قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > آیا نور پنجره ویتامین D کافی به بدن می‌رساند؟

آیا نور پنجره ویتامین D کافی به بدن می‌رساند؟

سؤالی که بسیاری از مردم در زمستان از خود می‌پرسند، این است که آیا نور پنجره ویتامین D کافی به بدن می‌رساند؟ آیا برای تامین ویتامین D کافی است؟ جواب این است: متاسفانه خیر.

آیا نور پنجره ویتامین D کافی به بدن می‌رساند؟
آیا نور پنجره ویتامین D کافی به بدن می‌رساند؟

به گزارش نشریه آلمانی اشترن؛ دکتر مایکل هولیک، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون می‌گوید: نور خورشید در زمستان مایل است. اما حتی در تابستان نیز آفتاب گرفتن در پشت شیشه پنجره کاربرد چندانی ندارد.

زیرا تقریباً همه پنجره‌ها در آپارتمان‌ها و همچنین اتومبیل‌ها پرتوهای UVB نور خورشید را که برای تولید ویتامین D لازم هستند، فیلتر می‌کنند. اشعه UVB همچنین از قهوه‌ای شدن پوست در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می‌کند.

آفتاب گرفتن از پشت شیشه خطراتی نیز به همراه دارد. اشعه UVA حاصل از نور خورشید هنوز می‌تواند از شیشه پنجره عبور کند. این نوع اشعه ماوراء‌بنفش که اغلب دست کم گرفته می‌شود، می‌تواند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند و باعث آسیب به پوست و پیری زودرس پوست شود.

ویتامین D و به طور دقیق تر ویتامین D3، در واقع هورمونی است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می‌شود. افراد نسبت به نور خورشید، از طریق رژیم غذایی میزان کمتری ویتامین D دریافت می‌کنند.

در واقع برای سنتز ویتامین D، دست‌ها و پاها، شکم و پشت باید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب باشند اما از آنجا که رساندن آفتاب به این قسمت‌های بدن به ویژه در زمستان بسیار سخت است، متخصصان مکمل‌های غذایی را توصیه می‌کنند.

آنها معتقدند که مصرف بیشتر ماهی قزل آلا، زرده تخم‌مرغ و قارچ در زمستان بسیار مهم است. البته کسانی که مکمل‌های غذایی را انتخاب می‌کنند باید مراقب باشند: مصرف بیش از حد ویتامین D به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. پس بهتر است برای دریافت مکمل این ویتامین با پزشک خود صحبت کنید.

منبع :DW

بیشتر بخوانید:

نشانه های کمبود ویتامین دی

دیدگاهتان را بنویسید