قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > آیا “اضطراب جدایی از تلفن” واقعا وجود دارد؟

آیا “اضطراب جدایی از تلفن” واقعا وجود دارد؟

محققان هشدار دادند که نوموفوبیا – ترس جدایی از گوشی هوشمند – بر همه تاثیر می گذارد.

اضطراب جدایی از تلفن
اضطراب جدایی از تلفن

گوشی خود را در خانه جاگذاشته اید و احساس اضطراب می کنید، انگار که ارتباط خود را با جهان از دست داده اید. “Nomophobia” (اصطلاح “فوبیایی بدون موبایل”) بر نوجوانان و بزرگسالان به طور یکسان تاثیر می گذارد. شما حتی می توانید یک آزمایش ساده انجام دهید تا ببینید آیا شما این ترس را دارید یا خیر.

هفته گذشته، محققان هنگ کنگ هشدار دادند که نوموفوبیا همه را آلوده می کند. این مطالعه نشان می دهد که افرادی که از تلفن های خود برای ذخیره، به اشتراک گذاری و دسترسی به خاطرات شخصی استفاده می کنند، به شدت از این ترس رنج می برند.

زمانی که از کاربران خواسته می شود که احساس خودرا در مورد تلفن هایشان بیان کنند، کلماتی مانند “درد” (اغلب گردن درد) و “تنهایی ” نشانه هایی از نوموفوبیا را بیان  می کنند.

یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد ، جدا شدن از گوشی تلفن هوشمند می تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.

بنابراین بدون تلفن بودن می تواند واقعا اضطراب جدایی را به شما بدهد؟ پروفسور مارک گریفیث، روانشناس و مدیر گروه تحقیقاتی بازی های بین المللی در دانشگاه ناتینگهام ترنت، می گوید این چیزی است که در تلفن وجود دارد – شبکه های اجتماعی که فمو را ایجاد می کنند (ترس از دست دادن).

گریفیث می گوید: “مردم از تلفن های خود برای صحبت با دیگران استفاده نمی کنند – ما در مورد یک دستگاه متصل به اینترنت صحبت می کنیم که به مردم امکان می دهد تا با بسیاری از جنبه های زندگی خود مقابله کنند.”شاید شما مجبور باشید کاری شبیه به جراحی برای جدا کردن گوشی از نوجوانان ، انجام دهید.

گریفیت درباره تئوری وابستگی می گوید: ما وابستگیهای احساسی خودمان را با تلفن گسترش می دهیم ،چون تلفنها جزییات زندگی ما – عکسها ، شماره تلفن ها و… – را نگهداری می کنند،بخش کوچکی از این ترس است.

برای کاربران صفحات اجتماعی بیشترین اضطراب زمانی اتفاق می افتد که آنها نمی توانند صفحاتی مثل اینستاگرام خود را چک کند و نمی توانند ببینند در آنجا چه اتفاقی می افتد.

اگر بطور آگاهانه موبایل خودتان را خاموش کنید یا زمانیکه از خانه خارج می شوید ، آنرا همراه نبرید، وابستگی و اضطراب کاهش پیدا می کند.

گریفیث می گوید که علائم اعتیاد به تلفن عبارتند از آن که تبدیل به مهمترین چیز در زندگی شما می شود، افزایش زمانی که  صرف کار با آن می کنید،  استفاده از آن برای کاهش استرس یا ایجادهیجان، استفاده از تلفن شما همچنین روابط  شما یا کارشما را به خطر بیندازد و باعث درگیری درونی شود – شما می دانید که باید استفاده از تلفن کاهش یابد، اما نمی توانید.

گریفیت می گوید، تعداد کمی از مردم این بحران ها را دارند اما مطمئنا بسیاری از ما برخی از آنها را تجربه می کنیم.

منبع:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/aug/28/does-phone-separation-anxiety-really-exist

دیدگاهتان را بنویسید