قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > آیا سیگاری ها کرونا نمی گیرند؟

آیا سیگاری ها کرونا نمی گیرند؟

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، پزشکان تقریبا یک صدا اعلام کردند که افراد سیگاری جزو گروه پرخطر در مقابل این بیماری قرار دارند چرا که این ویروس ریه‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و ریه سیگاری‌ها حساس و آسیب‌پذیر است.

سیگاری‌ها خوشحال نباشند، تنها یک گروه تحقیق فرانسوی گفته‌ نیکوتین می‌تواند مانع ورود ویروس کرونا به ارگانیسم بدن شود. این تحقیق اما تصریح کرده که نیکوتین بدن را برای ورود سایر عفونت‌ها آماده می‌کند.

اما نتایج یک تحقیق که در ژورنال پزشکی چینی منتشر شده نشان می‌دهد که اغلب بیماران سخت کووید ۱۹ با دوره طولانی بیماری، غیر سیگاری بوده‌اند.

اما واقعا” آیا سیگاری ها کرونا نمی گیرند؟

محققان فرانسوی انستیتو نوروبیولوژیک “ژان پیر شانژو” حدس می‌زنند که چسب نیکوتین می‌تواند از آلوده شدن به ویروس‌های خطرناک جلوگیری کند. آنها نتیجه این تحقیق را در پورتال علمی Qeios منتشر کرده‌اند.

محققان فرانسوی به این دلیل به این نتیجه رسیده‌اند که بر اساس اطلاعات آنها که بر خلاف تحقیق چینی‌هاست، تعداد بسیار کمی از بیماران کووید ۱۹، سیگاری بوده‌اند.

مهمترین نتیجه این تحقیق که از سوی پروفسور طب داخلی، زهیر امورا به خبرگزاری فرانسه اعلام شده این است: از میان ۵۰۰ بیمار کووید ۱۹، ۳۵۰ تن از آنان در بیمارستان بستری شده و ۱۵۰ تن دیگر نشانه‌های خفیف بیماری را داشته‌اند، تنها پنج درصد از این افراد سیگاری بوده‌اند.

این بدان معناست که میان جامعه آماری بیماران کووید ۱۹ که مورد این تحقیق قرار گرفته‌اند ۸۰ درصد کمتر از جامعه واقعی فرد سیگاری وجود دارد، این مقایسه با توجه به سن و جنسیت بیماران انجام شده است.

یک نتیجه مشابه نیز از تحقیق یک گروه محقق ایتالیایی به دست آمده که در مجله اروپایی پزشکی داخلی منتشر شده است. بر اساس این تحقیق نیز افراد سیگاری کمتر از سایر افراد به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

تحقیق پزشکان فرانسوی این بوده که آیا سیگاری ها کرونا نمی گیرند؟. ریشه این نظریه نیز در این است که نیکوتین به گیرنده‌های سلولی ACE2 می‌چسبد و به همین دلیل ویروس کرونا نمی‌تواند وارد آنها شود و در نتیجه نمی‌تواند در ارگانسیم بدن منتشر شود. این نظریه البته در بیمارستانی در پاریس بیشتر بررسی خواهد شد.

در این باره که آیا گیرنده‌های سلولی ACE2 واقعا می‌توانند جلوی ورود ویروس کرونا را بگیرند در میان  محققان اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال دو عصب‌شناس در ویرجینیا روز ۱۸ مارس نتایج تحقیقی را در مجله فِبس منتشر کردند که بر اساس آن اتفاقا ویروس کرونا گیرنده‌های سلولی را تحریک می‌کند.

این دو عصب‌شناس حدس می‌زنند که ویروس از طریق این گیرنده‌ها امکان بهتری برای ورود به سلول‌ها دارد. این نظریه، مورد سیگاری‌ها را بسیار مشکل می‌تواند توضیح دهد.

سیگار کشیدن راه حل نیست

اینکه آیا حق با محققان فرانسوی است یا با همکاران آمریکایی آنها تنها با تحقیقات بیشتر روشن می‌‌شود. در حال حاضر تمامی پزشکان در این مورد توافق دارند که استعمال دخانیات یکی از موارد ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

پزشکان پیشنهاد ترک فوری سیگار را می‌دهند چرا که ویروس کرونا به ریه‌ها حمله می‌کند و ریه سیگاری‌ها از پیش آسیب پذیر شده است.

چسب نیکوتین که توسط کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند استفاده می‌شود نیز مواد مضر و سرطان‌زا را مستقیم وارد بدن می‌کند. محققان فرانسوی هشدار می‌دهند که حتی اگر نیکوتین بتواند مانع ورود ویروس کرونا به سلول‌ها شود، بعد از سپری شدن دوران کرونا و زمانی که سایر مردم از این بیماری جان به در برده‌اند، سیگاری‌ها با خطر بالای عفونت‌های ویروسی دیگر روبرو خواهند بود.

به هر صورت استعمال نیکوتین به هیچ وجه بدون خطر نیست چرا که نیکوتین یک ماده سمی است. فرد سیگاری با هر بار سیگار کشیدن یک تا سه میلی گرم نیکوتین وارد بدنش می‌کند. هر نخ سیگار حاوی ۱۲ میلی گرم نیکوتین است.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید