قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > کرونای لامبدا چیست ؟

کرونای لامبدا چیست ؟

محققان شیوع گونه جدید ویروس کرونا به نام لامبدا را تهدیدی جدید برای سلامت انسان می‌دانند. ویروس‌ها در طول زندگی خود دائماً در حال جهش و تولید سویه‌های مختلف هستند. سویه لامبدا که در سال گذشته با نام C37 شناخته می‌شد نخستین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی در پرو شناسایی شد.

محققان معتقدند که گونه لامبدا ویروس کرونا از مقاومت بالاتری در برابر آنتی بادی‌های دریافت شده از واکسن برخوردار است البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود. نوع لامبدا مقاومت در برابر واکسن را نشان می دهد. به گفته محققان ژاپنی ، نوع لامبدا ویروس کرونا ، که ابتدا در پرو شناسایی شد و در حال حاضر در آمریکای جنوبی گسترش یافته است ، نسبت به نسخه اصلی ویروس که برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد ، نسبت به واکسن بسیار مقاوم است. در آزمایشات آزمایشگاهی ، آن ها دریافتند که سه جهش در پروتئین spike لامبدا ، معروف  به RSYLTPGD246-253N ، ۲۶۰ L452Q و F490S ، به آن کمک می کند تا در برابر خنثی سازی آنتی بادی های ناشی از واکسن مقاومت کند. آنها به این نتیجه رسیدند که دو جهش اضافی ، T76I و L452Q ، به لامبدا را بسیار عفونی می کند.

در مقاله ای که در bioRxiv  منتشر شد ، محققان هشدار می دهند که با عنوان لامبدا از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان “گزینه مورد علاقه” برچسب گذاری شده و ممکن است مردم متوجه نشوند که این یک روند جدی است. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این نوع خطرناکتر از نوع دلتا است که در حال حاضر جمعیت بسیاری از کشورها را تهدید می کند ، محقق ارشد کی ساتو از دانشگاه توکیو گفت: “لامبدا می تواند یک تهدید بالقوه برای جامعه بشری باشد”

محققان در شیلی نتیجه می گیرند که نوع لامبدا COVID-19 نه تنها بیشتر از SARS-CoV-2 معمولی عفونی است ، بلکه احتمالاً می تواند واکسن ها را کنار بگذارد. این نوع COVID-19 که ثابت شده در برابر واکسن ها مقاوم است ، متخصصان پزشکی ، مقامات بهداشت عمومی و متخصصان مراقبت های بهداشتی-از جمله پیشگیران عفونت-را در خط مقدم بیماری همه گیر COVID-19 نگه می دارد. هنوز دلیلی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار وجود ندارد ، اما فقط ممکن است نیاز برای هشدار در مورد جهش لامبدا COVID-19 یا C.37 وجود داشته باشد. یک مطالعه پیش چاپ توسط محققان در شیلی نیز نشان می دهد که جهش ، که اولین بار در پرو در حدود یک سال پیش ظاهر شد و بسیار عفونی است ، همچنین می تواند از آنتی بادی های واکسن فرار کند.

طبق این مطالعه جهش های موجود در پروتئین Spike نوع لامبدا باعث افزایش عفونت و فرار از خنثی سازی آنتی بادی های ایجاد شده توسط CoronaVac می شود.” CoronaVac واکسنی است که توسط یک شرکت چینی تولید شده و در پرو استفاده می شود. این مطالعه ادامه می دهد: “این داده ها این ایده را تقویت می کند که کمپین های بزرگ واکسیناسیون در کشورهایی با گردش بالا SARS-CoV-2 باید با نظارت دقیق ژنومی همراه باشد که به شناسایی سوش های جدید حامل جهش های Spike و مطالعات ایمونولوژی با هدف تعیین تاثیر این موارد کمک می کند.

علائم ابتلا به گونه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

در حال حاضر علائم مبتلا شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا شبیه گونه اصلی است و شامل سرفه، تب بالا، بدن درد، از دست دادن حس بویایی، چشایی و بروز مشکلات تنفسی می‌شود. در صورتی که افراد درگیر این علائم شدند باید به پزشک مراجعه کنند البته علائم دیگر مبتلا شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا شامل گلو درد، سردرد، بثورات پوستی و تغییر رنگ انگشتان دست و پا است.

میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر گونه لامبدا ویروس کرونا چقدر است؟

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان اثربخشی واکسن کروناواک بر گونه لامبدا ویروس کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گونه لامبدا ویروس کرونا نسبت به گونه‌های گاما و آلفا عفونی‌تر است و تأثیرات آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن‌ها را خنثی می‌کند. نتایج مطالعه انجام شده دیگری نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA مانند واکسن فایزر و مدرنا در برابر گونه لامبدا ویروس کرونا مؤثر هستند.

تأثیر رژیم غذایی بر گونه دلتا ویروس کرونا چیست؟

متخصصان معتقدند که مهم ترین سپر دفاعی در برابر گونه لامبدا و عفونت ناشی از آن تغذیه و رژیم غذایی مناسب است. همانطور که مشخص است عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کووید -۱۹ دارد که با تغذیه مناسب تقویت می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد، کمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها مانند ویتامین A، C و D باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، کلم، کلم پیچ، فلفل سبز و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است. هویج، کدو سبز، اسفناج، برگ چغندر و کاهو نیز منبع خوبی از ویتامین A است.

روش‌های پیشگیری از آلوده شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد باید به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ اقدامات پیشگیرانه توصیه شده را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، دستان خود را به صورت مرتب بشویند و از حضور در مکان‌های شلوغ با تهویه نامناسب پرهیز کنند. علاوه بر این دریافت واکسن کرونا یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است به همین دلیل افراد باید در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند.

طبق اعلام مرکز منابع کرونا جانز هاپکینز ، پرو دارای بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در بین کشورهای دیگر جهان است: حدود ۶۰۰ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر مبتلا به COVID-19. سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که نوع لامبدا از آوریل در حدود ۸۱ درصد از عفونت های پرو بوده است. سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته نوع لامبدا را نوعی مورد علاقه اعلام کرد. نوع لامبدا در حدود ۳۰ کشور دیگر در جهان از جمله انگلستان گسترش یافته است.

Kevin Kavanagh ، MD ، عضو هیئت مشورتی ویراستاری ICT® ، اعلام می دارد که ظهور نوع لامبدا بر نیاز به در نظر گرفتن واکسن ها به عنوان یک محافظتی در برابر عفونت COVID-19 تأکید می کند و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی اجتناب ناپذیر است.کاوانا به ICT® می گوید: “لازم به یادآوری است که ماسک تنفسی با کیفیت بالا می تواند قرار گرفتن در معرض ویروس را تا ۶ برابر کاهش دهد و آنها را به یک مکمل مهم برای واکسن ها با کاهش کارآیی تبدیل کند.”

کاوانا می گوید گسترش و جهش های COVID-19 را کند کنید. و اگرچه ممکن است موارد بسیار کمی از نوع لامبدا در ایالات متحده وجود داشته باشد ، اما همچنان “نیاز به محدودیت های سفر ، از جمله قرنطینه بازگشت (مسافران) بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون را مشخص می کند”. “ما همچنین باید از توصیه های دو طبقه فعلی خود در مورد افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را کنار بگذاریم. با انواع لامبدا و دلتا همه ما باید واکسینه شویم و توصیه های بهداشت عمومی را رعایت کنیم. “

براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کرونا لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود، همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند.

چگونه می توانم آزمایش  PCR کرونارا انجام دهم ؟

اگر علائم کووید-۱۹را دارید یا در معرض افرادی هستید که علائمی دارند یا آزمایش آنها مثبت است ، ممکن است بخواهید آزمایش شوید. هم چنین ممکن است پزشک شما درخواست انجام آزمایش PCR کرونا را داشته باشد. شما می توانید با مراجعه حضوری به آزمایشگاه و یا درخواست  نمونه گیری در منزل  یا محل کار خود این آزمایش را انجام دهید.

یکی از مراکز گروه رهسا آزمایشگاه غدیرخم می باشد که در ارزیابی نظارتی معاونت درمان دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی و مهارت ‌آزمایی انستیتو پاستور ایران ، موفق به کسب امتیاز لازم  برای پذیرش و انجام آزمایش تخصصی تشخیص ملکولی کووید-۱۹ شده است. این مرکز همچنین  دارای مجوز انجام تست PCR برای پروازهای داخلی و خارجی می باشد. این آزمایش به صورت روزانه و جوابدهی به صورت اورژانس انجام می شود و کلیه مراحل انجام آزمایش طبق آخرین دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی با بهترین سطح دقت و سرعت قابل ارایه می‌باشد.

جهت حفظ ایمنی و سلامت شما عزیزان، سلامت تمامی پرسنل آزماشگاه به طور روزانه چک می‌گردد و همکاران ما طی خدمت‌رسانی به شما از لباس مخصوص، ماسک، دستکش و تجهیزات ایمنی استفاده خواهند نمود. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 79227  تماس حاصل فرمایید.

خدمات آزمایش در منزل

استفاده از خدمات آزمایش در منزل (نمونه گیری در منزل) ، به‌خصوص در شرایط کنونی جامعه که ویروس کرونا سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند، بهترین گزینه‌ای است که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان می‌توانید انجام دهید. کاملا طبیعی است که برای برخورداری از این خدمات، به دنبال مرکزی مطمئن باشید که ضمن داشتن تجربه و تعهد لازم در این زمینه، خدمات مورد نیاز شما را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مناسب، در اختیارتان قرار دهد.

گروه پاتوبیولوژی رهسا، با داشتن کادری مجرب و متعهد، خدمات مورد نیاز را در اختیار شما قرار داده و سلامتی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این مرکز با مجهز بودن به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و سیستم پاسخگویی اینترنتی، هر آنچه را که از یک مرکز آزمایشگاهی حرفه‌ای انتظار دارید، به شما عرضه می‌کند.

گروه پاتوبیولوژی رهسا آماده همکاری با کارخانجات ، شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی، باشگاه های ورزشی برای انجام آزمایش PCR کرونا با تخفیفات ویژه گروهی می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 79227  تماس حاصل فرمایید.

کلیک کنید: درباره ما بیشتر بدانید !

برای انجام آزمایش کرونا در منزل یا محل کار می توانید با شماره ۷۹۲۲۷ تماس بگیرید

گروه پاتوبیولوژی رهسا در راستای ارزش نهادن به بیماران و همچنین صحت و دقت در انجام آزمایشات و اعتماد پزشکان تاسیس شد. پزشکان و متخصصین به منظور نیل به اهداف مقدس خود که همانا تامین سلامتی بیماران می باشد، بعضا نیازمند بکارگیری ابزاری مناسب و استفاده از داده های پاراکلینیکی دقیق می باشند ،آزمایشگاههای تخصصی با رویکرد به این نیاز همواره می کوشند که با بهره گیری از ابزار و تجهیزات مدرن و تکنولوژی های نوین وهمگام با پیشرفت سایر رشته های تخصصی پزشکی ارائه دهنده خدما ت مناسب ،دقیق و سریع به اساتید و پزشکان باشند.

اینک ما بر آنیمکه با استفاده از تجارب گرانبهای بزرگان و رهروان این رشته با نگاهی بدیع و با بهره گیری از کارشناسان متخصص و کارآمد ، همزمان با استفاده از مدرن ترین تجهیزات آزمایشگاهی، پنجره ای نوین در زمینه ارائه خدمات بالینی ، پاتولوژی و ژنتیک گشوده و با همراهی و راهنمایی اساتید گران قدر پزشکی به افقی نو در این رشته دست یابیم. گروه پاتوبیولوژی رهسا با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و نرم افزارهای روز دنیا و با کنترل کیفی مستمر داخلی و خارجی توسط مراکز بین المللی آزمایشگاهی ،آماده ارائه خدمات به همکاران و اساتید محترم پزشکی و هم چنین بیماران عزیز می باشد.

 با اعتقاد به اینکه اخلاق حرفه ای و متعهدانه در آزمایشگاه مانند تخصص تاثیر گذار است، آرمانهای ذیل را سرلوحه کار خود قرارداده و همواره می کوشیم تا با دمیدن روح تعهد در تمامی بخش ها و کارکنان آزمایشگاه، نسبت به شهر و مردمانی که در آن زندگی می کنیم وفاداری و تعهد خود را به اثبات برسانیم . ما اعتقاد داریم که بدون شک ارتقاء دانش و آگاهی کارکنان ما موجبات رشد و تعالی روند درمان و پیشگیری از بیماری مراجعین را حاصل نموده و باعث سلامتی خانواده ها و در پی آن جامعه می گردد . درعین حال با ایجاد وبسایت و شبکه های اجتماعی و تولید محتوا و مقالات گوناگون برای ارتقای سطح علمی و دانش جامعه گام برداشته ایم.

گروه پاتوبیولوژی رهسا طبق برنامه ای مدون ، از پیش تعیین شده و سیستماتیک درراستای تحقق اهداف ذیل قدم برداشته است :

  • اجرای ضوابط قانونی و استاندارد 
  • ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • ارتقاء رضایت مندی پزشکان
  • ارتقاء رضایت مندی بیماران
  • ارتقاء سطح آگاهی و انطباق صلاحیت کارکنان آزمایشگاه و الزامات سیستم مدیریت کیفیت
  • بهره گیری صحیح و کامل از کلیه منابع موجود در جهت افزایش کارایی تجهیزات ، دقت و صحت نتایج آزمایشات                        
  • تامین و بهبود زیرساخت های لازم در جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • انتخاب وعملیاتی  کردن سیستمهای آنالیز و متدهای آزمایش همواره بر اساس آخرین استانداردهای علمی
  • آنالیز و نگهداری قابلیتهای فنی دستگاه ها
  • گسترش دادن آزمایشهای جدید و انجام آنها با هدف ارائه خدمات جدید
  • واجد شرایط بودن کارکنان و شرکت در رویدادهای آموزشی
  • کارکنان مجرب جهت مدیریت تضمین کیفیت

در حال حاظرگروه شامل ۴ مرکز آزمایشگاهی می باشد و درآینده جهت آسایش مراجعین مراکز جدید تاسیس می گرددمدیریت و مجموعه گروه پاتوبیولوژی رهسا ، خود را ملزم به جلب رضایت هرچه بیشتر مراجعین و پزشکان محترم می داند و بدین سبب با رعایت الزامات قانونی و تلاش برای اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس الگوهای بین المللی و استاندارد آزمایشگاههای پزشکی، موفق به کسب گواهینامه های زیر گردیده است :

  • ISO 15189:2012  (استاندارد خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی)
  • ISO 10004:2018  (استاندارد سیستم رضایت مندی مشتریان)
  • ISO 9001:2015  (استاندارد سیستم مدیریت کیفیت)

گروه پاتوبیولوژی رهسا همگام با بهبود مستمر روش ها و تجهیزات آزمایشگاهی ، جهت بهبود سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری موجود، اقدام به تاسیس بخش IT نموده است. بخش IT  با ارتباط مستمر با شرکت های سخت و نرم افزاری تولید کننده سیستم های رایانه ای و آزمایشگاهی و همچنین دپارتمان علمی گروه همواره در جهت بهبود فرآیند های آزمایشگاهی  آماده اقدام است.بخش IT  اهداف زیر را سرلوحه ی کار خود قرار داده است :

  • یکپارچه سازی کلیه سیستم های نرم افزاری آزمایشگاهی در قالب سیستم جامع آزمایشگاه
  • اتصال تجهیزات آزمایشگاهی به سیستم جامع آزمایشگاه و به حداقل رساندن خطای انسانی درانتقال اطلاعات
  • مدیریت کلیه سیستم های نرم افزاری  و سخت افزاری شامل سیستم های حسابداری-انبارداری-حضورغیاب-مانیتورینگ دما
  • طراحی وبسایت و ارائه سرویس جوابدهی آنلاین برای پزشکان، مراجعان و آزمایشگاه های همکار
  • انتشار مقالات و مطالب آزمایشگاهی و پزشکی در وبسایت و شبکه های اجتماعی

 

روش ها و راهکارهای بخش IT  در گروه پاتوبیولوژی رهسا در نوع خود بی نظیر بوده و اهدافی چون کاهش چشمگیر خطای انسانی و سهولت اجرای فرآیند ها درعین دقت بالا، ارتقای سطح علمی جامعه ، راحتی و آسایش پزشکان و مراجعان مد نظر قرار داده است. از بین این سیستم ها می توان به سیستم های پذیرش، جواب دهی، اطلاع رسانی آزمایشات اورژانس، ثبت ورود نمونه، ردیابی نمونه در آزمایشگاه، ثبت خروج جواب، سیستم جامع بارکد دهی نمونه ها، سیستم های تایید صحت ورود اطلاعات، تایید نهایی، امضای دیجیتال پزشکان، سیستم جواب دهی آنلاین و مشاوره آنلاین اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید