قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > ورزش و تناسب اندام > ۶ راه آسان برای تناسب اندام پس از بارداری

۶ راه آسان برای تناسب اندام پس از بارداری

آیا دوران بارداریتان به پایان رسیده و به فکر برگرداندن تناسب اندامتان هستید؟ باید بدانید که بدن شما در این دوران و پس از وضع حمل متحمل تغییرات قابل توجهی شده است. توصیه نمی شود که در اولین روزهای مادر شدن خودتان را درگیر یک رژیم غذایی بسیار محدود کنید.

شما برای شیردهی و مراقبت از فرزندتان نیازمند انرژی و موادمغذی زیادی هستید. باید به تدریج وزنتان را پایین بیاورید و تناسب اندامتان را بازیابید. عجله کردن در این کار جز ضرر رساندن به بدنتان چیزی به همراه نخواهد داشت.

با دنبال کردن این ۶ راه آسان خواهید توانست بدون ضرر رساندن به بدنتان، به تناسب اندام دست یابید.

۶ راه آسان برای تناسب اندام پس از بارداری
۶ راه آسان برای تناسب اندام پس از بارداری

۱-با یک رژیم غذایی مناسب شروع کنید. 

حتماً به اندازه کافی از غذا و تنقلات در رژیمتان استفاده کنید، البته در مصرف قندیجات نباید زیاده روی کنید. می توانید با داشتن یک تغذیه صحیح به تناسب اندام قبل از بارداری خود دست پیدا کنید. برای این منظور باید یک رژیم غذایی که شامل موادمغذی کافی ازجمله نان، پاستا، سیریال، برنج، سبزیجات، حبوبات، میوه ها، پنیر، شیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و آجیل باشد را دنبال کنید.

۲-از خوردن وعده های غذایی مخصوصاً صبحانه شانه خالی نکنید. 

اگر تصور می کنید که نخوردن وعده های غذایی به شما کمک می کند وزنتان را پایین بیاورید، کاملاً در اشتباهید. تحقیقات نشان می دهد که افرادیکه صبحانه نمی خورند وزن بیشتری نسبت به آنهایی دارند که از یک صبحانه سالم استفاده می کنند. شما برای سالم ماندن به میزان کافی کالری و موادمغذی نیاز دارید. در رفتن از وعده های غذایی فقط باعث می شود برای جبران کالری های نخورده، به خوردن تنقلات رو بیاورید یا در وعده بعدی غذای بیشتری بخورید.

۳-وعده های غذایی را بیشتر کنید.

 به جای نخوردن وعده های غذایی، یک رویکرد بهتر برای لاغر شدن این است که غذاهای سبک اما در وعده های بیشتر میل کنید. دقت کنید که غذاهایی که انتخاب می کنید حتماً موادمغذی لازم را داشته، در عین حال کم چرب و کم کالری باشند. با این روش بدون احساس گرسنگی وزنتان پایین خواهد آمد.

۴-به میزان کافی آب بنوشید. 

توصیه می شود که باید حداقل ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. آب سموم را از بدنتان خالی کرده و باعث می شود بین وعده های غذایی احساس سیری بیشتری کنید. خیلی اوقات ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. با نوشیدن آب کافی در طول روز کمتر به سراغ تنقلات و درنتیجه کالری های بیشتر خواهید رفت.

۵-تا زمانیکه می توانید به فرزندتان شیر بدهید. 

برای خیلی از مادرها پایین آوردن وزن در طول شیردهی خیلی ساده تر است. شیردهی چربی اضافه بدن را می سوزاند. درواقع، می توانید تا ۵۰۰ کالری در روز با شیردهی بسوزانید. شیردهی به همان میزان که برای فرزندتان پرفایده است، برای شما نیز هست.

۶-خواب کافی الزامی است. 

بااینکه نوازد تازه به دنیا آمده نیاز به مراقبت بسیار دارد، اما سعی کنید هر زمان که کودکتان می خوابد، شما هم چرتی بزنید. کمبود خواب تنظیم هورمون هایی که اشتها را کنترل می کنند را برهم می زند و به مغزتان پیغام گرسنگی می فرستد. این مسئله ممکن است موجب پرخوری و اضافه وزن شود. پس اگر می خواهید بعد از حاملگی تناسب اندامتان را برگردانید بهتر است به اندازه کافی بخوابید.

با این شش تغییر ساده می توانید به تناسب اندام قبل از بارداریتان برگردید. کم کم شروع کنید و سعی کنید اضطرابتان ر ا پایین بیاورید. با داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم دوباره خودتان را با هیکل قبل از حاملگیتان خواهید دید.

متخصصین توصیه می کنند که به جای رژیم گرفتن از انواع و اقسام موادغذایی تازه استفاده کنید. این یعنی وقتی به خاطر گرسنگی می خواهید سراغ شیرینی بروید، بهتر است که سیب، هویج یا بیسکویت گندم کامل بخورید. نکته مهم این است که اگر شیر می دهید، باید در روز حداقل ۱۸۰۰ کالری مصرف کنید.

درکنار اهمیت داشتن یک رژیم غذایی سالم، انجام تمیرینات هوازی، ایروبیک، و قدرتی هم برایتان مفید است. ورزش روزانه فواید بسیار زیادی برای مادران تازه دارد. ورزش نه تنها از بروز افسردگی جلوگیری می کند بلکه خوابتان را تنظیم کرده و استرستان را هم خالی می کند.

این به آن معنا نیست که باید برای فرزندتان پرستار بگیرید تا خودتان بتوانید هر روز به باشگاه بروید. می توانید با کمی پیاده روی تند همراه نوزادتان در اطراف خانه ورزش هوازی داشته باشید. متخصصیت توصیه می کنند که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته روی قلب و عروق و عضلاتتان کار کنید. البته با وجود فرزند جدید پیدا کردن ۳۰ دقیقه زمان بدون وقفه شاید غیرواقعبینانه باشد. اما لازم نیست همه ورزشتان را پشت سر هم انجام دهید. می توانید زمانتان را به فواصل ۱۰ دقیقه ای تقسیم کنید.

و آخر اینکه، مادران می توانند از تمرینات قدرتی و بدنسازی هم بهره گیرند. چند وزنه سبک برای خود خریداری کنید یا در اطراف خانه از اشیائی مثل بطری ها یا ظرف های موادشوینده بعنوان وزنه استفاده کنید. بعد چند حرکت روی عضلاتتان انجام دهید.

نکته: قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، تایید پزشکتان را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید