قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > یک روز مرخصی در رژیم غذایی

یک روز مرخصی در رژیم غذایی

احتمالا سخت‌ترین مرحله کاهش وزن، مداومت در رژیم غذایی است. این‌طور نیست؟

البته ورزش هم در ابتدا سخت به نظر می‌رسد اما بعد از چند هفته، بدن به تحمل درد عادت می‌کند و حتی ممکن است به‌مرورزمان به ورزش منظم علاقه‌مند شوید.

یک روز مرخصی در رژیم غذایی
یک روز مرخصی در رژیم غذایی

اما در مورد رژیم غذایی کاملا متفاوت است.

وسوسه خوردن غذاهای ناسالم به‌‏راحتی مهار نمی‌‏شود و حس این‌‏که هر چی می‌‏خواهید، بخورید خیلی لذت‌‏بخش است.

گاها فکرِ تماشای برنامه موردعلاقه‌‏مان، درحالی‌که مشغول خوردن یک پیتزای خوشمزه و نوشابه هستیم، با هیچ‌چیزی قابل‌مقایسه نیست.

اصلا دلسرد نشوید. شما می‌توانید طی دوران رژیم‌، از داشتن چند روز مرخصی غذایی بهره ببرید تا علاوه‌‏بر استراحت دادن به بدن، برای تناسب‌اندام‌‏‌‏تان نیز به نتایج بهتری دست یابید.

این موضوع کاملا درست است. رژیم غذایی با کالری محدود می‌تواند عوارض جانبی بسیاری داشته باشد. وقتی دائما مراقب تغذیه و کالری مصرفی‌تان باشید، به‌مرور از سوخت‌وساز بدن به‌‏طورمطلوب، جلوگیری می‌‏شود و تلاش شما در باشگاه ورزشی برای تغییر سایز، به‌کندی جواب خواهد داد.

وجود روزهای مرخصی غذایی در بین رژیم‌‏تان؛ به‌‏شکلی دوستانه به بدن‌‏ شما یادآوری می‌‏کند که در قحطی نیستید و نیازی به ذخیره چربی نیست.

اما قبل از رفتن به‌‏سمت بستنی و پیتزا، باید مطمئن شوید که آیا بدن‌‏تان به این روز احتیاج دارد؟ با معرفی پنج علامت زیر، متوجه ‌‏می‌‏شوید که پاسخ مثبت است یا نه…

۱- رژیم غذایی‌‏تان در شما استرس ایجاد می‌کند

بسیاری از مراجعین من می‌‏گویند وقتی ازلحاظ ذهنی تحت‌ فشارند، مایلند غذاهایی بخورند که خارج از برنامه‌شان هستند :

« اون شیرینی به نظر خوشمزه میاد ولی من نباید بخورمش ! »

« فقط یک تیکه شکلات؟ نه، من اجازه ندارم بخورم. »

این قبیل گفت‌وگوهای ذهنی باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود.

درعوض می‌‏توانید این روش را دنبال کنید که : اگر من یک هفته به‌خوبی رژیم غذایی‌ام را رعایت کردم به خودم جایزه می‌دهم که یک روز بدون توجه به بایدها و نبایدهای رژیمم، غذا بخورم و در کمال آرامش از آن لذت ببرم. این کار، ازلحاظ روانی باعث ایجاد آرامش شده و به من کمک می‌کند که یک هفته دیگر رژیم بگیرم.

نکته بسیار مهم این است که با خودتان صادق باشید. یک روز تغذیه سالم، باعث نمی‌شود که روز بعد هر چه دوست داشتید بخورید. اما بعد از یک هفته رعایت رژیم غذایی می‌توانید یک روز به خود استراحت دهید.

شما می‌توانید طی دوران رژیم‌، از داشتن چند روز مرخصی غذایی بهره ببرید تا علاوه‌‏بر
استراحت دادن به بدن، برای تناسب‌اندام‌‏‌‏تان نیز به نتایج بهتری دست یابید.

 

۲- توقف در روند کاهش وزن

زمانی کاهش وزنِ شما متوقف می‌شود که بدن به تغییرات مثبت رژیم غذایی عادت کرده است و برنامه ورزشی و غذایی که تابه‌حال بسیار خوب جواب داده بود،‌ ناگهان بی‌نتیجه می‌شود.

استفاده از رژیم‌های غذایی کم‌کالری به‌تدریج باعث کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود و ممکن است برای کاهش وزن بیشتر مجبور شوید کالری مصرفی‌‏تان را کمتر کرده و بیشتر ورزش کنید.

فقط لطفا غذا خوردن را متوقف نکنید چون حتما با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد !

در عوض شما می‌توانید با استفاده از « چرخه مصرف کالری » سوخت‌وساز بدن‌‏تان را بالا ببرید. یعنی کالری مصرفی را برای یک روز، یا یک‌بار در هفته، افزایش داده وسپس به رژیم غذایی خود ادامه دهید؛ این روش می‌تواند از متوقف شدن کاهش وزن جلوگیری کند. این روند « ضربدری » به معنی کاهش کالری مصرفی نیست، درواقع باعث می‌‏شود که بدن به یک برنامه غذایی خاص عادت نکند.

۳- ورزش برای‌‏تان زجرآور شده است

کاهش کالری مصرفی، به معنی محدود شدن منبع اصلی انرژی شماست. اگر احساس می‌کنید انگیزه ورزش در شما کمرنگ شده، انرژی بدن‌‏تان کاهش‌یافته و به زبان ساده نمی‌توانید مثل قبل روی تمرین‌های بدنی تمرکز کنید، ممکن است به یک روز مرخصی غذایی در رژیم خود نیاز داشته باشید.

این کار، سطح گلیکوژِن را بالا می‌برد، که این ماده عامل مهمی برای ذخیره انرژی در عضلات است. به همین علت اصلا عجیب نیست که بعد از آن یک روز، احساس کنید سطح انرژی ماهیچه‌ها بالا رفته است و برنامه ورزشی شما به‌خوبی انجام می‌شود. درواقع عضلات شما به معنای واقعی مثل یک تفنگ پرِ آماده شلیک هستند !

۴- کاهش سطح انرژی بدن

تعداد زیادی از افرادی که در سطوح اولیه کاهش وزن هستند، در هفته اول و دوم کمی احساس رخوت و تنبلی می‌کنند. بدن شما در حال انطباق با برنامه جدید ورزشی و غذایی است و بروز این احساس کاملا طبیعی است.

اما اگر حس می‌کنید هفته‌ها و ماه‌هاست که انرژی شما تخلیه‌شده، لازم است تا شرایط را دقیق‌تر بررسی کنید. به یاد داشته باشید که غذا سوخت بدن است. اگر مدتی طولانیست که رژیم سختی دارید، بدن و مغزتان کمتر از میزان نیازشان سوخت دریافت می‌کنند و بنابراین ممکن است صبح‌ها به‌سختی از خواب بیدار شوید و به محرک‌های قوی مثل قهوه احتیاج داشته باشید.

وقتی به‌صورت منظم روزهایی را در برنامه‌‏تان می‌‏گنجانید، که در آنها به خود مرخصی غذایی می‌‏دهید، از افت انرژی جلوگیری شده و کالری موردنیاز بدن تامین می‌شود.

۵- احساس سرما

اگر در هر شرایط آب و هوایی احساس سرما می‌کنید، این یک علامت است.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود همیشه احساس سرما کنید،‌ کاهش شدید سوخت‌وساز یا « متابولیسم » بدن است. درواقع میزان سوخت‌وساز، بیانگر سرعت عملکرد سلول‌هاست. بنابراین کاهش آن، به‌‏معنای کاهش سرعت عملکرد سلول‌ها و درنتیجه پایین آمدن دمای بدن است.

راه‌حل چیست؟

درست حدس زدید ! یک روز مرخصی غذایی.

بالا بردن انرژی به‌صورت منظم، به بدن پیام می‌رساند که در قحطی نیست و نیازی ندارد که سرعت عملکردش را کاهش دهد تا انرژی ذخیره کند.

بنابراین هر زمان متوجه یکی از این پنج علامت بالا شدید، به ورزش و رژیم غذایی‌‏تان یک روز استراحت دهید و بیش ازحد به خود سخت نگیرید.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *