قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > آیا پرخوری سبب کش آمدن معده ما می‌شود؟

آیا پرخوری سبب کش آمدن معده ما می‌شود؟

آیا پرخوری سبب کش آمدن معده ما می‌شود به این معنی که برای غذای بیشتر جا باز می‌کند پاسخش برای اغلب افراد این است که شما علی‌رغم غذایی که خورده‌اید گرسنه نمی‌شوید بلکه دقیقا به دلیل این پرخوری است که دوباره گرسنه می‌شوید.

آیا پرخوری سبب کش آمدن معده ما می‌شود؟
آیا پرخوری سبب کش آمدن معده ما می‌شود؟

خوردن وعده‌های مفصل غذا سبب می‌شود بیشتر حس گرسنگی کنید اما دلیلش این نیست که معده شما کش آمده است.

اول ببینیم این حس گرسنگی چیست؟ سوزشی که شما را وادار به غذا خوردن می‌کند، نتیجه یک سری فعل و انفعلات فیزیولوژیکی است که در بدن اتفاق می‌افتد.درست است که اندازه معده شما نسبت به اینکه گرسنه یا سیر باشید، تغییر می‌کند.

در زمان هضم غذا، معده منقبض می‌شود تا غذا را به سمت روده‌ها حرکت دهد. معده شما می‌غرد و غذا و هوا را هم می‌زند و به سمت روده‌ها هل می‌دهد؛ پدیده‌ای که به آن قار و قور شکم می‌گوییم.

این اغلب اولین نشانه‌ گرسنه‌ شدن است چون هم غذا به صورت فیزیکی پایین می‌رود و هم صدای قار و قور شکم را می‌شنویم. بعد از این غرش‌ها، معده دوباره برای پذیرش غذای تازه منبسط می‌شود که کنترل این فرایند به دست هورمون‌هاست.

اما این گزاره که غذا خوردن باعث کش آمدن معده می‌شود، چندان درست نیست. معده خاصیت ارتجاعی دارد بنابراین پس از یک وعده مفصل، به ظرفیت اولیه خودش (چیزی حدود ۱-۲ لیتر) برمی‌گردد. معده اغلب افراد ظرفیت یکسانی دارد و قد و وزن آن‌ها تاثیری در اندازه معده‌شان ندارد.

نکته‌ای که به آن توجه نمی‌کنیم شاید ترشح هورمون‌های گرسنگی باشد: ان‌پی‌وای و ای‌جی‌آر‌پی از هیپوتالاموس و گرلین در معده.

گرلین وقتی ترشح می‌شود که معده خالی باشد و همین امر سبب آزادسازی دو هورمون ان‌پی‌وای و ای‌جی‌آر‌پی در مغز می‌شود. این دو هورمون مسئول ایجاد حس گرسنگی هستند و اثر هورمون‌هایی را که به ما حس رضایت می‌دهند از بین می‌برند.

بر خلاف انتظار، میزان گرلین در افراد لاغر بیشتر از کسانی است که چاقی مفرط دارند. ممکن است انتظار داشته باشید هورمونی که محرک گرسنگی است، در افرادی که بیشتر می خورند بیشتر باشد اما این تناقض نشان می‌دهد که سیستم غدد درون‌ریز ما تا چه اندازه پیچیده است.

با اینکه فقط سه هورمون مسئول حس گرسنگی در ما هستند، بیش از دوازده هورمون مسئولیت حس سیری را بر عهده دارند. یکی دو تا از این‌ها مثل جی‌آی‌پی و جی‌ال‌پی-۱ مسئول تحریک تولید انسولین هستند تا میزان متابولیسم و کربوهیدرات‌ها را تنظیم کنند.

 چند هورمون دیگر، درگیر کند کردن عبور غذا از درون معده هستند تا به بدن فرصت کافی برای هضم بدهند. دلیل پایین بودن گرلین در افرادی که چاقی مفرط دارند، می‌تواند این باشد که میزان بالای انسولینی که برای سوخت و ساز رژیم غذایی پرکربوهیدرات لازم است، مانع تولید گرلین می‌شود.

دو هورمون کلیدی کاهش حس گرسنگی سی‌کی‌کی و پی‌وای‌وای هستند. در بیمارانی که برای کوچک کردن معده حلقه قابل تنظیم معده گذاشته‌اند، میزان پی‌وای‌وای به اندازه قابل توجهی بالا می‌رود و در نتیجه اشتهایشان کم می‌شود.

با اینکه معده شما برای فرستادن پیام گرسنگی به مغز یک سیستم هورمونی دارد اما اغلب مغز یاد گرفته که بین زمان‌های مشخصی در روز با حس گرسنگی ارتباط برقرار کند. به همین دلیل با اینکه ناهار مفصلی خورده‌اید باز ممکن است ساعت شام هم احساس گرسنگی کنید.

منبع BBC

بیشتر بخوانید:

هورمون گرسنگی و سیری چیست و چگونه آنها را کنترل کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید