایجاد نماید.

تبدیل حیاط به مطبخ

اگر قصد دارید تا فضایی دنج برای آشپزی، شستشو و قرار دادن وسایل و تجهیزات آشپزخانه ایجاد کنید، می توانید ایده ساخت آشپزخانه مخفی در حیاط را امتحان کنید.

این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که شلوغ بودن و بی نظمی در آشپزخانه، به دلیل انجام این کار ها است. اما هنگامی که از آشپزخانه مخفی استفاده می کنید دیگر نیاز نیست تا به صورت مداوم نسبت به مرتب کرده وسایل اقدام نمایید. بلکه می توانید با خیال راحت کار خود را انجام دهید. این موضوع دلیلی است برای اینکه آشپزخانه دوم را به عنوان آشپزخانه کثیف یا مطبخ می شناسند.

آشپزخانه کوچکی که در حیاط تعبیه می شود، نسخه کوچکی از آشپزخانه اصلی است که کارهایی مانند آشپزی، شستشو و سایر کارهایی که به هم ریختگی زیادی ایجاد می کنند، در آنجا انجام می شود. بدین ترتیب این فضا شامل تجهیزات متعددی نظیر اجاق گاز، باربیکیو، قفسه و کابینت و کانتر است. برای طراحی یک باربیکیوی جذاب، لازم است تا آشپزخانه شما سرباز باشد و این به واسطه آشپزخانه دومی که در حیاط ایجاد می شود، عملی خواهد بود. البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که مسقف بودن محل قرار گیری اجاق گاز، باربیکیو و سایر وسایل و تجهیزات آشپزخانه، یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. بدین ترتیب، وسایل در برابر نور خورشید و رطوبت در امان خواهند بود.

برای اینکه آشپزخانه دوم، نما و جلوه خاصی داشته باشد، می توانید از متریال مختلفی نظیر آجر، چوب و سنگ استفاده نمایید و نمایی لوکس و کلاسیک را به ارمغان آورید. همچنین استفاده از بتون، فلز و چوب براق این امکان را برایتان ایجاد می کند که فضایی مینیمال و شیک را طراحی و اجرا نمایید.

در پایان این مفااله از شما دعوت می کنبم تا برای آشنایی بیشتر با کابینت و انواع آن از وبسایت شرکت کابینت سازی بارمان وود دیدن نمایید. بارمان وود با تیمی مجرب واقع در شمال تهران منطقه پاسداران دارای شوروم تخصصی کابینت های ام دی اف ، کابینت های هایگلس و کابینت های با رو کش پی وی سی که مناسب محیط های مانند بالکن نیز می باشد، آماده مشاوره و خدمت رسانی به هموطنان عزیز می باشد.جهت مطلع شدن از قیمت کابینت ام دی اف و همینطور کابینت هایی با روکش pvc   با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید