قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > ورزش و تناسب اندام > آيورودا يك راه ساده براي يك زندگي سالم

آيورودا يك راه ساده براي يك زندگي سالم

آيورودا به عنوان قديمي‌ترين علم پزشكي تمدن هند شناخته مي‌شود كه يك دانشمند هندي به نام ”ريشيس“ در حدود 5 هزار سال پيش در دوران سانسكريت با نگاشتن نظم و قوانين زندگي و اصول كلي اين علم، اثري را خلق نمود كه به عنوان يكي از چندين آثار پيشرو در تاريخچه انسانيت بر شمرده مي‌شود. ترجمه تحت‌الفظي ”آيور“ و ”ودا“ به ترتيب ”زندگي“ و ”دانستن و شناختن“ است. ولي به طور كلي به آن ”علم زندگي“ مي‌گويند.

آيورودا يك راه ساده براي يك زندگي سالم
آيورودا يك راه ساده براي يك زندگي سالم

آيورودا، بر اين اعتقاد است كه براي لذت بردن از يك زندگي سالم بايد حالات دروني را با انرژي‌هاي بيروني (جسماني) متعادل نمود و بدين ترتيب واضح و مبرهن است كه با به وجود آمدن كوچك‌ترين اختلالي در انرژي‌هاي بيروني بيماري و سستي به سراغ انسان آمده و در آن حال با تقويت كردن بخش سالم و مستعد دروني، فرد سلامتي خود را دوباره به دست خواهد آورد.

آيورودا و پيشنهادات ساده و كارآمد آن براي زندگي روزمره

آن چه كه گفته شد در اين جمله خلاصه مي‌شود كه بهترين راه تثبيت سلامتي، برقراري رابطه مناسب بين زندگي و طبيعت است يعني سلامتي هنگامي به دست مي‌آيد كه فرد با خود و طبيعت آشتي كند، البته با وجود استرس‌ها و گرفتاري‌هاي قرن بيست و يك، اين آشتي‌پذيري به مراتب مشكل‌تر مي‌گردد، اما براي افزايش مقاومت در برابر تمامي ناملايمات و براي داشتن يك زندگي خوب و سالم، مي‌توان از اصول بسيار ساده و در عين حال كارآمد زير استفاده نمود:

1- سحرخيز باشيد:

بيدار شدن قبل يا به هنگام طلوع آفتاب يعني بيداري به همراه طبيعت، سبب تقويت حواس پنجگانه شده كه در نهايت فوايد زيادي را به همراه دارد.

2- صورت،‌ دهان و چشمان خود را بشوييد.

شستن صورت و چشم‌ها با آب سرد به انسان تازگي و طراوت مي‌بخشد، بدين صورت كه با مقدار كمي آب به آرامي پلك چشم خود را نيز بماليد تميز شود. از شستن دهان خود هرگز غافل نشويد.

3- دهان خود را با روغن كنجد گرم بشوييد.

روزي دو مرتبه مقدار فراواني روغن كنجد گرم را براي مدت نسبتا طولاني در دهان حركت دهيد تا با اين كار هم سبب استحكام بيشتر دندان‌ها، لثه‌ها و آرواره‌ها شده باشيد و هم صداي خود را واضح‌تر كنيد و البته فراموش ننماييد كه اين عمل براي از بين بردن لك‌هاي روي گونه بسيار مفيد است.

4- آب گرم بنوشيد.

نوشيدن يك ليوان آب گرم هنگام صبح، مجراي هضم غذا و كليه‌ها را شست‌وشو داده و سبب تشديد فعاليت‌هاي روده مي‌گردد و برخلاف عادت اكثر مردم، نوشيدن يك ليوان چاي يا قهوه با صبحانه، كليه‌ها را ضعيف مي‌نمايد و به همين خاطر نوشيدن اين دو به وقت صبح پيشنهاد نمي‌شود.

5- صاف بنشينيد و راه برويد.

با قرار دادن بدن در حالت عمود و صاف، انرژي از ستون فقرات بالا رفته و در نتيجه سبب ازدياد انرژي و شادابي شما مي‌گردد.

6- پياده‌روي كنيد.

كسي كه بعد از يك روز كاري پرمشغله در فضايي آرام مثل جنگل، پارك و يا كنار رودخانه تنها راه مي‌رود، در حقيقت با شنيدن صداي آب، پرندگان و حتي صداي پارس يك سگ، خود را با طبيعت آشتي داده و بدين ترتيب سلامتي خود را تضمين نموده است.

منبع: concierge magazin

دیدگاهتان را بنویسید