قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > کمبود خواب و افزایش چربی‌های ناسالم شکم

کمبود خواب و افزایش چربی‌های ناسالم شکم

تحقیقات جدید در کلینیک مایو نشان می‌دهد که کمبود خواب و افزایش چربی‌های ناسالم شکم ارتباط مستقیم دارند. کمبود خواب کافی، باعث افزایش مصرف کالری و در نتیجه تجمع چربی به‌خصوص چربی‌های ناسالم در داخل شکم می‌شود.

به‌گزارش Web MD؛ چربی احشایی در اعماق شکم و در اطراف اندام‌‌‌‌‌های داخلی رسوب می‌کند و به‌شدت با بیماری‌های قلبی و متابولیک مرتبط است.

به‌اندازه نخوابیدن، اغلب یک انتخاب فردی است و این انتخاب به‌طور فزاینده‌ای فراگیر شده است. بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده به‌‌طور معمول به‌اندازه‌‌کافی نمی‌خوابند، تا حدی به‌دلیل نوبت کاری، و استفاده از دستگاه‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در زمان خواب.

به‌گفته محققان کلینیک مایو، خواب کوتاه، حتی در افراد جوان، سالم و نسبتاً لاغر، با افزایش کالری دریافتی و افزایش قابل توجه تجمع چربی در داخل شکم همراه است. گروه مطالعه آنها، شامل ۱۲ فرد سالمی بود که چاق نبودند. نتایج نشان داد کسانی که کمترین میزان خواب شبانه (۴ ساعت) را داشتند، در مقایسه با کسانی که حداقل ۹ ساعت در شب می‌خوابیدند، ۱۳ درصد پروتئین و ۱۷ درصد چربی بیشتری مصرف می‌کردند. همچنین ثابت شد که کمبود خواب کافی منجر به افزایش ۹ درصدی چربی کل شکم و افزایش ۱۱ درصدی چربی ناحیه احشایی شکم می‌شود.

به‌گفته محققان: «به‌طور معمول، چربی زیر پوست رسوب می‌کند. با‌ این‌ حال، به‌نظر می‌رسد خواب ناکافی، چربی را به قسمت احشایی بدن هدایت می‌کند. حتی در طول خواب اگرچه کالری‌سوزی ادامه دارد، اما روند انباشت چربی احشایی همچنان ادامه می‌یابد. این نشان می‌دهد که در درازمدت، خواب ناکافی عاملی برای اپیدمی چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک خواهد بود.»

از این‌رو مداخلات رفتاری، مانند افزایش ورزش و انتخاب غذایی سالم، باید برای افرادی که نمی‌توانند به راحتی از کم‌خوابی اجتناب کنند، مانند کسانی که در شیفت‌های مختلف کار می‌کنند، در نظر گرفته شود.

این یافته‌ها در مجله کالج آمریکایی قلب‌و‌عروق منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.